Sabtu, 22 November 2014

Inilan "RUMAH" Kita


Inilah rumah saya nanti..rumah anda juga begitu juga.Cantik tak?luas tak?
Bila kita lihat balik bakal rumah kita nanti,apa perasaan anda?

"Kat dunia kita ada rumah besar..dah besar nak renovate lagi besar..mati nanti inilah rmah kita..Pergi x kembali..hidup didunia ala2 kadar je..lebihkan ilmu akhirat..biar kta miskin didunia,kaya di  akhirat.."
 

ni pesanan guru silatku..betul apa yang diperkatakannya..kita dah tahu kubur tu besar mana..tapi kita masih buat dosa..sempit,gelap,sorang-sorang..aduhai...malangnya nasib kalau kita tak bawak bekalan didalam kubur.Yang jadi penerang kubur kita,ialah amalan kita..amalan kita ni diibaratkan seperti lampu yang terang..mengalahkan lampu stadium..amalan kita juga akan mengubah saiz kubur kita..dari kecil menjadi seluas-luas pandangan.
Alangkah indahnya jika kubur kita begini..

"hiasi kubur anda dengan amalan bukan dengan kejahatan"


aku nak kongsikan sedikit kata-kata daripada Abu-Laits:

"Siapa yang ingin selamat dari siksaan kubur maka harus memperbanyakkan empat dan meninggalkan empat"

apa yang dimaksudkan banyakkan empat ialah:
  • Menjaga sembahyang lima waktu
  • Banyak bersedekah
  • Banyak membaca al-quran
  • Memperbanyak bertasbih (membaca: Subhanallah walhamdulillah wal'aa ilaha illallah wallahu akbar, walahaula wala quwata illa billah)
semua diatas tu dapat menerangkan dan meluaskan kubur-kubur anda.

empat benda yang kamu kena tinggalkan:
  • Dusta
  • Kianat
  • Adu-adu
  • Menjaga kencing, sebab Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda: "Bersih-bersihlah kamu daripada kencing, sebab umumnya siksa kubur itu kerana kencing. (Yakni hendaklah dicuci kemaluan sebersih-bersihnya.)


cepat atau lambat kita bakal dimasukkan kedalam "rumah" kita nanti..bagi manusia yang takut akan kematian kerana kejahatannya,bertaubatlah..itu baru kita tengok camne rupa kubur.Belum kita rasa siksaan kubur lagi..Allahhuakbar..pedihnya..

ada keterangan yang memberitahu bahawa bumi ini berseru sebanyak lima dengan berkata :

  • Hai anak Adam, anda berjalan diatas punggungku dan kembalimu didalam perutku.
  • Hai anak Adam, anda makan berbagai macam diatas punggungku dan anda akan dimakan ulat didalam perutku.
  • Hai anak Adam, anda tertawa diatas punggungku, dan akan menangis didalam perutku.
  • Hai anak Adam, anda bergembira diatas punggungku dan akan berduka didalam perutku.
  • Hai anak Adam, anda berbuat dosa diatas punggungku, maka akan tersiksa didalam perutku.

kalau kita dapat dengar bumi ini berseru,alamatnya bertempiaran orang lari ketakutan..
setakat ini sahaja yang dapat aku kongsikan..sekian..moga bermafaat.

"setiap yang bernyawa pasti akan mati"
 http://cintakufirdaus.blogspot.com/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda Berkenan .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...