Rabu, 1 Mei 2013

Konspirasi Teori Serangan Pearl Harbor

 
 
Konspirasi teori menyatakan bahawa Franklin Delano Roosevelt mempunyai rencana serangan ke atas Pearl Harbor dan sengaja membenarkan pengkalan tentera laut diserang Jepun. Ini adalah sama dengan idea operasi bendera palsu dalam motif, tetapi serangan itu dirancang oleh musuh yang sebenar dan hanya membenarkan ianya berlaku.

Ini adalah perkara-perkara yang biasanya dibangkitkan oleh ahli-ahli teori Pearl Harbor.
 
 


Ia digambarkan oleh Presiden Franklin D.Roosevelt [FDR]sebagai "satu tarikh yang akan hidup dalam kehinaan", satu hari di mana pembunuhan beramai sebanyak 2,400 tentera AS utk menarik Amerika ke dalam Perang Dunia Kedua [WWII] dan mengubah perjalanan sejarah.
Kini, pada ulang tahun ke-70 pengeboman dahsyat Jepun ke atas Angkatan Pasifik Amerika Syarikat di Pearl Harbour, Hawaii, bukti telah menunjukkan bahawa Presiden Franklin D.Roosevelt telah memberi amaran tiga hari sebelum serangan yang empayar Jepun telah mengintip sehingga ke Hawaii dengan tujuan untuk "konflik terbuka."

Maklumat yang terkandung dalam memorandum mendedahkan laporan dari Pejabat Perisikan Tentera Laut, menambah bukti bahawa Washington menolak bendera merah memberi isyarat bahawa pertumpahan darah besar-besaran telah menjulang dan perang akan berlaku.

 
 
"Pada jangkaan konflik terbuka mungkin akan berlaku, Jepun dengan bersungguh-sungguh menggunakan setiap agensi yg tersedia ada untuk mendapatkan maklumat ketenteraan, tentera laut dan komersil, memberi perhatian khusus kepada Pantai Barat, Terusan Panama dan Wilayah Hawaii," kata 26-page memo.
Bertarikh 4 Disember 1941, ditandakan sebagai sulit, dan bertajuk "perisikan Jepun dan propaganda di Amerika Syarikat," ia ditandai pengawasan Jepun di Hawaii di bawah seksyen yang bertajuk "Kaedah Operasi dan Tempat Serangan."


Ia menjelaskan butiran subversif mungkin di Hawaii, di mana hampir 40% drpd penduduk yg berasal dari Jepun, dan bagaimana konsulat Jepun di pantai barat Amerika telah mengumpul maklumat mengenai tentera laut dan udara Amerika. Pegawai Inspektor Tentera Laut Jepun, ia berkata, adalah "terutamanya yang berminat untuk mendapatkan maklumat terperinci teknikal yang boleh digunakan untuk kelebihan oleh Tentera Laut Jepun."
"Banyak maklumat yang bersifat ketenteraan dan tentera laut telah diperolehi," ia menyatakan, menyifatkannya sebagai "yang bersifat umum" tetapi termasuk rekod yang berkaitan dengan pergerakan kapal perang AS.
Memo, kini disimpan di Perpustakaan Presiden D.Roosevelt Franklin Muzium di bahagian utara New York, tidak dipamerkan sejak 26 tahun yang lalu. Kandungannya didedahkan oleh ahli sejarah Craig Shirley dalam buku barunya bertajuk "December 1941: 31 Days that Changed America and Saved the World."

Tiga hari selepas amaran telah dihantar ke White House, beratus-ratus operasi pesawat Jepun dari enam syarikat penerbangan pesawat melepaskan serangan mengejut ke atas pangkalan Tentera Laut Amerika Syarikat di Pearl Harbour, memusnahkan angkatan tentera laut dan udara Amerika. Seramai 2,459 kakitangan dan tentera Amerika Syarikat terbunuh dan 1,282 cedera.


Teori Konspirasi

1-Teori konspirasi telah lama mendakwa bahawa Roosevelt sengaja mengabaikan risikan serangan berlaku di Hawaii, menunjukkan bahawa beliau membenarkan ia berlaku supaya beliau kemudian ada sebab yg sah untuk mengisytiharkan perang ke atas Jepun. Walaupun sokongan peribadi Roosevelt untuk perjuangkan kepada Pihak Berikat terhadap Paksi kononnya  menentang Jerman, Itali dan Jepun.

2-Seperti serangan 11 September pada tahun 2001, kepimpinan AS kononnya bersalah menyebabkan rakyatnya 2977 org atau lebih terkorban atas suatu kegagalan dan ketidakupayaan untuk mengesan tanda-tanda amaran awal kejadiaan itu akan berlaku. Dan AS akan bertindak atau melancarkan matlamat mereka selepas insiden itu spt serangan ke atas Iraq. 
Mungkin teori/sandiwara SEP 11 diambil dari formular Peristiwa Pearl Harbor pd thn 1941.
Roosevelt mengisytiharkan perang ke atas Jepun beberapa hari selepas pengeboman ke atas Pearl Harbour. Jepun, Jerman dan Itali membalas dengan pengisytiharan perang mereka, tetapi penglibatan Amerika dalam perang bertukar arus terhadap kuasa-kuasa Paksi dan akhirnya membawa Berikat dlm kemenangan.

Amerika, yang setahun sebelum itu telah dijamin oleh Roosevelt bahawa mereka tidak akan menghantar atau melibatkan tenteranya untuk menentang perang asing, tetapi telah berubah. Tentera AS ditambah, dengan 16 juta org telah direkrut utk bertolak ke medan perang, dan wanita mengambil peranan baru yg lebih meluas dalam tenaga kerja ketenteraan.

3-Penglibatan peperangan oleh Amerika telah menyebabkan Washington mula menjadi kuasa besar global secara mendadak dan Akta Kuasa Perang diberi kuasa presiden eksekutif tertinggi dunia. Amerika telah mula melobi terhadap kemasukan negaranya  ke dalam peperangan dan pada kemuncaknya mempunyai 800,000 anggota, membubarkan dalam masa beberapa hari kemudian.

Selepas serangan Jepun di Pearl Harbor,"Pada 7 Disember 1941, Ia berubah Amerika dgn serta-merta dari sebuah negara 'terpencil' pada pagi 7 Disember itu kepada negara kuasa besar antarabangsa pada pagi 8 Disember," kata Mr Shirley.

Latar Belakang Sebelum Serangan Keatas Pearl Harbor 

1-Pada 7 Oktober 1940 - Tentera Laut IQ penganalisis McCollum menulis satu memo 8 point/teori bagaimana untuk memaksa/menarik Jepun ke dalam peperang dengan Amerika Syarikat. Bermula pada hari berikutnya FDR mula meletakkan mereka berkuat kuasa dan semua 8 point/formular itu dipersetujui.

2-Pada 23 Jun 1941 - Sekatan AS dalam dagangan ke Jepun dan FDR mengarah kerajaan membekukan semua aset Jepun di Amerika Syarikat, memotong bekalan utama minyak mereka dan memaksa mereka (Jepun) ke dalam kancah peperangan dengan Amerika Syarikat. 
3-Pada 27 Jan 1941, Dr Ricardo Shreiber, duta Peru di Tokyo memberitahu setiausaha Max Bishop,bahawa sumber-sumber risikan terdapat rancangan perang yang melibatkan serangan mengejut Jepun ke atas Pearl Harbor. Maklumat ini telah dihantar kepada Jabatan Negeri dan Perisikan Tentera Laut dan Laksamana Kimmel di Hawaii.

4-Pd 31 Mac 1941 - Satu laporan oleh Tentera Laut Bellinger dan Martin meramalkan bahawa jika Jepun membuat perang ke atas Amerika Syarikat, mereka akan menyerang Pearl Harbor tanpa amaran pada waktu subuh.

10 Julai - Amerika Syarikat Atase Tentera Smith-Hutton di Tokyo dilaporkan Tentera Laut Jepun rahsia mengamalkan serangan pesawat torpedo terhadap kapal-kapal modal Ariake Bay. Teluk hampir menyerupai Pearl Harbor.
Julai - Atase Tentera AS di Mexico dikemukakan laporan bahawa Jepun telah membina kapal selam kecil khas untuk menyerang kapal Amerika di Pearl Harbor, dan program latihan itu di bawah cara termasuk menunda mereka dari Jepun ke jawatan dari Kepulauan Hawaii.

5- Pada 10 Ogos 1941, ejen British, kod atas dinamakan "Tricycle", Duško Popov, memberitahu FBI serangan yang dirancang ke atas Pearl Harbor dan ia akan berlaku tidak lama lagi. FBI memberitahunya bahawa maklumat itu adalah "terlalu tepat, terlalu lengkap untuk dipercayai. Soal selidik serta maklumat lain yang anda membawa menjelaskan secara terperinci di mana, bila, bagaimana dan oleh siapa kita yang akan diserang. Jika apa-apa, bunyi seperti perangkap. "Beliau juga melaporkan bahawa orang kanan tentera laut Jepun telah pergi ke Taranto untuk mengumpul semua data rahsia mengenai serangan di sana dan bahawa ia adalah amat penting kepada mereka. Maklumat yang telah diberikan kepada IQ Tentera Laut.
6- Pada awal Kejatuhan, Kilsoo Haan, ejen bagi Sino-Korean People's League, memberitahu Eric Severeid CBS bahawa sumber risikan Korea di Korea dan Jepun mempunyai bukti positif bahawa Jepun akan menyerang Pearl Harbor sebelum Krismas. Antara perkara-perkara lain, perisik Korea sebenarnya telah melihat pelan. Pada akhir Oktober, Haan akhirnya yakin Senator AS Guy Gillette bahawa Jepun telah merancang untuk menyerang pada bulan Disember atau Januari. Gillette memaklumkan kpd Jabatan Negara, Tentera Darat dan Tentera Laut Perisikan dan perisik peribadi FDR.

Seperti peristiwa SEP 11,2001 dan Pearl Harbor 1941- AS akan terpaksa korbankan beribu-ribu orang rakyatnya utk mereka capai matlamat/motif sebagai kuasa besar global dan menubuhkan NWO [New World Order].
 
http://wanhayden1040.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...