Selasa, 19 Mei 2015

Info - Jangan Panaskan 6 Jenis Makanan Ini!Ianya Sangat Berbahaya…



panaskan 
Biasanya kalau ada makanan yang masih ada lebihan semalam, Kita akan memasukkannya ke dalam peti sejuk untuk dipanaskan semula keesokkannya. Hal ini nampaknya macam sesuatu yang biasa namun memakan makanan yang dipanaskan semula boleh mendatangkan bahaya.

Hal ini disebabkan karena beberapa makanan bakan  berubah komposisinya setelah dipanaskan semula. Banyak kandungan gizi yang akan hilang dan mungkin  mengandungi racun yang sangat berbahaya jika dimakan lagi. Berikut ini beberapa jenis makanan yang kita tidak boleh panaskan semula.




1. Cendawan
kulat
Masakan cendawan ini sebaikanya kita makan selepas di masak.  Sekiranya ada lebihan, lebih baik kita makannya dalam keadaan sejuk dari memanaskannya semula.  Ini adalah kerana jika di panaskan, maka akan terjadi perubahan dalam komposisi proteinnya, rasanya juga akan berubah.  Sekiranya kita memakannya selepas dipanaskan ianya akan mendatangkan masalah kepada sistem pencernaan kita.

2. Ayam
ayam p
Masakan ayam ini lah yang sering dipanaskan semula, Sebaiknya ini jangan dilakukan kerana sama seperti cendawan, kandungan proteinnya akan hilang.  Sekiranya kita memanaskannya berulang kali ia akan menjadi beracun.

3. Bayam
bayam
Bayam mengandungi banyak nitrat yang jika kamu panaskan berulang kali, maka kandungan nitratnya akan berubah menjadi nitrit. Nitrit berpotensi menjadi karsinogen atau zat pemula kanser Sekiranya kita mahu makan bayam, makanlah selepas di hidangkan. Lebih baik makan sejuk daripada makan selepas  di panaskan semula

4. Selederi
sedriSeledri biasanya sering dijumpai pada makanan berkuah. Seledri juga mengandung nitrat yang kalau dipanaskan boleh mengubah nitrit menjadi karsinogen. Kalau mau panaskan,  sebaiknya potongan-potongan seledrinya dibuang dulu ya?

5. Telur
telur
Bagaimana kalau memanaskan telur? Sama berbahayanya, guys. Jika diteruskan  suhu tinggi secara berulang, telur boleh  menjadi racun jika kamu memakannnya, terutama telur yang dimasak dengan cara direbus atau dalam keadaan  bulat dengan bahagian kuning tetap berada di dalamnya.

6. Kentang
kentang
Banyak orang percaya bahwa kentang mengandung banyak gizi penting untuk tubuh, Kerana itu  kentang juga sering dijadikan makanan pengganti nasi bagi yang ingin menurunkan berat bandan. Tapi kalau dipanaskan kembali,  kandungan gizinya akan hilang malah boleh menjadi beracun. Kalau ingin memakannya, makanlah dalam keadaan sejuk apa adanya, jangan dipanaskan ya?
mummynemo

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...