Selasa, 21 April 2015

Kisah wanita hebat di zaman Rasulullah

Pernah tak anda dengar kisah seorang sahabiah, bernama ZINNIRAH radhiallahu’anha?

Saya suka sangat nama Zinnirah. Kalau dapat anak perempuan, boleh la letak nama anak dengan nama ni…
Kepada yang tak pernah dengar atau terbaca kisah Zinnirah, jemput baca tulisan dibawah :

Zinnirah – muslimah sejati
zinnirah
gambar sekadar hiasan
Kisah seorang muslimat sejati bernama Zinnirah adalah antara contoh terunggul pengorbanan seorang muslimah demi mempertahankan aqidah yang telah meresap ke dalam lubuk hatinya.



Beliau dipilih oleh Allah untuk menerima ujian yang cukup getir.

Beliau menerima hidayah Allah pada peringkat awal dakwah Rasulullah sollallahu’alaihi wasallam iaitu semasa baginda sollallahu’alaihi wasallam berdakwah secara sembunyi-sembunyi di kalangan rakan karib baginda.

Dalam sejarah Islam, golongan yang pertama memeluk Islam inilah yang banyak menerima ujian daripada Allah subhanahu wata’aala.

Zinnirah adalah seorang wanita berketurunan bangsa Rom. Beliau telah ditawan dan dijual di sebuah pasar di Mekah. Akhirnya beliau telah dibeli oleh Umar Al-Khattab untuk dijadikan hamba.

Dari segi fizikalnya, Zinnirah kelihatan seorang yang lemah, tetapi dari segi spiritualnya beliau mempunyai jiwa yang cukup kental dan tabah.

Rasulullah sollallahu’alaihi wasallam memulakan dakwahnya secara sembunyi-sembunyi di kalangan orang-orang tertentu termasuk golongan bawahan. Antara yang menerima cahaya keimanan ini ialah Zinnirah. Beliau telah menerima dengan sepenuh hati.

Pada peringkat awal keislamannya, Zinnirah melakukan suruhan-suruhan islam secara sembunyi-sembunyi, takut diketahui tuannya, Umar Al-Khattab. Beliau bersolat, berzikir, membaca al-Quran, berdoa kepada Allah dengan penuh syahdu dan keinsafan. Semuanya dilakukan secara berhati-hati.

Penderitaan ke atas Zinnirah ini bermula setelah tuannya Umar al-Khattab mengetahui keIslamannya. Umar telah dapat menghidu perubahan yang berlaku ke atas diri hambanya itu. Setelah diselidiki, nyatalah bahawa hambanya meninggalkan agama nenek moyang dan menerima ajaran tauhid yang dibawa Nabi Muhammad sollallahu’alaihi wasallam.

Umar al-Khattab ketika itu cukup terkenal dengan sikap memusuhi Rasulullah sollallahu’alaihi wasallam dan agama Islam sebelum keIslamannya. Beliau selalu mencerca Muhammadsollallahu’alaihi wasallam. Beliau mencabar sahabat-sahabat yang telah memeluk Islam dengan sikap berani dan tegasnya itu.

Dengan sifat keberanian inilah yang telah mendorong Rasulullah sollallahu’alaihi wasallam berdoa agar salah seorang daripada 2 Umar di Mekah supaya memeluk Islam.

Zinnirah menjadi mangsa awal di atas sikap kebencian Umar al-Khattab terhadap Islam dan kaum muslimin.

 Apalagi, teruklah Umar menyeksa dan mendera Zinnirah dengan harapan Zinnirah akan kembali kepada agama asalnya dan meninggalkan Islam.

Pelbagai seksaan dikenakan terhadap Zinnirah. Pukulan, hentakan, sepak terajang, dijemur di tengah-tengah panas terik adalah rutin kehidupan biasa Zinnirah. Semuanya dihadapi dengan tenang dan sabar, di samping hati dan jiwanya bergantung penuh kepada pertolongan Allah subhanahu wata’aala.

Kemuncak penderaan terhadap Zinnirah ialah apabila matanya dicucuk dengan besi panas. Beliau kehilangan kedua-dua matanya dan terpaksa mengharungi hidup dengan penuh kegelapan.

Matanya buta, tetapi hati dan jiwanya penuh dengan cahaya keimanan. Iman menjadi penyuluh hidupnya dalam kesengsaraan azab dari tuannya.

“Ini untukmu Ya Allah. Aku mengharungi kesengsaraan ini untuk mendapat kesenangan di akhirat kelak. Perjuangan ini sememangnya berat, selalu menderita dan sengsara kerana aku sedar untuk mendapat syurga, aku terpaksa menagih ujian berat, sedangkan neraka itu dipagari oleh pelbagai kesenangan.” 

Inilah rintihan hati Zinnirah kepada Allah subhanahu wata’aala ketika bermunajat kepada Allah di setiap malam sebagai penawar jiwa di atas segala kesusahan yang dia hadapi.

Jiwanya semakin kukuh. Imannya semakin teguh.

Pengorbanan Zinnirah mendapat cercaan kaum musyrikin Mekah. Pelbagai cacian dilemparkan kepadanya. Mereka mengatakan Zinnirah buta kerana dilaknat oleh tuhan Latta dan Uzza.

Mereka mencabarnya kerana Zinnirah mempertahankan diri dengan mengatakan dirinya buta bukan kerana tuhan mereka, sebaliknya ia adalah perbuatan Umar dan Allah mengizinkan ianya berlaku.

Walaupun diuji dengan pelbagai rupa, keyakinannya kepada Allah tidak berubah.

Allah memberi karamah kepadanya. Matanya yang buta itu dapat melihat kembali dengan karamah Allah subhanahu wata’aala. Dia dapat menikmati semula keindahan ciptaan Allah subhanahu wata’aala dengan penuh kesyukuran kepada Allah dan imannya semakin tinggi.

Dengan taufiq hidayah Allah jua, Umar akhirnya memeluk Islam dan menjadi salah seorang sahabat yang paling akrab dengan Nabi sollallahu’alaihi wasallam.

Credit to : Ustaz Iqbal Zain

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...