Ahad, 20 Julai 2014

MH17 Satu Peringatan Kematian Yang Pasti!

Hati mana yang tidak sedih membaca, mendengar, mengikuti, apalagi melihat gambar dan video kemalangan MH17.

mh17 meletup 

Tapi bagi saya, cukuplah MH17 itu menjadi 1 lagi peringatan kepada kita betapa hidup ini begitu singkat.
Ajal maut tak mengenal tempat dan usia… ia datang pada bila-bila masa… tanpa terduga… tanpa disangka-sangka… tanpa sebarang tanda… ia datang dengan tiba-tiba. Kita sangka esok masih ada. Rupa-rupanya hayat kita sampai di sini saja. Allah lah yang menentukan segala-galanya.



Saudara…

Mati itu pasti! Mungkin hari ini, mungkin esok hari, atau sekejap saja lagi. Tiada siapa yang tahu.
Yang penting bukan bila, dimana atau bagaimana kita mati. Tapi apakah saat kita mati itu, Allah telah redha kepada kita? Adakah kita mati membawa hati Qalbun salim?
Itu yang menjadi persoalannya.

Setuju?

Justeru… usah terlalu ghairah berbicara mengulas kematian orang lain. Sehingga kita terlupa terleka akan tujuan dan maksud hidup kita.

Alangkah malangnya mereka yang kononnya begitu peka dan prihatin terhadap nasib orang lain, sedangkan nasib dirinya langsung tidak dipeduli.


Ayuh, Ramadhan masih berbaki 08 hari saja lagi. Ini peluang keemasan Allah bagi pada kita. Entah sempat entah tidak kita pun taktau lagi.

Yang pasti, Nabi kekasih Allah yang dijanjikan syurga itupun ketatkan tali pinggang dan iktikaf ‘kurung’ dirinya dalam masjid di 10 akhir Ramadhan.

The Prophet’s wife Aisha (may Allah be pleased with her) said ;
“With the start of the last ten days of Ramadhan, the Prophet used to TIGHTEN his WAIST BELT and used to PRAY ALL THE NIGHT, and used to KEEP his FAMILY awake for the PRAYERS.”
(Hadith riwayat al-Bukhari)

Kita yang bergelumang dosa maksiat ni… apa pula tindakan kita? Tunggu dan lihat saja… membiarkan Ramadhan berlalu pergi sedang kita masih lena dibuai mimpi??

Ayuh saudara!

Dunia ini sangat sementara. Akhiratlah tempat tujuan kita. Mari tingkatkan amal, cukupkan bekalan. Agar kita tak menyesal di hadapan Tuhan.
Pakar how to

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...