Ahad, 13 Januari 2013

Basikal Menjadi Simbol Status Kekayaan di China

 
Pamer kereta mewah dan pakaian mahal menjadi cara kebanyakan orang kaya untuk mempamerkan kekayaan mereka. Namun cara itu tidak berlaku di China, kerana kini mereka akan terlihat semakin kaya dengan hanya menunggang basikal.
Ya,basikal kini menjadi trend baru di China. Banyak orang kaya disana cuba untuk mengubah gaya hidup mereka menjadi lebih sadar kesehatan. Mereka pun lebih memilih menaiki basikal daripada kereta mewah.
 
 
 
 
(Sumber:wordpress.com,uniknya.com)
Sepeda Menjadi Simbol Status Kekayaan di Cina(Sumber:wordpress.com,uniknya.com)
Meskipun China dikenal sebagai pasar kereta erbesar di dunia, namun penjualan basikal disana meningkat 10 peratus per tahun. Basikal yang digunakan kalangan masyarakat kaya China ini tentunya berbeda dengan basikal yang dipakai masyarakat biasa.
Harga sebuah basikal yang dimiliki kalangan berduit China ini, diketahui lebih mahal dari rata-rata pendapatan yang boleh diperoleh masyarakat biasa dalam kurun tiga tahun. Bahkan dalam beberapa e, basikal  yang dibeli kalangan miliarder China berharga lebih mahal dari harga sebuah kereta.
Direktur kreatif dari sebuah perusahaan keuangan China, Yu Yiqun mengaku memiliki basikal seharga US$ 16 ribu . Basikal ini seluruhnya merupakan buatan tangan khusus oleh Alex Moulton.
“Ini mungkin sepeda satu-satunya di Beijing. Ini seperti memandu Roll-Royce berbentuk basikal, sangat klasik, murni buatan tangan,” kata lelaki berusia 40 tahun yang memiliki sekitar 38 basikal kelas premium itu.
“Permintaan barang-barang mewah seperti kereta, jam telah mencapai titik jenuh. Orang kaya China kini beralih menggunakan basikal kelas premium untuk menunjukan cita rasa unik dan gaya hidup sihat,” kata General Manager Rbike Network, Zhou Jiannong. (**)
Sumber : weirdasianews.com, uniknya.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...