Rabu, 8 Oktober 2014

Info -Aktiviti Sains Yang Menarik Untuk Kanak-Kanak. Mudah & Menyeronokkan

Aktiviti Sains Yang Menarik Untuk Kanak-Kanak

Banyak aktiviti sains yang menarik untuk kanak-kanak. Jauhkan dari gajet kerana banyak impak negatif dari yang positif. Untuk aktiviti ini, tidak perlu modal besar. Silap-silap, tidak perlu modal langsung.

1. Bina jambatan dengan dua cawan plastik dan kertas yang dilipat. Letakkan beberapa duit syiling sehingga runtuh jambatan. Tambah tebal kertas dan lihat kesan yang berlainan.

Foto Kredit: galleryhip.com
Foto Kredit: galleryhip.com




2. Ambil biji kacang hijau dan ajar anak tentang tumbuhan. Letakkan dalam bekas yang mempunyai kapas basah. Lihat bagaimana benih membesar jadi taugeh!

3. Tebuk dua tin susu dan sambungkan dengan tali. Macam telefon zaman dulu-dulu!

4. Terangkan berkenaan penyerapan air pada anak-anak.  Kemudian menguji teori-teori mereka dengan mengambil barang-barang di rumah anda dan meletakkan mereka di dalam air. Lihat mana yang tenggelam, mana yang timbul.

5. Bawa ke kawasan padang. Tunjukkan pokok semalu. Minta anak sentuh dan lihat reaksinya.

Foto Kredit: andersongrade4.blogspot.com
Foto Kredit: andersongrade4.blogspot.com

6. Beli magnet yang ada Kutub Utara dan Kutub Selatan. Boleh beli di kedai Daiso dengan harga RM5 sahaja. Anak anda pasti teruja melihat magnet yang bergerak-gerak.

7. Kalau ada straw di rumah, boleh cuba. Lipat straw sampai ada gelembung dan minta anak jentik gelembung itu. Kalau tidak malu, boleh cuba di mana-mana restoran selepas selesai minum.
Adakah anda ibu yang kreatif atau seorang guru sains di sekolah? Kongsikan dengan kami apa lagi aktiviti yang menarik, mudah dan menyeronokkan untuk kanak-kanak. Bila penat bekerja seharian, boleh cuba buat aktiviti hujung minggu bersama keluarga.
 http://siraplimau.com/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...