Bagi kebanyakkan
rekaan pesawat, dengan memasang sayap, ia boleh menjurus kepada kenaikan
kos harga pesawat itu sendiri. Oleh itu, dengan mengelakkan penggunaan
sayap, ia mampu menurunkan kos dalam operasi spatial dengan begitu
drastik sekali. Kajian terhadap penggunaan pesawat tanpa sayap telah
menggunakan HL-10 dan pelbagai peranti lain dari tahun 1966 hingga lah
1975. Tidak dinafikan, sayap yang dipasang pada pesawat hari ini telah
banyak membantu kita memahami konsep aerodinamik pada kelajuan
hipersonik.
Di sini, pihak NASA
telah mendedahkan satu ciri yang sangat menarik di mana dalam kelajuan
sopersonik (melebihi kelajuan bunyi), akan mengalir perbezaan tekanan di
permukaan atas dan bawah muncung pesawat, menjurus kepada daya angkat,
yang meningkat dengan ketara dalam mengendalikan pesawat unik ini semasa
ia turun dari orbit.
Ia merupakan satu
perubahan paradigma sehingga pada lewat 1950-an, berlakunya perlumbaan
dalam pembinaan pesawat yang boleh mengurangkan kesan seretan pada
lapisan atmosfera sehingga terciptanya pesawat berkelajuan tinggi iaitu
"Black Bird".
Kajian yang sama
turut dilakukan oleh di Center of Langley. Di sini, mereka mencipta
pelbagai jenis model pesawat, tetapi yang paling menarik perhatian
adalah HL-10 (Horizontal Landing:10).
Atas prestasi nya
yang bagus, NASA dengan kerjasama Tentera Udara telah meluluskan
kegunaan pesawat ini untuk program angkasa mereka, bagi pesawat
ulang-alik untuk para angkasawan dalam misi program Apollo.
Walaubagaiman pun,
sebelum impian tersebut berjaya dilaksanakan, pihak NASA telah berubah
fikiran. Disebabkan pengurangan bajet penyelidikan, mereka terpaksa
membuat ujian di dalam terowong angin sebelum bermulanya pembinaan model
terbaru iaitu M2-F1. Projek ini menerima pembiayaan penuh untuk
pembinaan berskala penuh.
Disebabkan reka
bentuknya yang pelik, ia digelar sebagai "tab mandi". Pada bulan Julai
1966, model generasi kedua M2-F2 telah dilancarkan. Dengan berat 2.67
tan, ia telah berlepas dari sebuah pesawat pengebom B-52 pada ketinggian
13,500 meter pada kelajuan mencecah 0.6 Mach (697 km/h) selama 3 minit
37 saat.
Walaubagaimana pun,
beberapa masalah teknikal mula timbul dan memerlukan kajian lanjutan
sebelum pesawat tanpa sayap ini boleh digunakan tanpa sebarang insiden.
Penyelidikan pada masa kini masih dijalankan dan sering berakhir dengan
diaplikasikan pada kapal angkasa.
p/s: Mungkin satu hari ciptaan pesawat tanpa sayap ni boleh jadi kenyataan..Sapa tahu kan?
DRYSHEET
Tiada ulasan:
Catat Ulasan