Rabu, 15 Mei 2013

Pertempuran Udara Terbesar Dalam Lipatan Sejarah Dunia

Inilah 10 Pertempuran Udara Terbesar Dalam Lipatan Sejarah Dunia
No 10. Operasi Cricket Mole 19
Ia adalah satu kempen yang dilancarkan oleh Tentera Udara Israel terhadap sasarannya Syria pada 9 Jun 1982. Kira-kira 100 pesawat mengambil tempat dalam pertempuran ini. Kedua-dua pihak akhirnya berperang dan menjadi satu pertempuran udara yang terbesar sejak Perang Dunia ke 2.Akibat pertempuran ini mengenakan gencatan senjata di kedua-dua negara oleh Amerika Syarikat (AS).
 
 
No 9. Pertempuran Namsi MiG Alley
Pertempuran pada 23 Oct 1951, Namsi MiG Alley adalah pertempuran udara terbesar Perang Korea. Juga dikenali sebagai Black Tuesday, kira-kira 250 pesawat mengambil bahagian dalam pertempuran ini. Kejadian ini mengakibatkan AS mengubah haluan dengan melancarkan serangan pengeboman untuk peringatan perang.
No 8. Pertempuran udara El Mansoura
Ia adalah satu pertempuran udara terbesar iaitu Perang Yom Kippur. Ia berlaku pada 19 Oktober 1973. Tentera Udara Israel telah melakukan serangan udara besar-besaran terhadap pangkalan Tentera Udara Mesir di El Mansoura bertujuan untuk memusnahkan sayap udara 104. Pesawat Israel telah dilihat menghampiri Mesir dan seterusnya sayap udara 104 di musnahkan oleh Israel. 164 pesawat Tentera Udara Israel telah mengambil bahagian dalam pertempuran berbanding 62 di Mesir. Lebih daripada 10 pesawat Israel telah ditembak dalam pertempuran.
No 7. Pertempuran Teluk Leyte
Ianya juga dianggap sebagai pertempuran tentera laut yang terbesar dalam sejarah, selain daripada melibatkan salah satu daripada pertempuran udara terbesar sepanjang masa. Pertempuran Teluk Lyte yang terdiri daripada 4 pertempuran utama : the Battle of the Sibuyan Sea, the Battle of Surigao Strait, the Battle off Cape EngaƱo and the Battle off Samar. Ia berlangsung dari 23 hingga 26Oktober, 1944.
No 6. Operasi Jubilee
Juga dikenali sebagai Dieppe Raid, Operasi ini berlaku pada 19 Ogos 1942 semasa Perang Dunia ke 2. Lebih 1,000 pesawat mengambil bahagian dalam pertempuran dari pihak British sedangkan pada akhir pertempuran mereka kehilangan kira-kira 107 pesawat berbanding empat puluh Jerman.
No 5. Black Friday 1945
Pertempuran ini merujuk kepada pertempuran udara terbesar ke atas Norway dalam Perang Dunia ke 2 apabila pesawat British telah melancarkan perang menentang kapal-kapal dan pesawat Jerman. Pertempuran berlaku keatas Sunnfjord pada 9 Februari 1945. 50 pesawat telah terlibat dalam pertempuran ini.
No 4. Pertempuran udara St Mihiel
12-16 September pada tahun 1918, pertempuran udara St Mihiela dalah pertempuran udara terbesar di dunia yang pernah dilihat. 1476 pesawat dari Berikat bertempur dengan 500 pesawat Jerman. Pertempuran berlaku semasa weathers terburuk. Kol. William Mitchell adalah ketua Perkhidmatan Udara Berikat.
No 3. Pertempuran Laut Filipina - “The Great Marianas Turkey Shoot”
Pertempuran ini melibatkan hampir 1.700 pesawat, 1000 AS dan 700 kapal terbang Jepun, dan merupakan salah satu pertempuran penentu Perang Dunia Kedua. Ia berlaku pada 19-20 Jun, 1944. Ia telah berlaku antara Amerika Syarikat (AS) dan Imperial Jepun. Ia lebih khusus kepada pertempuran pesawat pengangkut dan ia berlaku di luar Kepulauan Mariana. Kurangnya pengalaman anak kapal pengangkut Jepun dan pesawat yang usang menjadi penyebab di sebalik kematian utama Jepun.
No 2. Pertempuran Britain
Semasa Perang Dunia ke 2, lebih 2,000 pesawat dari pihak British dan lebih 2,500 pesawat dari Jerman telah terlibat dalam pertempuran ini. Pertempuran Britain itu merupakan kempen udara yang dilancarkan oleh Jerman dari 10 Julai hingga 31 Oktober pada tahun 1940 untuk mendapat kelebihan udara ke atas Tentera Udara Diraja. Kempen ini terdiri daripada kempen pengeboman udara yang berterusan untuk tarikh tersebut oleh Jerman. Akhirnya, Jerman gagal untuk memusnahkan pertahanan udara British.
No 1. Pertempuran Kursk
Pertempuran Kursk melibatkan single costliest day peperangan udara dalam sejarah. Ia melibatkan 2.100 pesawat dari Jerman dan 2.700 pesawat daripada Kesatuan Soviet. Ia berlaku dari 4Julai hingga 23Ogos pada tahun 1943. Tentera Merah di istihar menang dan menandakan serangan musim panas pertama berjaya Soviet.
fuh.my

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...