Pemilihan warna yang tepat sangat penting untuk mengubah perspektif dan suasana luar dalam rumah anda. Warna yang sesuai mampu memberikan suasana damai sekali gus dapat menghindarkan penghuni rumah daripada mengalami tekanan.  Sebelum melatari kamar anda dengan cat pilihan anda, seharusnya anda tahu pilihan warna untuk menampilkan kesan yang berbeza.



Putih
Warna ini membantu ruangan yang kecil kelihatan lebih besar. Namun sebaiknya warna ini tidak dijadikan warna dominan.  Sebenarnya untuk bilik anak, warna ini kurang popular kerana mudah kotor dan memerlukan penjagaan lebih.

Hijau
Warna ini akan kelihatan sangat cantik jika anda boleh memadu-padankannya dengan warna lain terutama dengan warna langsir dan cadar anak. Ada yang percaya bahawa memilih warna hijau untuk bilik tidur anak dapat membuatkan tidur lebih nyenyak.

Coklat
Warna ini memiliki kesan kebosanan dan sebaiknya dipadukan dengan warna putih, hijau atau merah muda sebagai pilihan warna sekunder.

Merah jambu
Warna ini memberikan aura kegembiraan pada suasana bilik dan ia sesuai dipadukan dengan warna putih untuk memberikan nuansa cerah pada dinding bilik anak.

Beberapa tips yang mungkin anda boleh gunakan untuk jadikan hiasan pada Syawal nanti, untuk koleksi gaya hias yang lebih pelbagai, anda boleh dapatkan majalah Mingguan Wanita di pasaran.