Isnin, 3 November 2014

Awas -Bunga Cantik Tetapi Sangat Beracun

Assalamualaikum...

Jom kita tengok bebrapa bunga yang cantik tapi beracun. mungkin tak de di negara kita sekarang../
mana tahu lambat laun akan ada..jadi ini untuk pengetahuan kita sahaja..

1- Lily Of The valley




Bentuk nya seperti loceng terbalik.memang cantik untuk dijadikan hiasan.Kate Midlleton pernah memakai bunga ini  sebagai bunga pengantin di majlis pernikahan nya.namun bunga ini mempunyai racun glikosida yang boleh melumpuhkan  sisitem peredaran darah dan menyebabkan masalah pencernaan Tanda awal keracunan ialah pening kepala,muntah dan boleh menyebabkan kematian.



2-Milkweeds




 Bunga ini berbentuk bulat dan berwarna ungu.getahnya mengandungi  alkoloid dan  cardenoloid yang selalu digunakan dalam ubat ubatan.Orang dulu2 menggunakan getahnya untuk diletak kan dihujung panah sebagai racun membunuh haiwan.

3- Ranunculus




Sekali imbas bunga ini seperti bunga ros.tapi ianya bukan bunga ros.ia dikenli sebagai bunga dalam keluarga buttercup,spearworts dan ada nama lain lagi.Jika haiwan atau manusia termakan racun ini ia akan mengalami pening kepala.sakit perut,air liur berlebihan dan selaput lendir pada sistem pencernaan akan terjejas teruk.

4- Nerium Oleander



Hampir keseluruhan bahagian bunga ini mempunyai racun.Bunga ini banyak tumbuh pada bulan Mei di jepun.Bunga ini juga dikatakana bunga rasmi bandar hiroshima kerana ianya bunga pertama yang tumbuh mekar selepas  bandar hiroshima diletupkan .Racun nya termasuk dalam kategori Oleandrin dan neriine.Racun ini akan menjejaskan jantung apabila ada yang menelan nya.

5- opium



Hampir seluruh dunia ada bunga ini.Racun di dalam bunga ini kesan nya adalah seperti mengambil dadah.Mereka yang termakan racun ini akan mengalami kesan seperti berhalusinasi sepeti mengambil dadah dan ianya boleh menyebabkan kematian.


Autumn Crocus
Dikenali sebagai salah satu tumbuhan paling beracun di dunia. Racun dalam bunga ini adalah sejenis arsenik yg belum ada penawarnya. Kesan terkena racun termasuklah kehilangan tekanan darah dan serangan penyakit jantung.


Leander
Dikatakan sering diguna untuk membunuh diri di selatan India. Racun dalam bunga ini boleh menyebabkan gangguan sistem saraf, sistem pencernaan dan sistem peredaran darah secara serentak. Getahnya juga boleh merosakkan kulit. 


Angel's Trumpet
Bertentangan dengan namaya, tumbuhan ini berbahaya terhadap manusia dan haiwan. Merupakan ejen halusinogen yg kuat kerana mengandungi tropane alkloids.


Rhododendren
Kelihatan sangat menarik apabila tiba musimnya. Mengandungi andromedatoxin yang menyebabkan muntah, rasa sakit dan kekejangan otot serta boleh membawa kematian.

Like FB Blogsanasini untuk mendapatkan update terkini

Belladona
Semua bahagian tumbuhan ini adalah berbahaya, namun buahnya yg kelihatan menarik adalah yg paling beracun. Memberi kesan terhadap penglihatan manusia, otak dan juga mengganggu sistem saraf yg mengawal pernafasan, degupan jantung dan menyebabkan berpeluh berlebihan.

sekian..
 http://www.dianarashid.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...