Khamis, 3 Januari 2013

Kapal Terbang Terbesar Dibina Dari Kayu.

 The Hughes H-4 Hercules (juga dikenali sebagai "Spruce Goose"), adalah Bot Terbang terbesar pernah dibina(pada masa itu), prototaip pesawat pengangkutan berat yang direka dan dibina oleh syarikat Pesawat Hughes.
 
 
 

 Pesawat ini yang dibina daripada kayu disebabkan sekatan perang terhadap aluminium, ia membuat penerbangan pertama dan hanya pada 2 November 1947, dan projek itu tidak pernah maju  yang pernah dihasilkan.

Pada tahun 1942, Jabatan Perang AS telah berhadapan dengan keperluan untuk pengangkutan perlengkapan perang dan kakitangan ke Britain. Bersekutu perkapalan di Lautan Atlantik telah mengalami kerugian yang besar kepada Jerman U-bot, jadi keperluan telah dikeluarkan untuk pesawat yang dapat menyeberangi Atlantik dengan muatan yang besar. Disebabkan keutamaan perang, reka bentuk terus dikekang bahawa pesawat itu tidak boleh diperbuat daripada logam.

 
 
 Hughes H-4 Hercules:
Adakah bot terbang terbesar yang pernah dibina dan mempunyai lebar sayap terbesar dari mana-mana pesawat udara dalam sejarah. bertahan dalam keadaan yang baik di Muzium Penerbangan Evergreen di McMinnville, Oregon, Amerika Syarikat.

First flight: Nov. 2, 1947
Model number: Hughes H-4
Classification: Flying boat
Height: 79 feet 4 inches
Fuselage height: 30 feet
Length: 218 feet 8 inches
Wingspan: 319 feet 11 inches
Gross weight: 400,000 pounds
Service ceiling: 20,900 feet
Cruising speed: Approximately 220 mph





















 
 dairishare.blogspot

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...