Khamis, 7 Mac 2013

Koleksi Foto Awan Yang Menakjubkan - SubhanaAllah


Assalammu'alaikum kepada pembaca yang dirahmati Allah. Lihatlah tanda-tanda kebesaran Allah. DijadikanNya awan yang begitu cantik, bertindih-tindih dan menakjubkan. Banyak firman Allah menyebut mengenai AWAN, di antaranya dalam surah An-Nuur ayat 40, Mungkinkah ini ayat al-Quran yang berkait rapat dengan fenomena ini?
 
 
 
 


Atau seperti gelap gulita di lautan yang dalam, yang diliputi oleh ombak, yang di atasnya ombak (pula), di atasnya (lagi) AWAN; GELAP-GELITA YANG BERTINDIH-TINDIH, apabila dia mengeluarkan tangannya, tiadalah dia dapat melihatnya, (dan) barangsiapa yang tiada diberi cahaya (petunjuk) oleh Allah tiadalah dia mempunyai cahaya sedikitpun. (An-Nuur-40).

Dan (ingatlah), ketika Kami mengangkat bukit ke atas mereka seakan-akan bukit itu naungan awan dan mereka yakin bahwa bukit itu akan jatuh menimpa mereka. (Dan Kami katakan kepada mereka): "Peganglah dengan teguh apa yang telah Kami berikan kepadamu, serta ingatlah selalu (amalkanlah) apa yang tersebut di dalamnya supaya kamu menjadi orang-orang yang bertakwa."  (Surah Al A'raaf - 171)
Allah, Dialah yang mengirim angin, lalu angin itu menggerakkan awan dan Allah membentangkannya di langit menurut yang dikehendaki-Nya, dan menjadikannya bergumpal-gumpal; lalu kamu lihat hujan keluar dari celah-celahnya, maka apabila hujan itu turun mengenai hamba-hamba-Nya yang dikehendakiNya, tiba-tiba mereka menjadi gembira. (Surah Ar-Ruum - 48)
"Jika mereka melihat sebahgian dari langit gugur, mereka akan mengatakan: "Itu adalah awan yang bertindih-tindih."
(Surah Ath Thuur - 44)

Dan kamu lihat gunung-gunung itu, kamu sangka dia tetap di tempatnya, padahal ia berjalan sebagaimana jalannya awan. (Begitulah) perbuatan Allah yang membuat dengan kukuh tiap-tiap sesuatu; sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan. (Surah An-Naml - 88)


Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, silih bergantinya malam dan siang, bahtera yang berlayar di laut membawa apa yang berguna bagi manusia, dan apa yang Allah turunkan dari langit berupa air, lalu dengan air itu Dia hidupkan bumi sesudah mati (kering)-nya dan Dia sebarkan di bumi itu segala jenis haiwan, dan pengisaran angin dan awan yang dikendalikan antara langit dan bumi; sesungguhnya (terdapat) tanda-tanda (keesaan dan kebesaran Allah) bagi kaum yang memikirkan. 
(Surah Al-Baqarah - 164)


Maka tatkala mereka melihat azab itu berupa awan yang menuju ke lembah-lembah mereka, berkatalah mereka: "Inilah awan yang akan menurunkan hujan kepada kami." (Bukan!) bahkan itulah azab yang kamu minta supaya datang dengan segera (yaitu) angin yang mengandung azab yang pedih. (Surah Al-Ahqaaf - 24)


Tiada yang mereka nanti-nantikan melainkan datangnya Allah dan malaikat (pada hari kiamat) dalam naungan awan, dan diputuskanlah perkaranya. Dan hanya kepada Allah dikembalikan segala urusan. - (Surah Al-Baqarah - 131)

Waallhu'alam
http://waazin.blogspot.com/
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...