Khamis, 16 Mei 2013

10 perkara membawa ke syurga

Sedikit perkongsian untuk anda,anda,anda dan juga diri saya.

Antara 10 perkara yang harus dilakukan untuk membawa diri ke syurga. In Shaa Allah.

1) Menjaga solat 5 waktu sehari semalam terutama solat SUBUH dan ASAR dan solatlah di awal waktu jika tiada apa-apa halangan. Solat berjemaah di masjid amat digalakkan.

2) Sering kali mengambil wuduk dan sentiasa berada dalam keadaan itu,bukan sahaja ambil wuduk untuk solat semata-mata dan seeloknya membaca doa selepas mengambil wuduk.





3) Banyak membawa surah di dalam al-quran. Jika tidak mampu sekalipun seringlah baca surah al-ikhlas dan ayat qursi sudah memadai.

4) Berakhlak mulia dengan menjaga lidah dan juga kemaluan. Dalam erti kata lain jangan berpelakuan menyamai syaitan. Elakkan mengumpat serta memfitnah sesama sendiri umat Islam.



5) Banyak berpuasa sunat untuk mengantikan kekurangan semasa puasa wajib bulan ramadhan. Bulan rejab pun bakal tiba. Eloklah berpuasa sunat.

6) Sentiasa mentaati ibu bapa dan seeloknya berdoa untuk mereka siang dan malam sepertimana mereka menjaga kita sewaktu kecil dahulu.

7) Berjihad di jalan Allah. Belajar juga adalah salah satu jihad. Belajarlah dengan bersungguh dengan niat kerana Allah taala.

8) Membuang secebis halangan di jalan yang mungkin akan menyebabkan kecelakaan di jalan raya.

9) Mengingati 99 nama Allah serta menghafalnya. Lebih baik kita mengetahui maksudnya dan beramal dengannya.

10) Memelihara anak yatim.

 
http://paankowt.blogspot.com/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...