Khamis, 28 Ogos 2014

Resepi - Serimuka Jagung yang sangat sedap!

 
 Dah lama betul tak buat kuih seri muka.
Bila Dalili minta ita buatkan kuih serimuka, ita pun mintalah suami belikan pulut.
Dalili memang suka sangat makan kuih tradisional lebih-lebih lagi kuih serimuka.
 
 
 
SERIMUKA JAGUNG
Resepi Oleh : Kak Rusnah
Rujukan : Mama Hawa

Lapisan bawah ~ pulut

1 1/2 cawan beras pulut
~ beras pulut ni di rendam dahulu paling kurang 2 jam. Kalau suka pulut yang betul-betul lembut rendam semalaman ( 8 jam)
1 1/2 cawan santan ~ campurkan 100 ml santan KARA dengan air dan jadikan 1 1/2 cawan. Kalau guna santan kelapa , 1 biji kelapa parut jadikan 1 1/2 cawan santan.
secubit garam
1 sudu teh butter ~ yang ni ita tak letak
2 sudu besar kelapa parut putih ~ yang ni ita tambah
Ita suka pulut yang ada kelapa parut sebab dah biasa makan dan mengikut resepi atuk ita yang suka letak kelapa dalam pulut. Sedap bila makan nanti tau!

Kesemua bahan di kacau rata dan di kukus. Bila pulut masak, ratakan dan tekan dalam loyang bulat 8 inc dan kukus lagi.

Ita biasa kalau masak pulut, ita masak dalam rice cooker aje. Terpulang lah pada anda semua nak masak cara kukus atau cara macam ita. Jom ita tunjukkan macam mana ita masak pulut menggunakan ricecooker

Pulut yang kita dah rendam hingga lembut dan yang telah di toskan di masukkan ke dalam ricecooker.
Masukkan juga kelapa parut putih, santan dan garam
Kemudian kacau rata
Tanak pulut seperti masak nasi
Bila pulut dah masak, keluarkan dari periuk nasi dan tuang di dalam loyang 8 inc yang telah di sapukan minyak dan dilapik plastik.
Tekan dan padat-padatkan pulut.


Lapisan atas ~ Kuning

1 biji telur ~ buang tali pusatnya
1/3 cawan gula pasir
1/2 cawan santan pekat
1/3 cawan susu cair
2 sudu besar tepung gandum
1 sudu besar tepung kastard
secubit garam
1 sudu teh esen vanilla
2 sudu besar jagung krim di dalam tin
sedikit pewarna kuning

Pukul telur bersama gula hingga sebati.
Kemudian masukkan bahan yang lain
Kacau sebentar di atas api hingga berwap
Tuang atas pulut dan terus kukus selama 20 minit


Cara ita, ita masukkan semua bahan di dalam mesin pengisar kecuali jagung manis dan kisar
Kemudian tapis
Tuang dalam periuk , masukkan jagung manis dan masak atas dapur hingga berwap sahaja.
Jika ada buih-buih tu buangkan ya, nanti atas kuih kita tak cantik

 
Sementara itu kita panaskan dahulu kukusan hingga airnya mendidih
Masukkan pulut tadi dan kukus sekejap
Keluarkan pulut tadi dan terus tuangkan adunan jagung atas pulut
Balut loyang dengan kertas aluminium supaya air tutup kukusan tidak mrenitis atas kuih
Lubangkan atau cucuk atas aluminium dengan garfu untuk mengeluarkan wap
Masukkan semula di dalam kukus dan kukus semula selama 20 minit
Bila dah masak, tunggu kuih kita sejuk betul baru keluarkan dari loyang.
Gunakan pisau plastik untuk memotong kuih serimuka.


cuba.. jangan tak cuba...
http://www.azlitamasammanis.com/
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda Berkenan .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...