Khamis, 20 Februari 2014

Pesawat Ujian Tanpa Sayap Ciptaan NASA

Sayap memainkan peranan yang sangat penting dalam menerbang dan mengendalikan pesawat tidak kira sama ada pesawat komersial mahupun pesawat tempur..Namun, pesawat yang direka oleh pihak NASA ini mempunyai reka bentuk yang sangat aneh di mana ia tidak mempunyai sebarang sayap..Justeru, bagaimana ia diterbangkan? Kalau nak tahu, meh usha kat bawah ni..


Bagi kebanyakkan rekaan pesawat, dengan memasang sayap, ia boleh menjurus kepada kenaikan kos harga pesawat itu sendiri. Oleh itu, dengan mengelakkan penggunaan sayap, ia mampu menurunkan kos dalam operasi spatial dengan begitu drastik sekali. Kajian terhadap penggunaan pesawat tanpa sayap telah menggunakan HL-10 dan pelbagai peranti lain dari tahun 1966 hingga lah 1975. Tidak dinafikan, sayap yang dipasang pada pesawat hari ini telah banyak membantu kita memahami konsep aerodinamik pada kelajuan hipersonik. 
 

Di sini, pihak NASA telah mendedahkan satu ciri yang sangat menarik di mana dalam kelajuan sopersonik (melebihi kelajuan bunyi), akan mengalir perbezaan tekanan di permukaan atas dan bawah muncung pesawat, menjurus kepada daya angkat, yang meningkat dengan ketara dalam mengendalikan pesawat unik ini semasa ia turun dari orbit.

Ia merupakan satu perubahan paradigma sehingga pada lewat 1950-an, berlakunya perlumbaan dalam pembinaan pesawat yang boleh mengurangkan kesan seretan pada lapisan atmosfera sehingga terciptanya pesawat berkelajuan tinggi iaitu "Black Bird".

Kajian yang sama turut dilakukan oleh di Center of Langley. Di sini, mereka mencipta pelbagai jenis model pesawat, tetapi yang paling menarik perhatian adalah HL-10 (Horizontal Landing:10).

Atas prestasi nya yang bagus, NASA dengan kerjasama Tentera Udara telah meluluskan kegunaan pesawat ini untuk program angkasa mereka, bagi pesawat ulang-alik untuk para angkasawan dalam misi program Apollo.

Walaubagaiman pun, sebelum impian tersebut berjaya dilaksanakan, pihak NASA telah berubah fikiran. Disebabkan pengurangan bajet penyelidikan, mereka terpaksa membuat ujian di dalam terowong angin sebelum bermulanya pembinaan model terbaru iaitu M2-F1. Projek ini menerima pembiayaan penuh untuk pembinaan berskala penuh.

Disebabkan reka bentuknya yang pelik, ia digelar sebagai "tab mandi". Pada bulan Julai 1966, model generasi kedua M2-F2 telah dilancarkan. Dengan berat 2.67 tan, ia telah berlepas dari sebuah pesawat pengebom B-52 pada ketinggian 13,500 meter pada kelajuan mencecah 0.6 Mach (697 km/h) selama 3 minit 37 saat.

Walaubagaimana pun, beberapa masalah teknikal mula timbul dan memerlukan kajian lanjutan sebelum pesawat tanpa sayap ini boleh digunakan tanpa sebarang insiden. Penyelidikan pada masa kini masih dijalankan dan sering berakhir dengan diaplikasikan pada kapal angkasa.

 
 
 
 
 
 
 
 

p/s: Mungkin satu hari ciptaan pesawat tanpa sayap ni boleh jadi kenyataan..Sapa tahu kan?
DRYSHEET

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...