Khamis, 10 Januari 2013

Pokok Paling Terpencil Di Dunia "Pokok Ténéré"..

 L'Arbre du Ténéré, yang dikenali dalam bahasa Inggeris sebagai Pokok Ténéré, adalah akasia bersendirian yang pernah dianggap pokok yang paling terpencil di Bumi - satu-satunya selama lebih 400 tahun. Berdiri  di Gurun Sahara, ia pernah menjadi sebahagian daripada hutan yang subur dan penduduk, tetapi nasib berubah dan pokok-pokok lain yang hilang, ia berdiri bersendirian di padang pasir tandus, 120 batu dari mana-mana pokok yang lain, satu mercu tanda terpencil untuk laluan pedagang melalui rantau Sahara di timur laut Niger Ténéré selama beratus-ratus tahun. Pokok itu begitu terkenal bahawa ia dan Arbre Perdu atau 'Lost Tree'  ke utara adalah pokok hanya akan ditunjukkan di atas peta pada skala 1:4,000,000.
 
 


Pokok ini terselamat selama beratus-ratus tahun desertification, sehingga satu hari pada tahun 1973, seorang pemandu lori mabuk melanggar pokok ini.

Rantau Tenere sebelum menjadi padang pasir. Semasa tempoh Carboniferous prasejarah ia adalah lantai laut dan kemudian hutan tropika. Dinosaur berkeliaran rantau ini dan ia pernah menjadi alasan memburu reptilia buaya seperti digelar SuperCroc. Tenere telah didiami oleh manusia moden lama dahulu i tempoh Paleolitik kira-kira 60,000 tahun yang lalu. Mereka memburu binatang liar dan meninggalkan bukti kehadiran mereka dalam bentuk alat batu. Semasa tempoh Neolitik kira-kira 10,000 tahun yang lalu, pemburu purba mencipta ukiran batu dan lukisan yang masih boleh ditemui di seluruh rantau ini.
 
 Tree of Ténéré in 1939


Tree of Ténéré in 1967
 Tree of Ténéré in 1970
 Tree of Ténéré in 1973 selepas di langgar oelh pemandu mabuk
 Pokok Ténéré, Kerajaan mengeluarkan setem pada tahun 1974

 tempat asalnya pokok Ténéré di gantikan dengan penanda
Pokok Ténéré ditempatkan Muzium Nasional di Niamey, Niger
dairishare.blogspot.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...