Selasa, 20 Oktober 2015

Hutan Kuno Berusia 5000 Tahun Timbul Dipermukaan Laut.

 Fenomena alam baru - baru ini terjadi di perkampungan di Borth , Mid Wales , United Kingdom . Sisa - sisa hutan kuno muncul lagi di permukaan daratan setelah sebelumnya tertimbun tanah gambut di pinggir pantai . Hutan kuno yang didakwa telah berusia 5 ribu tahun ini dijumpai kembali setelah sebuah ribut menyapu bersih tanah gambut yang menutupnya .  

Ribut tersebut membuka kembali sisa - sisa pokok pain yang kini hanya tinggal akar dan batang bawahnya saja . Menariknya meskipun berumur cukup lama , namun akar - akar tersebut masih kukuh seperti pokok yang baru tumbuh . Hutan ini pertama kali ditemui oleh Deanna Groom dan Ross Masak dari Royal Commission on the Ancient and Historical Monuments of Wales .
 
 Mereka mendedahkan bahawa di perkampungan Borth terdapat banyak penemuan sejarah yang tersembunyi di balik tanah gambut . " Daerah di sekitar Borth merupakan tempat yang rawan tertutup gambut jika ada gelombang angin datang , " kata Deanna Groom . " Ini harus  dipantau dan oleh kerana itulah kami harus sering - sering melihat apakah ada sesuatu baru yang telah muncul . " Beberapa legenda juga menyebutkan bahawa hilangnya hutan tersebut disebabkan adanya unsur ghaib .

 Lagenda tersebut bercerita bahawa hutan itu menghilang bersamaan dengan seorang pendeta yang dihukum oleh ahli sihir .










 
gaban comel

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda Berkenan .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...