Isnin, 2 Jun 2014

Taman Hiburan Bawah Tanah Di Romania


Salina Turda adalah tempat perlombongan garam yang terletak di bandar Turda, Romania. Kini tempat tersebut berubah menjadi sebuah taman hiburan yang mengagumkan dihiasi lampu-lampu bergantungan yang memancarkan cahaya indah yang memanjakan mata pengunjung yang datang.


Semasa kawasan perlombongan masih beroperasi, kawasan ini cukup luas. Terdiri daripada tiga bahagian, lombong Terezia (lebih 120 meter di bawah tanah), lombong Anton (108 meter), dan lombong Rudolf (42 meter).
 

Salina Turda merupakan lombong lama, dahulunya menjadi tempat untuk mengeluarkan garam yang kemudian dihasilkan dari abad pertengahan hingga awal abad ke-20.

Pada tahun 1932, pengekstrakan garam di Salina Turda dihentikan kerana tempat perlombongan itu digunakan untuk tempat simpanan bom semasa Perang Dunia II dan juga simpanan keju.

Kemudian pada tahun 1992 lombong ini dibuka kembali. Namun bukan sebagai tempat perlombongan garam seperti sebelumnya, tapi berubah menjadi muzium dan tempat hiburan yang dibuka untuk umum.

Sementara itu, lif yang dulunya digunakan untuk mengangkut garam kini digunakan untuk membawa pengunjung mengelilingi kawasan lombong. Lif tersebut dirubah sehingga menghilangkan kesan kawasan perlombongan yang gelap dan menakutkan.
  

  

  

 
daIRISHARE

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...