Selasa, 12 Mac 2013

Kesuburan Padang Pasir Jordan


Ma'an, Jordan. Andai dahulunya padang pasir terkenal dengan ketandusan dan kekeringan, realiti terbalik kongkang telah berlaku sekarang. Tanaman hijau subur membiak seakan padang pasirlah tempat yang paling sesuai untuk bercucuk tanam.

Nah, sekarang telah terbukti betapa benarnya apa yang disabdakan oleh Baginda Nabi SAW tentang peristiwa akhir zaman. Antara mafhumnya "padang pasir yang tandus kan bertukar menjadi subur". Sudah banyak terbukti tentang apa yang dikhabarkan Baginda SAW berkenaan keadaan akhir zaman kepada kita. Tetapi, alertkah kita akan peringatan Baginda tersebut ? Fikir-fikirkan..
 




Teknik pengairan yang dinamakan "pengairan pangsi" atau dalam BI nya "pivot irrigation" telah diaplikasikan di Ma'an. Corak dan design tanaman juga boleh dibentuk menggunakan kaedah pengairan ini. Banyak negara-negara timur tengah yang telah memanfaatkan sistem pengairan canggih ini ke atas padang pasir milik tadbirnya.




Algeria  

Libya

Arab Saudi

"Ya Allah.. Seandainya ingin Engkau utuskan Izrail-Mu untuk mencabut rohku, arahkanlah dia untuk datang setelah aku berjaya mencapai redha-Mu dan redha kekasih-Mu, Muhammad SAW.. Amiin.."

Sumber : greenprophet/karyawanbisublogsport

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...