Kemajuan bidang
perubatan mencetuskan perkembangan lebih jauh. Tak melulu karya dan
pemikiran yang berserak. Namun, pada akhirnya muncul sebuah institusi
berupa rumah sakit. Kewujudan rumah sakit selain berfungsi sebagai pusat
perkhidmatan kesihatan juga menjadi sentra pengembangan ilmu perubatan.
Rumah sakit yang
representatif paling awal dibina di Baghdad, Iraq pada masa pemerintahan
Dinasti Abbasiyah. Tepatnya, ketika Harun al-Rasyid (786809) menjadi
khalifah. Rumah sakit dikenal dengan sebutan Bimaristan atau Maristan.
Bangunan rumah sakit di Baghdad besar dan megah.
Rancang bangunnya
menjadi acuan bagi rumah sakit lain yang baru ditubuhkan di wilayah
Islam. Gambaran mengenai rumah sakit di Baghdad disampaikan oleh
sejarawan Muslim terkemuka al-Jubair. Ia mengunjungi Baghdad pada 1184
Masehi. Menurutnya, kelengkapan rumah sakit sangat memadai.
Bahkan ia mengungkapkan,
kemegahannya tak kalah dengan istana khalifah. Keperluan air bersih di
rumah sakit disalurkan langsung dari Sungai Tigris. Pada masa
selanjutnya, umat Islam membina sejumlah rumah sakit besar dan
bersepadu. Maksudnya, rumah sakit itu mampu memberi perkhidmatan rawatan
pelbagai jenis penyakit.
Selain itu, terdapat
kemudahan rawat inap, ruang simpanan dan perkhidmatan obatobatan, tempat
pendidikan bagi doktor dan tenaga perubatan, perpustakaan, bahkan
menjadi pusat pengembangan ilmu serta amalan perubatan. Sebahagian besar
rumah sakit Islam berkonsep moden sudah mempunyai standard semacam ini.
Oleh kerana itu, rancang
bangun dan tata letak ruangan rumah sakit menjadi penting untuk dapat
menampung seluruh fungsi tadi. Beberapa bilik khas melengkapi sarana
yang ada. Hal itu diungkapkan dalam buku History of the Arabs. Si
penulis buku, Philip K Hitti, menyebut rumah sakit Islam mempunyai bilik
khusus perempuan.
Berdiri pula gudang ubat
yang menyatu dengan bangunan rumah sakit. "Beberapa di antaranya
termasuk perpustakaan perubatan. Rumah sakit juga menawarkan kursus
perubatan, "urai Hitti. Gambaran yang hampir sama dinyatakan dalam
artikel bertajuk "Islamic Culture and the Medical Arts" pada laman
National Library of Medicine.
Artikel tersebut
menggambarkan, rumah sakit yang ditubuhkan umat Islam di Syria dan Mesir
sepanjang abad ke-12 dan ke-13 juga mempunyai sekurang-kurangnya empat
bangsal besar. Bilik lain berukuran tidak terlampau luas, seperti ruang
untuk dapur, kedai, farmasi, tempat rehat kakitangan, dan perpustakaan.
Tiap bangsal biasanya
dilengkapi pancuran air bersih untuk minum atau mandi. Rumah sakit
mengamalkan pengasingan wad pesakit perempuan dan laki-laki. Juga
bangsal untuk pesakit berpenyakit berjangkit dirawat di bilik berasingan
daripada pesakit lain. Selain itu, ada pula ruang khusus bagi pesakit
penyakit mata dan disentri.
Di sisi lain, ada
kawasan khusus yang digunakan sebagai bilik operasi dan ruang rawatan
pesakit gangguan jiwa. Bilik mandi dengan bekalan air mencukupi tersedia
pada beberapa bahagian rumah sakit. Para pengelola rumah sakit sangat
memerhatikan unsur kebersihan sehingga tidak membiarkan bilik mandi
dalam keadaan kotor.
Sejumlah rumah sakit
milik kerajaan mempunyai makmal guna meracik pelbagai ubat. Tak jarang,
pusat farmasi ini sanggup menghasilkan ubat-ubatan dalam skala besar.
Sebahagian besar ubat diberikan untuk pesakit rumah sakit dan sebahagian
lagi disalurkan kepada masyarakat yang memerlukan.
Prestasi mengagumkan
ketika rumah sakit menjadi tempat pendidikan, tempat menempa mahasiswa
perubatan dan jururawat, serta pembangunan kajian perubatan. Ada pula
bilik yang digunakan sebagai tempat belajar-mengajar. Tradisi itu mula
berlangsung pada masa Khalifah al-Ma'mun serta al-Mu'tashim, dan masih
ada di era Seljuk dan Usmani.
Di Rumah Sakit Bursa
yang berdiri di dekat istana Sultan Yildirim, dibuka sekolah perubatan.
Di rumah sakit itu, di samping ada ruang belajar, ada pula bilik
pengajar yang juga para doktor senior. Perpustakaan besar yang menyimpan
bermacam naskah ilmiah perubatan turut melengkapi sarana pendidikan.
Rumah sakit lain yang
membuka kemudahan latihan perubatan yakni RS al-Nuri di Damsyik, Syria
dan RS Marakesh di Maghribi. Bilik yang sangat penting dan selalu ada di
rumah sakit Islam adalah masjid atau tempat ibadah. Kemudahan tersebut
memudahkan pesakit dan pengunjung dalam menunaikan ibadah.
Tak heran, ruangannya
cukup besar dan boleh menampung banyak jamaah. Selain itu, dalam artikel
bertajuk "The Beginning of the Islamic Hospitals" pada laman
muslimheritage menuturkan, di sana dibina pula gereja bagi pengunjung,
pesakit, maupun tenaga kesihatan yang beragama Nasrani.
Pengurusan rumah sakit
menyediakan ruang tunggu bagi pengunjung. Sarana penunjang lainnya
adalah dewan, klinik pesakit luar dan penyakit ringan, juga dapur. Dan
yang membanggakan, seluruh perkhidmatan dan cara itu dapat dinikmati
oleh pesakit tanpa dipungut bayaran sesen pun. Saintis Hossam Arafa
dalam tulisan bertajuk "Hospital in Islamic History" mengatakan,
ciri-ciri rumah sakit Islam adalah berkhidmat pesakit tanpa memandang
asal usul, etnik, suku, mahupun agama. Semua berhak menerima rawatan
perubatan tanpa perlu membayar yuran perkhidmatan rumah sakit.
Dana yang diperlukan
untuk memberikan perkhidmatan perubatan, rawatan, hingga kos operasi
rumah sakit sepenuhnya berasal dari dana wakaf. Umat Muslim dan
penguasa mewakafkan sebahagian harta mereka untuk kepentingan sosial dan
agama. Pada masa itu, dana wakaf yang terkumpul cukup besar.
Dana wakaf tersebut
lebih dari cukup untuk membiayai pembangunan serta operasi rumah sakit.
Sebahagian bajet negara juga diedarkan ke rumah sakit, terutama untuk
penyelenggaraan peralatan dan penyediaan ubat-ubatan. Kerana itulah,
rumah sakit boleh beroperasi secara maksimum dan mampu memberikan
perkhidmatan terbaik bagi pesakit. Konsep dan rancang bangun rumah sakit
moden milik umat Muslim ini dijadikan model bagi rumah sakit-rumah
sakit yang ditubuhkan di Eropah beberapa abad kemudian.
*sumber fauza18.wordpress.com menerusi detik islam
Tiada ulasan:
Catat Ulasan