Khamis, 5 Jun 2014

Info -KenaliSyarikat Gergasi Yang Di Bina Oleh Remaja

Semangat dan keusahawanan bermula daripada peringkat awal remaja. Kadang-kadang ada sebilangan anak-anak muda dan remaja terdorong untuk mencipta syarikat sendiri ketika di peringkat alam persekolahan.

Dan di sini kami kongsikan kepada anda sebagai aspirasi bersama 10 orang anak muda yang mempunyai kelebihan dan bakat yang di anugerahkan kepada dan akhirnya berjaya.

Fred De Luca


Fred De Luca

Pada tahun 1965, Fred De Luca meminjam $1,000 untuk memulakan Restoran Subway Sandwich. Fred hanya berumur 17 tahun ketika dia memutuskan untuk menjadi seorang pengusaha sebuah restoran atas alasan untuk mendapatkan wang untuk menbiayai persekolahannya. Sejak membuka kedai pertama di Boston, rangkaian restorannya kini mempunyai 32,401 lokasi dan menghasilkan lebih dari $9 bilion  pendapatan tahunan.





Mark Zuckerberg


Mark Zuckerberg

Sudah tidak asing lagi dikalangan pengguna-pengguna Facebook. Melancarkan laman web Facebook dari bilik asramanya dan sejak hari itu telah menjadi pengusaha self-made termuda yang bernilai lebih daripada satu bilion dolar. Zuckerberg adalah CEO laman web sosial yang paling cepat berkembang di Internet.

Facebook kini mencatatkan lebih dari 1 bilion pengguna dan merupakan laman sosial paling berpengaruh yang pernah wujud dalam sejarah. Menduduki ranking ke 2 selepas Google, tidak mustahil akan memintas Google suatu hari nanti.

Matt Mullenweg

Matt Mullenweg

Beliau adalah seorang software developer yang berjaya dan bermula ketika usia muda. Ketika berumur 19 tahun, beliau mengumumkan bahawa akan memulakan perisian sumber terbuka (open source) untuk perisian blog yang lebih baik dan dia bermula dengan WordPress. Semenjak itu pemprograman perisian bermula di Automattic   dimana memiliki dua produk unggul, Akismet (perangkap spam) untuk halaman komen dan Wordpress.com. Untuk versi host dari perisian open source ialah dari wordpress.org. Sejak mengasaskan Automattic, syarikat ini telah mengumpulkan lebih dari $30 juta dolar dan semakin berkembang.

Anand Lal Shimpi

Anand Lal Shimpi

Bermula dengan AnandTech pada 1997 ketika dia berumur 14 tahun. Laman web pertama adalah platform Geocities. Pada mulanya hanya sebagai hobi namun semakin berkembang dan menjadi salah satu laman web yang terbesar meliputi keseluruhan peranti perisian. Forum AnandTech adalah salah satu tempat yang terbaik untuk mendapatkan pakar dan khidmat nasihat mengenai komputer.

Carl Churchill

Carl Churchill

Pada 2020 akan datang, Carl Churchill mensasarkan peningkatan pendapatan syarikat kepada $100 juta. Carl menubuhkan DMC Internet pada tahun 2001 ketika berusia 15 tahun. Syarikat Churchill menawarkan broadband wayarles bagi keselamatan pelayan untuk perniagaan dan sejak ia dilancarkan, terus berkembang secara konsisten. Pada tahun 2003, Churchill dicatatkan sebagai seorang jutawan di bawah usia 21 tahun.

Farrah Gray

Farrah Gray

Farrah Gray adalah seorang usahawan yang benar-benar berjaya sebelum mencapai usia remaja. Kisah kejayaannya begitu pelik dan boleh dikatakan mustahil untuk dipercayai. Ketika dia berumur 10 tahun, Gray membentuk sebuah kelab dan berjaya mendapatkan $15 ribu dolar untuk setiap ahli untuk bergiat dalam pelbagai aktiviti. Pulangan $1 juta berjaya dikumpulkan daripada pelbagai pelabur untuk membantu kalangan remaja bagi memulakan perniagaan mereka sendiri.

Sebelum berusia 16 tahun, beliau mula mengusahakan perniagaan merangkumi kad prabayar telefon, One Stop dan membuka francais The Teenscope ”Youth AM/FM” interactive talk show. Dia menjadi produser eksekutif di rancangan komedi di Las Vegas Strip dan memiliki sebuah syarikat makanan bernilai $1.5 juta. Menjadi penulis buku terlaris antarabangsa pada tahun 2005 bertajuk “Reallionaire” yang disokong sepenuhnya oleh Bill Clinton.

Beliau bermula dengan usaha sendiri dan akhirnya bergelar usahawan yang berjaya. Dia juga memberi bantuan dan biasiswa untuk mahasiswa-mahasiswa yang mempunyai latar belakang yang berisiko. Dia lakukan semuanya sebelum usianya mencapai 30 tahun.

Romero Bryan

Romero Bryan

Romero Bryan adalah seorang pereka fesyen pada usianya 12 tahun. Rekaannya adalah berlandaskan atau bercirikan sebuah roket. Rekaannya diambil dari kalangan artis dan selebriti-selebriti popular seperti Beyonce, Victoria Beckham, Cameron Diaz and Alicia Keys. Empayarnya mendapat keuntungan melebihi $30 juta paun.

Kristopher Tate

Kristopher Tate

Kristopher Tate boleh di gelar budak ajaib. Dia mula berkecimpung dengan HTML ketika berusia 4 tahun dimana pada usia itu kanak-kanak lain baru mula belajar membaca dan mengira. Dia memulakan laman web perkongsian gambar (photo-sharing) Zooomr pada usia 17 tahun sebagai pesaing terdekat Flickr. Dia telah memindahkan pejabatnya ke Jepun dan sejak itu terlibat mencipta halaman komuniti yang pertama di Jepun.

Jason O’Neill

Jason O’Neill

Jason O’Neill mungkin usahawan yang paling berjaya bagi seseorang di bawah usia 10 tahun. Pada usia 9 tahun, Jason mula membuat Bug Pensil, iaitu pensil berwarna-warni toppers dalam bentuk bug. Jason turut menyumbangkan pensilnya untuk kanak-kanak sekolah di Afrika.

Fraser Doherty

Fraser Doherty

Sementara ramai pengusaha muda paling berjaya membuat wang mereka dengan membina laman web, Fraser Doherty dan empayarnya dibina menggunakan cara yang lebih tradisional. Fraser bermula membina produknya pada usia 14 tahun di Scotland. Pada usia 16 tahun beliau meninggalkan alam persekolahan untuk memulakan perniagaan SuperJam (jem) sepenuh masa. SuperJam terjual sekitar 500,000 unit setahun dan sekarang menguasai sekitar 10 peratus pasaran mentega di seluruh UK. Syarikatnya, Wise Bread adalah sebuah komuniti kewangan terkemuka peribadi yang didedikasikan untuk membantu sesiapa mendapatkanmendapatkan hasil maksimum wang mereka. Dapatkan tips wang harian dengan mengikuti Wise Bread di Facebook atau Twitter.
 http://www.sentiasapanas.com/http://hairilhazlan.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...