Khamis, 30 Oktober 2014

Ibadah paling mudah

Assalamua'laikum wbt
senyum

Di petang yang hening ni, bertemani titisan-titisan air hujan, aku mengagahi jari jemari untuk menaip sedikit entry utk dipost dalam blog. Dedulu berazam nak post sehari satu entry. Tapi nampaknya azam tinggal azam je. Makin hari, makin kurang post dan makin lama makin kurang update. 

Minggu ni memang agak buzy sesangat...sehinggakan nak minum segelas air pun tak sempat. Hahaha... (poyos je lebih). Minggu depan dah nak start sesi baru untuk pelajar-pelajar. So, tadi berlangsungnya sesi pendaftaran. makanya, semua orang sibuk membuzykan diri sendri melayan para ibu bapa dan juga pelajar-pelajar baru. Dan semangat nak mengajar pun berkobar-kobar...

Haa... sebenarnya ada satu persoalan dibenak aku... Yang meronta-ronta untuk luahkan a.k.a bertanya kepada sesiapa yang sudi membaca coretan diblog ni. 
 

Susah kah untuk kita melontarkan senyuman pada seseorang? 
atau ayat mudahnya...
Senyum lah sikit bila jumpa orang...

Senyum tu mudah sangat kan. Dan senyum tu lah sedekah yang paling mudah. Jumpa makcik tepi jalan, senyum! Jumpa keng kawan, senyum! Even jumpa orang tak kenal pun kita boleh senyum. Senang-senang dapat pahala free.

Tapi, itulah yang selalu kita tak buat. Walaupun senyum tu mudah, tapi berapa ramai yang mengaplikasikan senyum tu. Asal jumpa je, muka masam. Asal jumpa je, muka serius! Kita yang tengok pun rasa peliks.

Kadang-kadang selisih dengan kawan ofis pun tak senyum. Pastu buat-buat pandang tempat lain. Atau buat-buat tengok handset! Yang paling best, pusing trus jalan lain. 

Pernah tak dalam hidup kita, kita tertanya-tanya ....
kenapalah duit gaji cepat habis ?
Atau
kenapa aku banyak masalah? Masalah tempat kerja...masalah keluarga
atau
Kenapa semua benda yang aku buat asyik tak menjadi?
atau
kenapa aku susah nak naik pangkat ? padahal orang yang tak aktif...pasif..cepat je naik

Jawapannya....
Ada pada diri sendiri....
Allah SWT berfirman..
“Dan apa saja musibah yang menimpa kamu, maka adalah disebabkan oleh perbuatan tangan kamu sendiri, dan Allah memaafkan sebagian besar dari dosa-dosamu.” 
(QS. As Syura, 42 : 30)

Oleh itu, muhasabah la diri sendiri. Jangan rasa diri kita tak pernah buat dosa. Kadang-kadang banyak dosa yang kita buat tanpa kita sedar. 

Pernah suatu hari, seorang kawan saya ditimpa masalah. Masalah yang berat. Kena marah dengan bos. Sebab ada kawan lain mengadu mengenai dia pada bos. Kemudian dia tanya pada kami... 
" kenapa orang buat dia macam ni?..apa salah dia"
Kami cuma diam.... 
Teringat kisah dia 6 tahun lepas. Ada seorang staf bagitau, kawan saya ni pernah bercerita kepada pihak lain mengenai aib dia. 7 tahun lepas... 

Dan sekarang apa yang jadi... benda tu berulang pada kawan saya tu...

Nauzubilllah.... Semoga Allah jauhkan kta dari setiap yang buruk. Ambiklah iktibar. Bukan nak memburukkan sesiapa. 

http://akusukatulisblog.blogspot.com/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda Berkenan .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...