Selasa, 19 Mac 2013

Pelangi di Ladang Tulip

Seakan pelangi di bumi, Belanda berjaya menawan jutaan hati pencinta bunga apbila ia menyediakan satu kawasan ladang untuk projek penanaman Tulip. Tujuan utama projek ini adalah sebagai salah satu sumber pendapatan negara Belanda. Bunga-bunga yang ditanam ini akan dieksport ke kedai bunga dan pasaraya seluruh dunia untuk pelbagai tujuan tersendiri.
 
 
 

Dianggarkan lebih daripada 3 bilion pokok tulip ditanam di Lisse, barat Belanda ini. Projek penanaman yang bermula sejak 400 tahun dahulu di bumi Belanda ini bermula pada bulan Mac dan akan 'matang' pada bulan Ogos setiap tahun untuk dipetik. 

Penemuan warna tulip yang pelbagai ini mula berkembang pada kurun ke 17 apabila fenomena 'Tulipmania' menggila di Eropah. Namun, kekekalan warna ladang yang begitu menarik minat ini akan hilang apabila tapak tulip bertukar menjadi tapak penanaman sayur-sayuran selepas sessi penuaian.










Masya-Allah.. Gamiil awii awii ( cantik sangat-sangat). Fitrah mata setiap manusia memang sentiasa menyukai warna-warna yang menarik. Dan mata Abang Bisu amat tertarik dengan gambar-gambar yang dipaparkan.


Sumber : dailymail

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...