Rabu, 1 April 2015

Kebaikan Daun Salam Yang Kita Tak Tahu

Kegunaan daun salam atau juga dikenali daun bay bukan sekadar penyedap rasa masakan, malah berkhasiat untuk membantu mengatasi pelbagai masalah kesihatan dan mengekalkan kesegaran tubuh.

Daun salam dikatakan mampu melawan beberapa jenis kanser, malah pengambilan daun salam secara teratur dapat meningkatkan daya tahan tubuh dan menjaga kesihatan.

Mencegah kanser
7 Kebaikan Daun Salam Yang Kita Tak Tahu 
 



7 Kebaikan Daun Salam Yang Kita Tak Tahu

Daun salam kaya dengan vitamin C, vitamin A, zat besi, kalsium dan magnesium. Kandungan lain yang terdapat di dalam daun salam antaranya adalah kandungan asid caffeic, eugenol, quercetin dan catechin. Parthenolide adalah zat fitonutrien yang terkandung di dalam daun salam. Zat ini dipercayai dapat menyingkirkan sel kanser serviks dengan cara menginduksi apoptosis, meminimumkan aktiviti penggalak tumor dan menyingkir tumor yang berhubung dengan angiogenesis. Untuk menggunakan daun ini, masukkan dua lembar daun salam dalam setiap masakan atau menjadikannya teh.
Baik untuk kesihatan jantung

Daun salam mengandung beberapa bahagian penting untuk kesihatan tubuh seperti asid caffeic, fitonutrien dan salisilat yang berperanan penting untuk menjaga kesihatan jantung sehingga seseorang yang mengambil daun salam atau mencampurkan daun salam ke dalam masakannya berisiko rendah untuk diserang penyakit jantung.

Mengatasi radang
Kandungan parthenolide dalam daun salam berkhasiat sebagai agen antiradang semula jadi. Daun salam membantu untuk menangani penyakit artritis dan beberapa jenis radang lain. Selain itu, daun salam juga dapat membantu mengatasi gangguan ketika haid pada wanita, mengatasi reumatik, mengubati luka dan mengatasi gangguan kencing. Untuk memperoleh manfaat ini, anda boleh merebus 10 lembar daun salam dengan tiga gelas air. Rebus dan minum ramuan tersebut setiap hari secara teratur.

Mengubati gangguan pencernaan
Khasiat daun salam juga dipercayai dapat membantu mengubati gangguan pencernaan dan gangguan perut. Enzim yang terdapat di dalam daun salam dapat membantu mengatasi kerosakan protein dan memperbaiki sistem pencernaan. Jika anda mengalami gangguan pencernaan, minum air rebusan daun salam secara teratur.

Mengatasi penyakit diabetes
Daun salam berkhasiat sebagai antioksidan, antiinflamasi, antikulat dan antibakteria. Sifat antioksidan yang dimiliki daun salam dapat membantu mengatasi penyakit diabetes. Dengan antioksidan yang cukup, tubuh penderita diabetes pun dapat memproses hormon insulin dengan lebih baik.

Baik untuk darah tinggi
Daun salam memiliki kandungan flavonoid dan zat tanin yang cukup banyak untuk membolehkannya mengatasi tekanan darah tinggi. Untuk menyebuhkan darah tinggi dengan daun salam, siapkan 10 lembar daun salam. Cuci bersih daun alam dan rebus dengan tiga gelas air. Didihkan dan biarkan hingga airnya hanya tersisa satu gelas saja. Minum ramuan ini satu kali sehari secara teratur.

Penyakit gout
Daun salam juga sangat bermanfaat untuk menangani gout. Ia mengandungi vitamin B kompleks dan vitamin C yang dapat membantu mengubati gout. Untuk mengubati gout, sediakan 10 lembar daun salam yang sudah dijemur kering. Cuci daun terbabit hingga bersih. Rebus daun salam dengan 10 gelas air dan biarkan sampai hanya tinggal tujuh gelas. Minum air daripada rebusan daun salam terbabit semasa masih panas.

Meningkatkan daya tahan tubuh
Daun salam juga bermanfaat untuk meningkatkan daya tahan tubuh kerana daun salam mengandung vitamin C dan memiliki sifat antioksidan semula jadi sehingga dapat meningkatkan sistem kekebalan tubuh. Untuk mendapatkan khasiat daun salam, campurkan daun salam dalam masakan.

Membantu program diet sihat
Mengambil air rebusan daun salam juga dapat menjadi salah satu penyelesaian diet semula jadi kerana daun salam mengandung enzim dan serat. Jika ingin menjalankan diet sihat dengan daun salam, sediakan 30 lembar daun salam, cuci bersih dan rebus dalam empat gelas air. Didihkan dan biarkan sampai airnya tinggal separuh. Tunggu hingga sejuk dan minum ramuan ini dua gelas setiap hari secara rutin sebelum tidur.
Sumber : Metro

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda Berkenan .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...