Selasa, 1 Januari 2013

9 Jenis Senjata Lama Yang Berbahaya

Pelbagai senjata lama yang berbahaya digunakan dalam peperangan zaman dahulu.


 
mari kenalinya
 
 
 
 

1- Blunderbuss- 

Blunderbuss merupakan bentuk awal senapang patah, menggunakan serbuk dan menembak. Senjata itu muncung dimuatkan peluru dan muncung dibakar sebelum menembak.Senjata yang telah digunakan oleh tentera pelbagai negara yang berasal dari Eropah. 
Blunderbuss  dalam teori, boleh dimuatkan dengan apa-apa jenis serpihan,batu-batu kecil atau sisa logam boleh digunakan untuk menembak. Biasanya digunakan oleh tentera zaman Napoleon sekitar tahun 1800-an dan juga digunakan oleh lanun-lanun Eropah. Mangsa akan terburai perut bila terkena peluru yang merebak di merata-rata tempat dan mangsa sekurang-kurangnya 2-3 orang terkorban jika mereka berkumpulan.

 
 
2- Bardiche
 Senjata ini terletak di suatu tempat antara polearm dan kapak (keluarga senjata dikenali sebagai poleaxes), yang terdiri daripada tiang panjang dengan kepala kapak yang luas disertakan sepanjang sisi dan hujung aci. Bardiche berasal Rusia.Digunakan sebagai pemotongan atau pecah senjata, senjata itu  perlumenggunakan dua tangan dan mengayunkan mendatar dan menegak.

3-Nunchaku 
 
 
Nunchaku adalah senjata dari Okinawan, Jepun yang terdiri daripada dua panjang kayu, atau kadang-kadang logam, disertai oleh rantai. Senjata ini digunakan dengan memegang salah satu senjata kayu dan berayun sangat cepat pada mangsa.
Kawasan sasaran biasanya akan menjadi wajah atau lengan, dengan tujuan untuk mematahkan tulangmangsa. 

Seseorang pengguna yang terlatih juga dapat "membohongi", menjadikan ia amat sukar untuk mempertahankan terhadapnya, kerana ia adalah mustahil untuk meramalkan mana tamparan akan datang dari pukulan itu. Nunchaku juga boleh digunakan secara berpasangan, dengan satu pasangan di tangan masing-masing.

 4-Dragon Beard Hook

Ia sekeping cangkuk besi diikat dengan tali atau rantai yang digunakan oleh pahlawan-pahlawan Cina sebagai satu cara memerangkap dan melumpuhkan mangsa. Senjata ini terdiri daripada kepala logam yang mengandungi dua atau lebih bergerigi cangkuk, disertakan dengan panjang tali atau rantai. 

Digunakan oleh "pemutus" keluar kepala, tujuannya adalah untuk menebuk, atau sobekan, sebahagian badan musuh dengan salah satu cangkuk, dan kemudian gulung mereka untuk membunuh dengan menarik pada tali. Ini sering menyebabkan mengoyak badan mangsa seperti mereka bergelut untuk melarikan diri,ianya berasal dari Dinasti Song.

 
 
5-War Scythes

Diadaptasi dari alat pertanian,War Scythes telah diubah supaya bilahnya lurus dari atas aci. War Scythes telah digunakan sebagai menebas dan menikam mangsa, berat badan dan bentuk aerodinamik menjadikan ianya membuat mangsa cedera parah. Mampu memotong walaupun memakai topi logam, senjata diubahsuai dari pertanian yang kemudiannya disesuaikan untuk kegunaan tentera. Dikatakan mangsa mungkin cedera parah banyak sebelum mati.


 
  6-Maul
Tiada kaedah tertentu untuk menggunakan dalam menganiaya mangsa, ianya seperti tukul dan tidak tajam berasal dari Perancis. Kawasan sasaran biasa akan menjadi (seperti biasa dengan senjata tumpul daya) kepala, tangan atau kaki. Satu hayunan tunggal adalah mencukupi untuk menghancurkan tulang dan tulang tengkorak, walaupun helmet dipakai.  

 
7-Chakram
Sering disalah anggap sebagai pedang, yang sebenarnya adalah senjata tiang yang sama untuk tombak, Chakram adalah serupa dengan bintang pembalingan besar (atau shuriken). Juga dikenali sebagai gelang lemparan perang, senjata merupakan yang berasal dari India dan biasanya cakera logam berbilah besar.

 Chakrams telah digunakan kedua-duanya untuk lontaran, seperti Frisbee, atau dalam memerangi huru-hara, di mana mengelar adalah kaedah biasa serangan. Satu lagi bentuk Chakram itu adalah Chakkar, satu lagi senjata berbilah melontar dalam bentuk gelung daripada cakera. Chakkars telah digunakan oleh pahlawan-pahlawan Sikh, jarak pembalingan sehingga 100 meter.

 8-Morning Star


Terdiri daripada aci pepejal kayu atau logam di atas yang terletak di (dalam kebanyakan reka bentuk) bola logam yang besar yang dihiasi dengan beberapa pancang atau bilah. Morning Star yang digunakan oleh pasukan berkuda pada zaman pertengahan.
 Kaedah utama serangan adalah untuk hanya ayunan senjata pada musuh.Sasaran yang paling biasa, secara logiknya, muka atau kepala, walaupun tamparan yang boleh diarahkan di kaki atau lutut untuk melumpuhkan musuh.

 9-Caltrop
Paling terkenal digunakan dalam filem ninja, dan sebagainya, satu caltrop (atau caltrops) adalah objek dengan mata tajam yang direka untuk dijatuhkan apabila di dalam dikejar oleh musuh, dalam usaha untuk sama ada menangkap, pengejar, dan menyebabkan kecederaan buruk pada kaki, atau untuk memaksa mendekati musuh untuk ditangkap/bunuh. Fungsi lebih kurang sebagai perangkap menyebabkan musuh anda bergerak dalam kesakitan.
 wanhayden1040.blogspot.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...