Jumaat, 15 Ogos 2014

Apakah Bahaya Minuman Bertenaga?

  
Minuman bertenaga adalah sejenis minuman yang mengandungi dadah perangsang seperti kafein. Penggunaan minuman ini memberi rangsangan fizikal atau mental dengan tujuan untuk meningkatkan prestasi atau hanya untuk merasa lebih segar. Pelbagai bahan yang ditambah dalam minuman ini adalah sebagai sumber 'tenaga'. Walaubagaimanapun, minuman bertenaga mempunyai kesan dan potensi bahayanya. 

Minuman bertenaga mengandungi perangsang dan vitamin. Sebahagian daripada bahan-bahan ini mungkin dalam jumlah lebih daripada apa yang tubuh perlukan setiap hari. 
 
 

Kafein: 
Ini adalah bahan yang paling biasa dalam minuman bertenaga. Walaupun ia juga terdapat dalam kopi, coke dan embun gunung, tumpuan adalah lebih tinggi dalam minuman bertenaga. Setiapa satu tin minuman ini  mengandungi antara 70 hingga 200 mg kafein. Dalam kebanyakan orang, penggunaan 200 hingga 300 mg akan menghasilkan beberapa gejala

Kafein adalah perangsang sistem saraf dan meningkatkan tahap kewaspadaan. Ia meningkatkan kadar jantung dan tekanan darah. Ia boleh menyebabkan dehidrasi dengan meningkatkan pengeluaran air kencing. Ramai orang mengalami tahap kafein yang menyebabkan menagntuk, sakit kepala, loya dan berdebar-debar. Kesan sampingan yang lain termasuklah cirit-birit, pening, cepat marah, pengecutan payudara pada wanita dan tindak balas alergi. 

Gula:
 

Kebanyakan minuman bertenaga kaya dengan gula yang biasanya fruktosa tinggi, sirap jagung atau tebu. Kadar gula yang berkalori tinggi dikaitkan dengan peningkatan kejadian obesiti dan penyakit gigi, peningkatan risiko kencing manis pada pesakit obes.

Taurina:

Taurina adalah asid amino yang memainkan peranan dalam otot rangka dan penguncupan jantung. Tahap risiko dalam minuman ini adalah sangat rendah untuk menyebabkan sebarang kesan sampingan.

Vitamin B:
 

Tahap niasin boleh menyebabkan kerosakan hati. Tahap B6 atau pyridoxine boleh menyebabkan pedih.

Inositol:

Ia boleh menyebabkan cirit-birit.

Ginseng:
 

Ginseng adalah perangsang. Ia boleh menyebabkan kesan sampingan tertentu termasuk tekanan darah rendah, bengkak kaki, berdebar-debar, sakit kepala, pening, tidur tidak lena, amenorea, demam, hilang selera makan, gatal umum, penyakit kuning, payudara menyakitkan dan pengguguran.

Glucuronolactone:

Tiada kesan sampingan telah terbukti disebabkan pengambilan minuman tenaga yang mengandungi glucuronolactone.

Aspartam:

Ia ditambah dalam minuman bertenaga. Ia dianggap sebagai selamat.

Ginkgo biloba:
 

Ia adalah ekstrak herba ginkgo biloba yang ditambah kepada minuman bertenaga. Ia boleh menyebabkan sakit kepala, pening, loya, berdebar-debar dan kegelisahan. Eksperimen haiwan telah menunjukkan kaitannya dengan kanser tiroid.

L-carnitine:

Bahan ini boleh menyebabkan loya, muntah, sakit kepala, cirit-birit, tidur tidak lena, kesesakan hidung dan kegelisahan.

L-theanine:

Ini adalah asid amino yang berasal dari teh hijau. Ia juga meningkatkan tahap kecerdasan seperti yang dilihat dengan kafein. Dos yang tinggi boleh menyebabkan pening atau pengsan sensasi. [medi/ orang muo

2 ulasan:

  1. Patutlah orang dulu-dulu tak banyak masalah, minuman pun air biasa je..

    BalasPadam
  2. Saya setuju dgn artikel ini juga, sebenarnya banyak produk ini hanya bahan kimia saja, bukan original

    Sekiranya sesiapa memerlukan servis membina laman web, boleh layari http://www.perkhidmatan-lamanweb.operion.com.my

    Thanks

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...