Khamis, 30 April 2015

Peraturan Cermin Gelap JPJ (Tinted Kereta), Nombor Plat JPJ, Lampu HID Bermula 1 Mei 2015. Berjaga-jaga!

Peraturan Cermin Gelap JPJ (Tinted Kereta), Nombor Plat JPJ, Lampu HID Bermula 1 Mei 2015 terbaru. Berjaga-jaga! Pejam celik pejam celik, akhirnya Jabatan pengangkutan Jalan (JPJ) bakal mengotakan janjinya untuk mula menguatkuasakan peraturan cermin gelap JPJ (tinted kereta) selepas 6 bulan ditangguhkan sebelum ini kepada pemilik kereta di Malaysia bagi memberikan masa yang secukupnya kepada pemilik kenderaan, terutamanya kepada kenderaan import untuk mendapatkan gantian cermin kenderaan masing-masing.
cermin gelap

Sepatutnya peraturan cermin gelap JPJ (tinted kereta) bermula pada November 2014 tetapi dikritik hebat oleh rakyat malaysia.



Walaubagaimanapun, masa telah diberikan katanya. Tiada maaf kepada yang bersalah. Masanya sudah tiba.
Ketua Pengarah JPJ, Datuk Seri Ismail akan mengerahkan “bala tenteranya” bagi mengambil tindakan keras kepada mana-mana yang tidak mengikut spesifikasi dan peraturan cermin gelap JPJ (tinted kereta) yang telah ditetapkan sebelum ini. Saman cermin gelap JPJ akan dikeluarkan.

Dengan peraturan cermin gelap JPJ (tinted kereta) baru kali ini, had dan kadar penggunaan VLT (visible light transmission) yang dibenarkan adalah seperti di bawah ini :

Peraturan Cermin Gelap JPJ (Tinted Kereta) : Kadar VLT (visible light transmission)

Senarai spesifikasi dan ukuran cermin gelap yang dibenarkan dan diberikan lulus (kelulusan) oleh pihak JPJ
  • kadar VLT yang dibenarkan bagi cermin hadapan : VLT 70%
  • kadar VLT yang dibenarkan bagi tingkap bahagian depan VLT 50%
  • kadar VLT yang dibenarkan bagi tingkap sebelah belakang di sisi lain VLT 30%
  • kadar VLT yang dibenarkan bagi cermin belakang VLT 30%.
Jikalau anda ingkar, pastinya perbelanjaan boleh guna semakin berkurang. Ini kerana berdasarkan peraturan yang telah ditetapkan oleh Jabatan pengangkutan Jalan (JPJ) berdasarkan Kaedah-Kaedah Kenderaan Motor (Larangan mengenai Jenis-Jenis Kaca Tertentu) 1991, tinted kereta anda yang tidak mengikut spesifikasi akan dikenakan denda :
  1. RM1,000 atau
  2. penjara dua minggu atau kedua-duanya.
Selain daripada peraturan cermin gelap JPJ (tinted kereta) yang bakal dikuatkuasakan bermula esok hari 1 Mei 2015, pemeriksaan mengenai plat nombor JPJ dan penggunaan dan juga High intensity Discharged (HID) Headlamp juga akan dipantau juga.
beritasemasa

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...