Isnin, 25 Ogos 2014

ULANGI KEMBALI MUHASABAH DIRI ANDA

Assalamu'alaikum dan salam sejahtera..

Ulangi kembali muhasabah diri Anda!   Perhatikan hikmah Tuhan Yang Maha Lembut dan Maha Tahu ketika menyusun badan, memposisikan organ-organ dan menyiapkannya untuk menjalankan fungsi masing-masing! Perhatikan bagaimana Dia menyediakan kantung-kantung yang berfungsi menampung dan mengumpulkan sisa-sisa zat agar tidak tersebar dalam badan sehingga boleh merosakkannya.



Kemudian perhatikan hikmah yang luar biasa dalam pertumbuhanmu, dan banyaknya organ-organ tubuhmu, tanpa terjadi pemisahan. Sekiranya seorang pemahat ingin memperbesarkan ukuran sesebuah patung daripada kayu, emas atau perak, mungkinkah hal itu dapat dilakukannya terlebih dahulu tanpa memecahkan patung itu dan mengolahnya lagi? Tapi Allah SWT menumbuhkan organ-organ tubuh bayi, baik organ luaran mahupun dalaman tanpa terjadi perubahan atau pengurangan pada bentuk tubuhnya. Dan yang lebih menakjubkan lagi adalah Dia membentuk rupa bayi di dalam rahim, tempat di mana tidak ada mata yang melihat dan tidak ada tangan yang menyentuhnya. Lalu ketika keluar, ternyata sudah berbentuk manusia utuh yang memiliki segala yang dia perlukan; seperti organ, pancaindera, dan alat-alat lain seperti usus, urat saraf, otot, selaput dan tulang belulang yang beraneka bentuk, ukuran, manfaat, dan posisinya. Juga daging, lemak, dan otak dengan susunannya yang begitu rumit dan hikmahnya yang masih terselubung.


muhasabajh,dunia,akhirat,terpedaya,renungan  


Semua itu ciptaan Allah SWT, sebaik-baik Pencipta, dari setitis air yang hina. Berulang kali Dia menyerumu untuk merenungkannya. Itu tidak lain kerana pada dirimu terkandung ibrah dan pelajaran. Jangan bosan kerana mungkin pembahasan ini terlalu panjang dan mengandungi pengulangan semula, sebab manfaatnya besar dan kamu sangat memerlukannya.

Maktabah Raudhatul Muhibbin

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda Berkenan .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...