Khamis, 21 Mei 2015

Amalan bertukar menjadi cahaya didalam kubur nanti.

Sebelum Ajal Datang & Hilangnya Nyawa, Segeralah isi Baterai Lampu Kubur Kita

Sebelum ajal datang menjemput dan selepas nyawa dicabut serta ditempatkan di kubur, iman dan perbuatan baik kita menghasilkan cahaya yang secara automatik menerangi kegelapan kubur yang akan memberikan keselesaan di alam kubur sampai Hari Kiamat.

Disejumlah tempat di mana ada gangguan kuasa, kita lihat begitu banyak iklan beredar untuk menawarkan lampu kecemasan berupa generator, dapur gas dan apa pun yang menawarkan penyelesaian segera untuk mengatasi gangguan kuasa yang dapat dipastikan akan merugikan si pengguna elektrik, terutama dalam hal materi.
 
 

Di mana pun luka kuasa begitu dirasakan sangat mengganggu segala aktiviti. Elektrik, kini sudah menjadi keperluan pokok manusia. Bukan hanya individu, tetapi juga segala sektor kehidupan, termasuk perniagaan dan industri yang tentunya menghasilkan lembaran rupiah. Manusia begitu bergantung pada kuasa. Oleh itu, mereka berani membayar mahal untuk suatu alat yang kiranya boleh mengatasi masalah ini.

Pelbagai aduan dilontarkan, dan dimuat di pelbagai media guna menunjukkan betapa sabar dan tolerannya mereka menghadapi gangguan kuasa yang sedang berlangsung. Meski mereka mengeluh akibat terlalu banyak kesulitan yang dialami, kehilangan jam kerja dan kerugian dalam perniagaan, namun semua orang mau tidak mau akhirnya menerima, bahkan beberapa jam bekerja tanpa elektrik.

Sebagai penyelesaian, ketika berlaku gangguan kuasa, secara otomastis lampu kecemasan akan mengambil alih tanggungjawab untuk memberikan cahaya. Dan, generator lah yang akan mengambilalih untuk memberikan kuasa.

Lampu kecemasan yang kita beli harus dipasang dulu ke pusat kuasa untuk mengisi bateri, sehingga ketika kita mengalami kegagalan atau gangguan kuasa, secara automatik mereka aktif dan memberikan cahaya. Bagi keadaan kecemasan ini, lampu kecemasan sangat bermanfaat untuk penerangan dalam waktu cukup lama.

Sementara itu, kita tidak melihat apa pun yang terjadi apabila bateri sedang diisi. Yang kita tahu bahawa sesuatu yang sangat penting sedang kita beri pengambilan tenaga elektrik yang kelak akan memberikan manfaat ketika ada kegelapan.

Kita mempunyai jaminan bahawa saat pemadaman terjadi, ada kekuatan lampu kecemasan yang akan segera aktif. Namun jika tidak dipasang dengan baik, sampai bila-bila pun sebuah penerangan apapun tidak akan kita dapatkan. Kita akan tetap dalam kegelapan apabila ada gangguan elektrik.

Pentingnya Cahaya di Alam Kubur Bagi Manusia

Begitu pun dengan gangguan yang terjadi pada kehidupan manusia kelak di alam kubur yang sudah pasti akan dialami setiap makhluk yang bernyawa.

Ketika "lampu hidup" kita dimatikan, ketika kita mendapat jatah dari Sang Pencipta berupa kematian, sebanyak doktor pakar dihadirkan pun tidak akan dapat memberikan sedikit pun rawatan yang menyembuhkan, atau penerangan untuk sekadar menemani mereka ketika di alam kubur yang begitu gelap tertutup tanah, kembali pada pangkuan Sang pemberi Kehidupan, yakni Allah SWT.

Kematian & Bumi Sebagai Tempat Kembali

Lantas, sudahkah kita bertanya pada diri sendiri, "Apa yang sudah kita persiapkan untuk penerangan alam kubur, ketika terjadi pemadaman listrik (nyawa dicabut)? Apa yang akan terjadi apabila hidup kita dimatikan secara kekal dan kita harus memasuki kegelapan kubur?

Di sini, dalam kehidupan dunia ini, kita mempunyai lampu kecemasan dan generator. Tetapi hal yang sama tidak akan menjadi bantuan kepada yang lain dalam kubur. Tidak ada yang akan mengambil lampu kecemasan untuk menerangi kuburnya.

Jadi, ketika kita tidak boleh bertolak ansur dengan beberapa jam kegelapan, bagaimana kita akan dapat bertolak ansur dengan kegelapan kubur?

Ketika kita tidak boleh menerima kerugian materi akibat gangguan elektrik (yang boleh jadi hanya sementara), bagaimana kita boleh menerima kerugian spiritual terus-menerus akibat gangguan cahaya iman dalam hati kita, kerana mengumbar dosa; yang akibatnya sangat merugikan dan merosakkan kehidupan dunia kita dan lebih dari itu, kehidupan kita selepas kematian?

Pelajaran yang kita ambil dari lampu kecemasan dan generator ini sebenarnya sedang dituntut untuk suatu tujuan, yakni memberikan penerangan penting terutama saat amat sangat diperlukan ketika berada dalam keadaan gelap. Untuk mendapatkan alat ini, kita perlu kos yang tidak murah, dan juga perlu kesabaran yang tidak sebentar untuk menghasilkan dan menyimpan tenaga elektrik di dalamnya.

Demikian juga, dengan manusia kelak di alam kubur. Kita perlu 'kos' untuk memberikan cahaya alam kubur. Malangnya, cahaya ini tidak boleh kita beli dengan setumpuk wang atau ditukar dengan tingginya jabatan. Tapi, hanya boleh "ditukar" secara rohani, yakni dengan amal sholeh selama kita masih diberi kesempatan berbuat amal, dan selama nyawa kita belum dicabut. Ganjaran ini akan jelas kelihatan apabila cahaya hidup kita dimatikan, sekali dan untuk selamanya.

Hati kita mengandung "iman" sebagai penjana atau bateri yang perlu dihubungkan ke "colokan" ilmu dan dikenakan (bayaran), sementara 'lampu kecemasan' dibebankan dengan pelbagai jenis amal soleh, seperti solat, zakat, puasa, zikir, tilawah, akhlak yang baik , dan sebagainya.

Selepas nyawa dicabut dan diletakkan di kubur, iman dan perbuatan baik kita menghasilkan cahaya yang secara automatik menerangi kegelapan kubur yang akan memberikan keselesaan di alam kubursampai Hari Kiamat.

Jika kita mempunyai "iman" sebagai bateri yang benar (tidak rosak), boleh digunakan sebagai lampu kecemasan 'dengan perbuatan mulia. Namun jika kita menghabiskan hidup dalam kegelapan dosa, kubur akan menjadi tempat berkumpulnya aib, dan kita pun mau tidak mau pasti akan menerima akibatnya berupa ruangan kubur yang gelap.

Sebelum elektrik mengalir ke rumah-rumah atau tempat-tempat para penghuninya, tentunya memerlukan penjanaan elektrik. Kemudian disalurkan melalui talian penghantaran ke sub-stesen dan tiang elektrik. Selepas itu, melalui 'jalur pengedaran', elektrik baru boleh memasuki rumah kita.

Begitu pun dengan "jalur kuasa" seseorang guna mencapai penerangan alam kubur. Allah mengutus Rasul-Nya sebagai pembimbing, dilanjutkan dengan para Sahabat, Tabiin, Tabiut-Tabiin dan para ulama, yang kemudian melakukan kerja 'mengagihkan' cinta dan ilmu Allah Taala ke dalam hati orang-orang supaya mereka tetap dalam koridor "kuasa" yang benar, sehingga tidak konslet.

Melalui bimbingan mereka, nescaya kita akan dengan mudah mengisi diri kita sendiri secara rohani. Mereka membimbing kita untuk berbuat baik, beramal soleh, dan sesuai tuntunan Ilahi Robbi dan Rasul-Nya.

Menariknya, untuk mendapatkan bimbingan rohani, untuk mendapatkan "lampu kecemasan" ini, tak jarang para ulama itu tidak membebankannya dengan unsur materi. Dengan kata lain kita boleh memperolehnya secara percuma.

Dengan usaha ini di mana kita memelihara iman dan mengisi diri kita dengan perbuatan baik, kematian menjadi "hadiah" bagi orang percaya seperti yang dijelaskan dalam hadis. Sudah selayaknya, umat Islam tidak mempunyai rasa takut pada kematian. Sebab, ketika mati, kita membawa generator dari iman dan cinta untuk menjumpai Allah SWT dan Rasul-Nya, serta "lampu kecemasan" dari amal soleh.

Maka dengan tabungan "penjana elektrik" tersebut, bermakna kita mempunyai harapan dan jaminan, yang kelak insya Allah akan menyala terang apabila kita memasuki alam kubur yang gelap gelita itu. Wallahu A'lam Bish-Showab ...

*sumber peribadirasulullah.wordpress.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...