Jumaat, 10 April 2015

Kenali - 10 Makanan Yang Boleh Membuat Anda Cepat Tua

Assalamualaikum,
Percaya atau tidak, makanan yang anda ambil setiap hari, mungkin adalah penyebab anda nampak lebih tua. Walaupun anda menggunakan krim anti-penuaan termahal sekalipun, tetapi tabiat makan tidak di ubah, ia tetap tidak akan dapat membantu. Berikut adalah 10 makanan yang boleh membuatkan anda cepat tua, menurut post di Huffington Post.  :)
 
1. Gula

Ada beberapa alasan kenapa gula membuat kita tua. Ketika ada kelebihan gula di dalam tubuh, gula akan mengikat dirinya dengan kolagen, membuat kulit tampak kerut. Menurut Diet Myths Busted; Food Facts Not Nutrition Fiction oleh Ann A. Rosenstein, kehilangan keanjalan kulit muda membuat kulit berkerut dan tampak tua. Hal ini tentunya juga berlaku untuk gula-gula yang banyak mengandungi gula.
 
 
2. Lemak Trans

Seperti gula, kelebihan lemak trans membuat kulit tampak tua dan tidak anjal. “Lemak trans menyumbat dan membuat arteri kaku, serta menyempitkan aliran darah,” yang mana membuat kulit tampak tua, tulis Rosenstein. Lemak trans sering terdapat pada makanan segera.
 
3. Garam

Garam membuat tubuh dehidrasi. Ketika kita mengalami dehidrasi, kita menjadi mudah penat, yang akan membuat kita mudah lelah dan tua. Ditambah lagi, kelebihan garam telah menyumbang terhadap penyakit buah pinggang, tekanan darah tinggi, dan mengganggu metabolisme tulang.
 
4. Kopi

Kafein yang terkandung di dalam kopi juga membuat tubuh dehidrasi, sehingga membuat kita nampak cepat penat dan lebih tua.
 
5. Pemanis Buatan
Aspartam yang terdapat dalam pemanis buatan sering kali membuat kita sakit kepala dan sakit sendi. Hal ini boleh membuat kita menginginkan makanan yang manis-manis, yang mana kesannya sama seperti gula.
 
6. Alkohol
Mengambil alkohol terlalu banyak membuat tubuh dehidrasi dan menyebabkan kedutan, kehilangan kolagen, kemerahan, dan bengkak, menurut The Dr. Oz Show.
 
7. Minuman Kesihatan
Minuman yang satu ini membuat enamel di gigi 8x lebih cepat rosak daripada minuman bersoda. Hakisan ini membuat gigi kelihatan kuning dan tidak sihat, menurut Dr. Oz.
 
8. Karbohidrat
Pengambilan karbohidrat berlebihan boleh merosakkan kolagen dan serat di dalam kulit, menurut WebMD.
 
9. Makanan yang Digoreng
Makanan yang digoreng telah menyumbang menurunkan kolagen dalam kulit, yang mana membuat kulit berkerut dan lelah, menurut GalTime.com
 
10. Soda
Selain banyak gula, soda juga membuat tubuh mengalami dehidrasi, akibatnya tubuh keletihan dan kita kelihatan penat. “Peraturan yang baik dalam mengambil air putih adalah minumlah separuh daripada berat badan dalam auns. Jika berat 130 lbs (bersamaan dengan 59 kg), maka minumlah 65 auns air putih sehari, kira-kira 8 gelas lebih,” menurut GalTime.com.
 http://beautyfatimah.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda Berkenan .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...