Ahad, 3 Februari 2013

Khasiat dan Manfaat Sarang Burung Laut atau Rumpai Laut

Sarang burung laut organik atau rumpai laut (kadang-kadang juga dipanggil rumput laut) merupakan satu anugerah alam yang tidak terperi manfaat dan khasiatnya. Diistilahkan sebagai “seaweed” dalam bahasa Inggeriset="_blank" rel="nofollow" href="http://hafiz.jomniaga.com/go/emenai?tid=ppinfo">Inggeris atau “saghe” dalam loghat Kelantan, ia biasanya boleh di dapati di perairan laut yang jernih dan tidak begitu dalam lebih-lebih lagi di kawasan yang terdapat terumbu karang.

PENGENALAN SEPINTAS LALU

Sarang burung laut organik atau rumpai laut ini amat dikenali di kalangan masyarakat China, Jepun, Taiwan, Hawaii, Britain dan Amerika serta asia sejak ribuan tahun yang lalu. Dikenali dengan pelbagai nama seperti Seaweed di Barat, “Limu” di Hawai, �purple laver� di Britain dan di Asia Timur ini dipanggil sebagai dipanggil “rumpai laut”, “rumput laut” atau “sayur laut”, ianya mengadungi khasiat yang amat tinggi yang dikatakan hampir menyamai khasiat sarang burung layang-layang.
 




makanan yang dihasilkan drp rumpai lautPek Makanan drp Rumpai Laut
Sarang burung laut merupakan 100% tumbuhan (Halal) semula jadi laut berbentuk alga kerana ia tidak memiliki akar, batang dan daun. Sarang burung laut sangat sempurna dari segi sifatnya yang biasa hidup di dasar laut cetek di tembusi cahaya matahari. Kehidupannya memerlukan laut yang amat bersih,tidak tercemar dan ombak laut yang tidak kuat.
Istilah rumpai digunakan pada flora ini, lebih tepat lagi ia diistilahkan sebagai sayur-sayuran. Sarang burung laut ini mempunyai potensi yang besar dan meluas sebagai makanan (vegetarian diet),perubatan, industri kecantikan dan industri lain. Biasanya, sarang burung laut yang di bungkus 100% secara semula jadi dari laut akan berbau air laut dan mempunyai sisa-sisa garam.
KHASIAT DAN MANFAATNYA
  • Memberi tenaga dan menguatkan sistem tubuh.
  • Menguatkan tulang dan sendi.
  • Meningkatkan sel rawan dan otot.
  • Merawat penyakit gaut.
  • Mencegah kanser
  • Menurunkan tekanan darah tinggi.
  • Merawat Gastrik.
  • Anti bakteria / kulat.
  • Merawat Anemia.
  • Menurunkan kolestrol dalam tubuh.
  • Menyerap lebihan garam dalam tubuh(lumpuh).
  • Melicin dan menegangkan kulit serta payu dara (anti penuaan).
  • Memulihara sel-sel kulit mati (jerawat).
  • Menpercepatkan penyembuhan luka.
  • Menstabilkan kandungan gula dalam darah (kencing manis).
  • Membersihkan tubuh dari reaksi radikal bebas.
  • Memberi Kekenyangan(diet).
  • Melancarkan sistem metabolisme.
  • Memulihara usus kecil.(Sembelit).
KEGUNAAN DI DALAM BIO-PERUBATAN
Dalam industri bio-perubatan dan farmaseutikal, hasil rumpai laut ini digunakan pada pembalut luka, dan penghasilan acuan pergigian dan ada beberapa bilangan peneparan lain. Dalam pengajian mikrobiologi, agar secara banyak digunakan sebagai perantara kebudayaan. Carrageenans, alginates dan agaroses (yang ketiga adalah disediakan dari agar melalui penulenan), bersamaan dengan macroalgal polysaccharides lain yang kurang dikenali, juga mempunyai beberapa aktiviti-aktiviti mustahak biologikal atau penerapan dalam bioubat.[perlu rujukan] Ia telah dituntutkan bahawa rumpai laut ada sifat-sifat penyembuhan untuk tuberkolosis, artritis, demam sejuk dan selsema, penyakitan cacing dan juga tumor [1]. Sebilangan kajian penyelidikan telah diconduct untuk menyelidik dakwaan-dakwaan ini dan kesan rumpai laut pada kesihatan manusia
panduanpercuma

1 ulasan:

  1. Muhammad Iman Nashriq, berumur 2tahun mengidap penyakit lelah atau asma sejak berumur 5bulan. Adik ni berulang alik ke hospital sejak umur 5bulan sebanyak 3minggu sekali untuk buat rawatan sehinggalah dia berumur 2tahun. Tapi tetap tak nampak apa2 perubahan makin sembuh ke atau makin baik,tetap sama saja. Ibu cuba memberi rawatan tradisional lain tapi tak ada juga perubahan, keadaan anaknya masih sama. Beliau bersyukur sangat apabila bertemu jus ni daripada seorang kawan, Iman tak perlu lagi dah pergi hospital buat rawatan. Batuk2 biasa ada tapi yang ketaranya Iman dah tak ada semput-semput dan sesak nafas macam dulu lagi. Kalau dulu 3kali sebulan kena pergi sedut gas, sekarang tak perlu lagi. Alhamdulillah.
    ..........................................................................
    Dan ramai lg psakit2 yg gunakan produk ni sembuh dari masalah lutut kronik,kanser dan lain2 yg guna produk jutawan herbs ni. Ini kenyataan bkn rekaan untuk melariskan produk semata2. Benda elok harus dikongsi agar sama2 dapat manfaat,okay.

    Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..๐Ÿ˜‰

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay๐Ÿ‘‡๐Ÿป
    En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


    ๐Ÿ’Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..๐Ÿคฒ๐Ÿผ


    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    ๐Ÿ˜kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
    Tp nanti dia akn blas jugak yer..
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...