Ahad, 3 Mei 2015

Foto Keindahan Fenomena Cahaya Menegak Menerangi Langit

 Light Pillar  adalah fenomena visual alam berupa cahaya, berbentuk seperti struktur tiang yang bersinar mengarah keatas. Light Pillar merupakan fenomena alam yang diciptakan oleh pantulan cahaya dari kristal ais di dekat permukaan yang selari dari sebuah bidang yang mendatar. Cahaya yang dihasilkan dari matahari, biasanya terjadi saat matahari terbenam sehingga fenomena ini juga sering disebut sebagai tiang matahari. Fenomena ini juga boleh disebabkan oleh bulan atau dari sumber cahaya di bumi (terrestrial) seperti misalnya lampu jalan.
 

Fenomena Light Pillar biasanya muncul di kawasan sejuk di mana suhu di daerah tersebut mencapai dibawah 10 ° C, malangnya daerah yang berada digaris Khatulistiwa seperti Malaysia tidak akan muncul fenomena ini. Light Pillar sering muncul di musim sejuk ketika salji atau ais kristal memantulkan cahaya dari sumber yang kuat seperti matahari atau bulan. Dibantu oleh suhu sejuk, tiang cahaya akan muncul ketika cahaya melantun dari permukaan rata kristal ais yang terapung dan relatif dekat dengan tanah.


Light Pillar kelihatan seperti bulu-bulu cahaya yang memanjangkan menegak atas atau di bawah sumber cahaya, atau kadang-kadang kedua-duanya. Light Pillar boleh juga dibentuk dari sumber cahaya buatan seperti lampu jalan, lampu kereta, atau sumber cahaya yang kuat dari padang skating ais. Jika dilihat dari kejauhan, sebuah tiang cahaya akan kelihatan seperti aurora. Salah satu Light Pillar buatan yang paling terkenal adalah "Tribute in Light" New York City di kawasan bekas runtuhan bangunan berkembar World Trade Center.


 
 







 
zamrispoon

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda Berkenan .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...