Rabu, 15 April 2015

Resepi Ayam Barbeque Madu Mudah dan Sedap

Resepi Ayam Barbeque Madu Mudah dan Sedap

Bahan-bahan 

1 kilo ayam
1 labu bawang besar
3 ulas bawang putih
1 inci halia
1 sudu besar serbuk jintan kasar (jintan manis)
1 sudu besar serbuk jintan halus (jintan putih)
1 sudu besar serbuk ketumbar
1 sudu besar serbuk kunyit
3 sudu besar madu (kalau takde boleh ganti gula tapi tak sesedap madu)
1 sudu besar kicap pekat (kalau takde kicap biasa pun ok!)
secukup rasa garam



** bahan-bahan ini untuk anggaran 1 kilo ayam bukan sekor ayam ye. So, nanti bila beli ayam tue tanya berapa kg berat ayam yang korang beli dan darabkan je dengan kuantiti bahan resepi ayam barbeque ini ye. Macam cik tom darabkan dengan 10x sebab 4 ekor ayam semua berat dalam 10kg.

Cara-cara masakan Resepi Ayam Barbeque Madu Mudah dan Sedap

1. Mulakan dengan basuh dan cuci daging ayam dan rendam sekejap dengan limau nipis sikit untuk kurang bau hanyir ayam. **Jangan lupa kelarkan isi daging ayam tue supaya bila perap daging ayam dengan rempah akan mudah lagi rempah menyerap sehingga ke tulang ayam.

2. Biarkan seketika daging ayam dengan toskan ke dalam bakul.

3. Jom prepare pulak untuk rempah barbeque ye. Ok masukkan bahan-bahan rempah dan yang lain kesemuanya ke dalam dalam blender dan blend sehingga sebati.

4. Dah siap blend rempah dan ayam pun dah kering dari air. Kita gaulkan daging bersama rempah yang dah diblend. Gaulkan sehingga sebati antara rempah barbeque dan daging ayam.

5. Tutup dan simpankan@ perap dalam peti sejuk selama semalam untuk lagi sedap. Tapi cik tom buat hari tue pagi cik tom perap dan malam tue bakar alhamdulillah dah menyerap rempahnya dan sedap.

6. Selepas perap boleh mula bakar ayam barbeque madu ni ye.
**tips amik 2 batang serai hidup, ikatkan dan tumbuk2 hujungnya. Campurkan sedikit minyak bersama rempah babeque madu ke dalam mangkuk kecil. Sambil2 bakar boleh sapu daging ayam tue dengan guna hujung serai yang dah ditumbuk celup dalam minyak+rempah.

So, macam mana dah ready nak buat barbeque... Selamat mencuba Resepi Ayam Barbeque Madu Mudah dan Sedap!
 http://www.senarairesepi.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda Berkenan .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...