Ahad, 19 Oktober 2014

Keindahan Lençóis Maranhenses, Gurun Pasir Pelik di Brazil



Selama ini padang pasir yang luas lebih banyak di temui di kawasan timur tengah dan juga Afrika. Iklim adalah yang panas menyumbang banyak hingga terbentuk daratan berupa padang pasir ini. 

 Lençóis Maranhenses, sebuah taman Negara yang terletak di pantai timur laut negara Brazil. Wilayahnya yang luas membuatnya nampak seperti gurun pasir yang sungguh besar. Dalam masa tertentu bukit pasir putih di taman ini boleh mencapai setinggi 130 meter dalam keadaan normal. 
 

Sebagai taman nasional Lençóis Maranhenses National Park, tidak hanya menawarkan keindahan bukit pasir putihnya yang membentang. Taman negara ini juga menawarkan pemandangan lagun, yakni sekumpulan air masin yang terpisah dari laut oleh penghalang seperti pasir dan batu karang yang sangat indah. Laguna seakan terbentuk daripada kepingan-kepingan kristal biru.

Sebenarnya, Lençóis Maranhenses National Park mempunyai curah hujan yang cukup tinggi untuk sebuah gurun pasir. Tetapi ternyata, semakin banyak hujan yang turun  akan menyebabkan semakin banyak sudut dan celah yang membentuk lagun. Sangat memukaukan.

Laguna-lagun yang ada pun ternyata tidak kosong saja. Sejumlah laguna terisi oleh ikan yang terbawa dari dua sungai yang melintasi taman ini. Tidak hanya itu, burung dan penyu juga banyak ditemui di sini.

Pemandangan yang indah ini membuat anda tergoda untuk didatanginya bukan? Tenang, di sini anda bebas untuk berbasikal, mendaki puncak gurun, bahkan berenang. Sebaiknya anda menyewa pemandu perjalanan kerana besar kemungkinan anda akan tersesat di padang pasir luas ini.







Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda Berkenan .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...