Sabtu, 9 Februari 2013

Kenali Mike Tyson (Malik Abdul Aziz) Sebelum Dan Selepas Memeluk Islam

Michael Gerard "Mike" Tyson (lahir 30 jun 1966) adalah seorang peninju bersara profesional Amerika. Tyson bekas juara heavyweight dunia dan memegang rekod sebagai peninju termuda untuk memenangi WBC, WBA dan IBF gelaran heavyweight pada 20 tahun, 4 bulan, dan berusia 22 hari. Tyson memenangi tempat pertama dengan 19 serangan profesional oleh KO (kalah mati), 12 daripada mereka dalam pusingan pertama. Beliau memenangi gelaran WBC pada tahun 1986 selepas menewaskan Trevor Berbick oleh TKO pada pusingan kedua. Pada tahun 1987, Tyson menambah gelaran WBA dan IBF selepas menewaskan James Smith dan Tony Tucker. Beliau adalah peninju pertama heavyweight pada masa yang sama memegang gelaran WBA, WBC dan IBF, dan heavyweight sahaja untuk menyatukan mereka berturut-turut.


Mike Tyson dikenali sebagai Malik Abdul Aziz
Mike Tyson dikenali sebagai Malik Abdul Aziz







Pada tahun 1988, Tyson menjadi juara Lineal apabila dia tersingkir Spinks Michael selepas 91 saat. Tyson berjaya mempertahankan kejuaraan dunia heavyweight sembilan kali, termasuk kemenangan ke atas Larry Holmes dan Frank Bruno. Pada tahun 1990, beliau kehilangan gelaran hell James "Buster" Douglas, dengan keputusan kalah mati dalam pusingan ke-10. Percubaan untuk mendapatkan semula gelaran, beliau dikalahkan Donovan Ruddock dua kali pada tahun 1991, tetapi beliau ditarik keluar dari perjuangan dengan dipertikaikan juara heavyweight Evander Holyfield akibat kecederaan. Pada tahun 1992, Tyson disabitkan merogol Desiree Washington dan dihukum enam tahun di dalam penjara tetapi dibebaskan selepas berkhidmat tiga tahun. Selepas dibebaskan, beliau terlibat dalam siri pergaduhan kembali.

Pada 26 Mac, beliau telah dihukum hingga enam tahun di dalam penjara diikuti oleh empat tahun dalam percubaan. Beliau ditugaskan untuk Belia Indiana Center (kini Kemudahan tahanan Plainfield) pada April 1992, dan beliau telah dibebaskan Mac 1995 selepas berkhidmat tiga tahun. Semasa pemenjaraan beliau, Tyson memeluk Islam

Pada tahun 1996, beliau memenangi gelaran WBC dan WBA selepas menewaskan Frank Bruno dan Bruce Seldon oleh kalah mati. Setelah dilucutkan gelaran WBC, Tyson hilang mahkota WBA Evander Holyfield pada bulan November 1996 dengan pusingan TKO 11. Rematch 1997 mereka berakhir apabila Tyson telah hilang kelayakan untuk menggigit telinga Holyfield.

Pada tahun 2002, beliau berjuang untuk gelaran heavyweight dunia pada usia 35 tahun, tewas oleh kalah mati untuk Lennox Lewis. Beliau bersara dari tinju profesional pada tahun 2006, selepas tersingkir dalam perlawanan berturut-turut terhadap Danny Williams dan Kevin McBride. Tyson diisytiharkan muflis pada tahun 2003, walaupun menerima lebih AS $ 30 juta untuk beberapa pergaduhan dan $ 300 juta sepanjang kerjayanya. Tyson terkenal untuk gaya ganas dan menakutkan tinju serta tingkah laku kontroversi di dalam dan di luar gelanggang. Tyson adalah dianggap sebagai salah satu saham berwajaran tinggi yang terbaik sepanjang masa. Beliau menduduki tempat ke 16 dalam senarai The Ring 100 punchers terhebat sepanjang zaman. dan No 1 dalam ESPN.com
 ohgosip-artis.blogspot.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...