Sabtu, 13 Julai 2013

Cara Kawal Lapar Di Bulan Puasa


selamat menyambut bulan ramadhan

Setiap orang Muslim percaya bulan Ramadan merupakan masa untuk kita menguji ketahanan, kemampuan diri serta belajar mengharungi cabaran-cabaran sewaktu berpuasa. Umat Islam bukan sahaja bertahan daripada makan, minum, merokok dan melakukan hubungan seks namun dilarang melakukan perkara-perkara yang keji dan mungkar. 

Bagi mereka yang baru belajar berpuasa, semestinya sukar untuk mereka mengawal lapar dan dahaga. Jadi, kami berikan 8 tips berguna kepada anda untuk mengawal rasa lapar sepanjang bulan mulia ini. 
 
 

Alihkan perhatian
Sibukkan diri anda dengan pelbagai kerja untuk mengelakkan rasa lapar. Buatlah sesuatu yang anda suka seperti menelefon kawan dan sebagainya. Jika anda fokus terhadap sesuatu kerja, kelaparan yang dirasai pasti akan berkurang. 

Latihan kardiovaskular
Luangkan masa anda melakukan aktiviti kardiovaskular. Senaman yang ringan juga membantu mengurangkan rasa lapar. 

Rehat 
Jika tidak berkesan, dapatkan rehat pada waktu petang. Rehat sekejap akan membuatkan fikiran anda cepat menerawang dan sedar tak sedar, sudah hampir masuk waktu untuk berbuka. Dapatkan tidur yang cukup juga boleh menurunkan paras ghrelin dalam badan. 

Kawal pengambilan makanan
Ketika waktu sahur, jangan terus menelan makanan anda, makan terlalu cepat menyebabkan anda makan berlebihan dan berpotensi untuk cepat lapar. Sebenarnya, otak mengambil lebih masa yang lama daripada perut untuk menerima mesej anda sudah kenyang. Jadi, telan dan kunyah makanan anda perlahan-lahan. Sebelum makan, amalkan meminum air. 

Abaikan kepedihan
Bagi mereka yang baru sahaja belajar berpuasa, mereka pasti mengalami pedih akibat lapar. Cuba biarkan sakit itu dan anda pasti akan terbiasa. Bacalah buku atau apa sahaja yang dapat memotivasikan kamu. 

Kurangkan karbohidrat, lebihkan protein 
Serat adalah senjata utama bagi pengamal diet untuk menahan nafsu makan mereka. Bijirin penuh berkhasiat, rendah lemak dan kaya dengan serat. Bijirin penuh juga bagus untuk menurunkan kalori. Sesetengah sayuran seperti brokoli dan cendawan mengandungi banyak serat, amalkannya untuk membuatkan anda lebih bertenaga walaupun tanpa makanan - Yahoo News Malaysia

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...