Rabu, 30 September 2015

 
“Nasihat Nabi Muhammad S.A.W kepada Saidina Ali sesudah Saidina Ali berkahwin dengan Siti Fatimah iaitu anakanda kesayangan Nabi Muhammad S.A.W berpesan kepada Saidina Ali iaitu kalau memakai cincin, pakailah di jari:
  • 1] jari manis
  • 2] jari kelingking (anak jari)
  • dan janganlah memakai pada jari
    • 1] jari tengah
    • 2] jari telunjuk


Selasa, 29 September 2015

Hikmah Solat Dengan Khusyuk

Hikmah Solat Dengan Khusyuk
Nota Editor: Artikel ini asalnya telah dikongsikan oleh Majlis Ta’lim Darul Murtadza di Facebook.

1. Mengenalkan identiti sebagai hamba kepada Allah سبحانه و تعالى. Sabda Rasulullah ﷺ, “Antara hamba dan kekufuran ialah meninggalkan solat.” Seseorang solat kerana mengaku dirinya hamba kepada Allah سبحانه و تعالى., tetapi seeorang yang sengaja meninggalkan solat, maka dia tidak layak menjadi hamba, dan tidak diikitiraf Allah سبحانه و تعالى sebagai hamba-Nya.





Siapa yang tidak mahu keliling dunia? Pastinya semua orang memasang impian untuk mengelilingi dunia kerana ianya merupakan suatu pengalaman menakjubkan. Tapi sayangnya tidak semua orang boleh mengelilingi dunia kerana faktor wang yang menjadi penghalang.

Yang tidak berkesempatan untuk mengelilingi dunia usah berkecil hati. Ada baiknya anda mengubati impian anda yang tidak kesampaian itu dengan menonton video berdurasi selama seminit ini.
Walaupun hanya berdurasi satu minit, tapi jangan pandang rendah terhadap video ini. Dengan menontonnya, ianya membuatkan seolah-olah anda sedang mengelilingi dunia. Hihi

Menarik - Rahsia Bahan Dapur Rawat Luka


Bongkar 6 Rahsia Bahan Dapur Rawat Luka

Kemalangan kecil seperti terkena air panas, luka akibat terjatuh atau terhiris pisau dan sebagainya antara kecederaan yang mudah dialami. Jangan panik kerana luka-luka ringan boleh dirawat menggunakan bahan-bahan yang ada di dapur. Jom bongkar rahsia ini...


Sayangi Ibu, Sayangi Ayah..


SAYANGI IBU..SAYANGI AYAH, bagi yang sudah tiada ayah..bagi yang sudah tiada ibu..carilah satu AMALAN, yang membolehkan ibu dan ayah kita dapat PAHALA dalam KUBUR, tolonglah..carikan amalan yang "POSTKAN" pahala untuk ibu ayah kita di dalam kubur..dan tolong JANGAN BUAT MAKSIAT..

KESIAN arwah ibu kita, KESIAN arwah ayah kita..kalau kita KEKALKAN MAKSIAT, kalau kita kekalkan PERGADUHAN sesama keluarga..PERTIKAIAN sesama keluarga, TERSEKSA mereka di dalam kubur..mari kita ambil IKTIBAR, jika telah tiada ayah dan ibu..cari jalan bagaimana hendak dapat pahala untuk mereka..
 

Resepi - PUDDING in jar

ambil dari blog Kak Ct@Ct Delima…kalau ikut pada resepi asal ianya adalah pudding rainbow…tapi QH mengolahkannya sedikit…mengikut tema la katakan…QH tak merainbowkan puding ni…hanya menggunakan warna biru dan kaler asal susu tu saje…lepas tu layernya pon berbeza…bukan sebab malas yer…hihihi…saje dibuat begitu…

 


Isnin, 28 September 2015

Melawat Bandar 100,000 Khemah di Mina

Mina adalah sebuah bandar kecil yang terletak di dalam lembah yang rendah di wilayah Makkh, di barat Arab Saudi, kira-kira 8 km ke timur kota suci Mekah. Meliputi kawasan seluas 20 km persegi lembah, khemah meliputi setiap kawasan lapang - sejauh mata memandang, tersusun, baris demi baris. Ia adalah khemah untuk para jemaah haji bermalam dalam tempoh 5 hari setiap musim haji. Pada hari-hari lain disepanjang tahun, Mina hampir ditinggalkan tanpa sebarang aktiviti.

Terdapat lebih daripada 100,000 khemah berhawa dingin di Mina menyediakan tempat tinggal sementara kepada 3 juta jemaah haji. Khemah-khemah berukuran 8 meter x 8 meter dan dibina daripada gentian kaca yang disalut dengan Teflon untuk memastikan rintangan yang tinggi kepada api.


Wartawan AUSTRALIA Ini Menceritakan Bagaimana Beliau Memeluk ISLAM

Sebelum ini wartawan Australia, Sarah Price sering kali beranggapan masyarakat Asia Tenggara sama seperti Arab di Timur Tengah mengenakan pakaian hitam kerana ditindas.

peluk-islam
Namun, selepas kedatangannya ke Malaysia untuk sesi pertukaran pelajar membuatnya membuka mata tentang cara hidup dan persekitaran masyarakat Islam di sini.

Bagaimanapun, Sarah tidak langsung memeluk Islam ketika berada di Malaysia sebaliknya hanya melafazkan syahadah sebaik berada di negara kelahirannya.

Agar-agar Pisang

10378983_488797984587655_7371924865239487766_n
Bahan-Bahan:
100 gm pisang lemak manis-dilecek
10 gm agar-agar serbuk
150 ml susu rendah lemak
30 gm kastard 800 ml air
100 gm kismis
5 ml esen vanila


Fakta - filem antarabangsa yang pernah menjalani penggambaran di Malaysia

16 filem antarabangsa yang pernah menjalani penggambaran di Malaysia
Beberapa buah filem dari Hollywood, Bollywood dan Hong Kong yang telah menjadikan Malaysia sebagai lokasi penggambaran mereka. - Foto Astro Gempak
 
MALAYSIA sememangnya dikenali sebagai salah satu tarikan utama pelancong di Asia Tenggara ini.
Namun tanpa kita sedari, terdapat juga beberapa buah filem dari Hollywood, Bollywood dan Hong Kong yang telah menjadikan Malaysia sebagai lokasi penggambaran mereka.

Di bawah ini disenaraikan 16 filem antarabangsa yang telah menjalani penggambaran di Malaysia.
Ada yang kita biasa tonton dan ada juga yang kita tidak perasan sebenarnya lokasi itu berlaku di Malaysia.




Cinta Tidak Semestinya Memiliki

 Hasil carian imej untuk cinta
Mungkin anda pernah dengar ayat ini,
Cinta tidak semestinya memiliki…
Ada orang yang bercinta sudah bertahun lamanya. Masing-masing sudah kenal hati budi masing-masing. Ibu bapa pun sudah kenal dengan siapa kita berkawan.

Tetapi sayangnya, percintaan itu tidak semestinya kekal lama. Tidak semestinya percintaan itu akan kekal sehingga ke alam perkahwinan.

Walau bagaimana sekalipun kita menyayangi seseorang, tidak semestinya dia akan menjadi milik kita selamanya.

Kita kena bersedia untuk menerima dan redha bahawa tidak semestinya apa yang kita inginkan, akan kita dapat. Kita kena sedia menerima perasaan kecewa dan sedih dalam hidup yang kita lalui ini.

Ahad, 27 September 2015

Koleksi Foto Tercantik Dunia Yang Pernah Memenangi Pertandingan Antarabangsa

Kalau lah ada peluang sekali seumur hidup untuk merakam saat ini.. Dibawah ini adalah Foto-foto yang pernah memenangi pertandingan antarabangsa. Cantik kreatif dan penuh dengan seni. Tak jemu mata memandang kerana banyak maksud tersirat didalamnya.. Mungkin orang seni lebih memahaminya kerana seni itu halus..dan orang-orang halus tu hantu..eehehe..gurau..tapi foto-foto ni memang best..


 
 

Pengasas Fahaman Komunis Yang Menafikan Kewujudan Tuhan

siapa pengasas fahaman komunis.jpg
Inilah Pengasas Fahaman Komunis Yang Menafikan Kewujudan Tuhan

Fahaman komunis bukannya diasas oleh orang Cina mahupun orang India tetapi diasaskan oleh lelaki dari Jerman. Lelaki Jerman yang mengasaskan fahaman Komunis ini adalah Karl Marx. Karl Marx adalah seorang Yahudi dari Jerman. Karyanya yang terkenal berjudul  ‘The Communist Manifesto’ diterbitkan pada 21 Februari tahun 1948.

Fahaman Komunis in diamalkan oleh pengikut-pengikutnya iaitu; Lenin (Rusia), Stalin (Rusia) dan Mao Tze Tung (China). Fahaman politik komunisme ialah memiliknegarakan atau milik bersama rakyat semua faktor pengeluaran dan barangan pengguna. Slogan yang sering dilaungkan “sama rata, sama rasa”.


Kisah Ummu Mahjan - Pembersih Masjid Nabawi

KisahUmmuMahjan

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 

Kisah Ummu Mahjan ini diriwayatkan dari Abu Hurairah ra bahawa ada seorang wanita yang berkulit hitam, miskin dan lemah bernama Ummu Mahjan yang biasanya sehariannya membersihkan masjid nabawi. Suatu hari, Rasulullah saw sudah sekian lama tidak melihat Ummu Mahjan lantas Rasulullah saw bertanya kepada para sahabat. Lalu para sahabat menyatakan bahawa Ummu Mahjan telah meninggal dunia. 

Mesti Cuba - Minuman Mantapkan Dalaman Wanita

5 Minuman Mantapkan Dalaman Wanita

Kalau nak nampak cantik biar selari dalam dan luar. Tambah pula bagi wanita yang sudah mempunyai anak. Semua perlu dijaga, dari pemakanan, rawatan kulit, rambut, pengambilan vitamin tambahan, dan paling penting amalan petua untuk kesihatan untuk jangka masa panjang. Jadi untuk terus menjaga bab dalaman, anda perlu tahu begitu luar biasanya khasiat beberapa minuman ini, jom cuba!


Mengapa Wanita Kuat Cemburu ?

cemburu
Majoriti, perempuan merupakan makhluk yang paling kuat cemburu. Apa itu cemburu? Cemburu adalah sebahagian dari rasa atau perasaan ( a feeling, not a taste) yang merupakan dari emosi negatif pada manusia. Bukan sahaja pada wanita tetapi juga ada pada lelaki. Ada cemburu yang negetif dan ada juga yang positif. Tapi kali ini kita lihat mengapa wanita mudah cemburu pada pasangannya tidak kira sedang bercinta atau sudah berkahwin. Jom baca..


Kenapa ALLAH SWT Pilih Nabi Isa AS Untuk Membunuh Dajjal? Ini Jawapan Sebenar

Begini kisahnya…..Apabila hari kiamat hampir tiba nanti Allah akan turunkan Nabi Isa untuk menghancurkan Dajjal…Kenapa Allah memilih Nabi Isa..?

Kenapa ALLAH SWT Pilih Nabi Isa AS Untuk Membunuh Dajjal? Ini Jawapan Sebenar Yang Pasti Mengejutkan Umat islam
Kenapa ALLAH SWT Pilih Nabi Isa AS Untuk Membunuh Dajjal? Ini Jawapan Sebenar Yang Pasti
 Mengejutkan Umat islam
 

Perkara Yang Kita Harus Amal Setiap Hari

1. MAKAN GARAM
Celup jari kelingking dalam garam, menghisapnya sebelum dan selepas makan. Ini kerana garam adalah penawar paling mujarab  bagi masalah keracunan dan juga boleh menghalang sihir.

2. MINUM TANGAN KANAN
Sentiasa minum dengan memegang gelas menggunakan tangan kanan. Elakkan menggunakan tangan kiri kerana iblis minum dengan tangan kiri.

3. LANGKAH KANAN
Masuk masjid langkah kaki kanan, keluar masjid langkah kaki kiri. Masuk rumah langkah kaki kanan, keluar rumah langkah kaki kiri. Masuk tandas langkah kaki kiri, keluar tandas langkah kaki kanan.
 

Sabtu, 26 September 2015

Cerita Unik Masjid Moscow, Kedua Terbesar Di Benua Eropah


94
 

Ada menyebutnya sebagai Masjid Cathedral kerana seni binanya hampir menyerupai gereja penganut Kristian Ortodok Rusia, namun itulah kehebatan Masjid Besar Moscow yang baharu dibuka kepada umum.
Merupakan masjid terbesar di Rusia dan kedua terbesar di benua Eropah selepas Moschea Roma, di Rom, Itali yang boleh memuatkan 12,000 jemaah; masjid di ibu kota Rusia ini boleh menampung lebih 10,000 jemaah.

Juga dikenali sebagai Masjid Jum’ah, ia baharu sahaja dibuka secara rasmi oleh Presiden Rusia, Vladimir Putin pada 23 September lalu, sehari sebelum sambutan Hari Raya Aidiladha di negara saiz paling besar di dunia itu.

Masjid menelan kos AS$170 juta (RM745 juta) itu mengambil masa panjang untuk dibina, iaitu 10 tahun dan menampung 10 kali lebih ramai jemaah berbanding masjid lama di tempat sama yang dirobohkan pada 2011.

INFO -Daging Lebih Cepat Empuk Dengan 4 Cara


Daging Lebih Cepat Empuk Dengan 4 Cara

Daging merupakan salah satu menu pilihan masakan yang tinggi protein, zat besi dan kalsium. Tetapi tahukah anda jika tidak tahu cara yang betul sewaktu memasak, daging akan jadi keras dan kurang sedap. 
 
Bajet kalau rebus lama, daging jadi empuk tetapi sebenarnya cara ini akan buat daging mudah hancur. Anda boleh guna dua cara untuk melembutkan daging iaitu satu cara tradisional dan kedua cara moden. Jom kita lihat satu persatu...
 

Rabu, 23 September 2015

Kena Baca! 6 Tabiat Buruk Selepas Makan Yang Buatkan Anda Gemuk!

Anda dah cuba diet tapi berat badan masih tak turun-turun. Macam-macam cara anda cuba tapi tak berkesan juga.

Bagaimana? Hurm.. sebenarnya dalam tak sedar, ada tabiat buruk yang anda sering lakukan dalam aktiviti harian yang buatkan anda susah untuk kurus dan buatkan anda gemuk.

1. Tidur

Ni Kena Baca! 6 Tabiat Buruk Selepas Makan Yang Buatkan Anda Gemuk!

Ni Kena Baca! 6 Tabiat Buruk Selepas Makan Yang Buatkan Anda Gemuk!


RESEPI: MEE JAWA BERKREPEK

 mee jawa (2)
RESEPI MEE JAWA BERKREPEK:
Mamak Haji tak tahu pulak asal usul mee jawa ini, kalau ke Pulau Jawa tak ada pulak orang Jawa jual Mee Jawa, yang popular di sana “Bakmi Jawa” atau “Mie Celor” Palembang. Mungkin ia sama dengan, “Mee Bandung” , yang tidak ada di Bandung, Indonesia tetapi ada di negara kita. Setahu Mamak Haji  , Mee Jawa ini sangat popular dalam kalangan masyrakat Cina di Pulau Pinang sebagai  sarapan pagi. Ada yang kata di Johor pun popular juga. Penyediaan Mee Jawa ini ada berbagai versi seperti Mee jawa Nyonya yang lebih perasa tomato dan masam. Ada juga resepi mee jawa gunakan stok daging lembu, ia memang sedap tapi untuk orang beragama Hindu dan Budha ia tak sesuai. Maka Mamak haji fikir resepi gunakan bahan asas udang lebih sesuai untuk majlis jamuan pelbagai kaum.


Fakta Yang Ramai Tidak Tahu Mengenai Kapal Titani


10 fakta tentang titanic.jpg 
10 Fakta Yang Ramai Tidak Tahu Mengenai Kapal Titanic

Pada jam 11.40 malam, bertarikh 14 April 1912,  kapal RMS Titanic melanggar ketulan ais besar di Lautan Atlantik sebelum tenggelam kira-kira 2 jam selepas itu. Ini adalah tragedi terbesar yang melibatkan kapal. Kejadian menyayat hati ini mengorbankan 1,517 penumpang dan anak kapal. Sungguh menyedihkan!
Walaupun telah ratusan tahun tragedi ini berlaku tetapi dunia masih mengingatkan mengenai tragedi dahsyat yang meragut ramai nyawa ini.

Disebalik tragedi titanic ini ada 10 fakta yang ramai tidak tahu. Mari kita lihat 10 fakta yang mungkin anda tidak tahu mengenai tragedi Titanic.

Nasihat Saidina Ali ra

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Berikut adalah nasihat Saidina Ali ra sebagaimana yang terdapat di dalam Kitab Nahjul Balagh dan Al-Bayan Wattabiin ra: 


1- Pendapat seorang tua adalah lebih baik daripada tenaga seorang yang muda.

2- Menyokong kesalahan adalah menindas kebenaran.

3- Kebesaran seseorang itu bergantung dengan qalbunya yang mana adalah sekeping daging.
 

Tauhid

Gambar sekadar hiasan
Keyakinan kita terhadap dunia sebenarnya mengatasi keyakinan kita kepada akhirat. Begitu juga nasihat kita kepada anak-anak kita atau rakan taulan. Biasanya nasihat untuk keduaniaan lebih banyak kita faham dari nasihat kearah akhirat. Disitu kita akan menjadi lebih cekap lebih pandai untuk menasihati mereka dalam apa saja bidang yang melibatkan urusan dunia. Contohnya jika ada yang hendak berurusan di kaunter Puspakom pasti ramai antara kita dapat memberi tips atau nasihat bagaimana untuk melalui pemeriksaan kenderaan agar tidak berlaku ulangan pemeriksaan kerana tidak lulus pada ujian pertama. 

Namun berbeza pula jika seseorang memerlukan nasihat untuk akhirat lalu berjumpa seseorang contoh seseorang yang memang didalam masjid. Yang datang berjumpa itu adalah seorang pendosa dan memerlukan nasihat bagaimana untuk menghapuskan dosa dan digantikan dengan pahala. Dalam kata ringkas bagaimana menggantikan maksiat dengan ibadat yang disukai oleh Allah.
 
 

Selasa, 22 September 2015

Info - Tambah Cantik Dengan 7 Petua Tomato

Top Up Cantik Dengan 7 Petua Tomato
 
Sinonim dalam bab cantik, tomato dikatakan sangat luar biasa 'menghapuskan' masalah kulit wajah. Paling mujarab tomato dijadikan ramuan utama dalam penghasilan minuman kecantikan, masker dan sebagai pati rawatan rambut. Jom selongkar kelebihan sayur ini untuk dunia kecantikan.


TABIAT LELAKI YANG MEMBUATKAN ANDA NAMPAK LEBIH TUA BERBANDING UMUR SEBENAR

Menjadi lumrah bagi laum Adam untuk tidak bersolek dan kurang menjaga penampilan seperti kaum wanita di mana lelaki dikatakan tidak terlalku kisah mengenai perkara ini.

Berdasarkan kajian, kebanyakan lelaki menadak mereka tidak punyai cukup masa untuk berbuat demikian dan ada juga dikatakan malu untuk berbuat demikian kerana tidak mahu digelar lelaki metroseksual. 

Akibatnya, kaum lelaki yang jarang menjaga penampilan diri kelihatan jauh lebih tua daripada usia mereka.

Berikut ini 8 perkara yang biasa dilakukan kaum Adam hingga mereka ‘cepat tua’:

Kena Baca! 8 Tabiat Lelaki Yang Membuatkan Anda Nampak Lebih Tua Berbanding Umur Sebenar  

Kena Baca! 8 Tabiat Lelaki Yang Membuatkan Anda Nampak Lebih Tua Berbanding Umur Sebenar

Isnin, 21 September 2015

Mengapa Susahnya Nak Menjaga Hati Ini Dari Terluka Dan Sangkaan Orang?

menjaga hati dari keadaan
Bukan mudah untuk menjaga hati dari keadaan sekeliling * I give you my heart.

by mylittlebluesky

“Susahnya nak menjaga hati ni…!!”

Alhamdulillah Allah bagi kita hati dari situ kita ada perasaan.

Dan mujur lah Allah ciptakan manusia tu dengan  satu hatinya. Sebab apa dengan satu hati ni pun kita dah tak terjaga, jadi macam mana kalau kita punya banyak hati.

– Nak jaga ia dari bersangka-sangka dengan orang, nak jaga dari terluka.

Dengan satu hati ni pun dah banyak kali terluka, banyak sangat dah bersangka sangka  dengan orang. Satu hati yang dikurniakan kalau kita pelihara dia elok elok Allah indahnya.


LEBUHRAYA "TERAPUNG" DIBINA DI ATAS SUNGAI DI CHINA

Di Malaysia biasanya jika ada kawasan bukit bukau, jalan raya akan dibina melingkari permukaan bukit. Di Provinsi Hebei,China mereka mempunyai dilema yang sama ketika membina jalan raya diantara Xingshang County dan Jambatan Zhaojun. Jalan raya ini perlu melalui kawasan berbukit bukau. Kerana jurubina tidak mahu menebuk terowong menembusi kawasan pergunungan dan memusnahkan keindahan semulajadi, mereka membina jalan raya di atas permukaan sungai. Empat daripada sepuluh kilometer jalan raya baru ini dibina di atas permukaan sungai. Kos pembinaan ialah sekitar 440 Juta Yuan (RM 292 Juta) dan adalah lebih mahal dari kos pembinaan biasa. Tetapi bagi penududuk setempat jalan raya "terapung" di atas sungai ini bukan sahaja unik tetapi memberikan pemandangan yang cantik apabila digunakan.
 

Resepi - Pais Ikan Bersantan

Boleh juga gunakan ikan lain seperti tenggiri dan sebagainya.

 pais ikan bersantan

BAHAN-BAHAN:

2-3 ekor ikan kembung sederhana besar
500ml santan pekat
5 biji bawang merah
3 biji bawang putih
4 biji cili merah
5 biji cili padi
1 batang serai
1 batang bunga kantan } hiris halus
2-3 helai daun limau purut } mayang halus
3cm kunyit hidup
Garam dan lada sulah
secukup rasa
Daun pisang secukupnya



Info - Kulit Kering? Petua Ini Untuk Anda


Kulit Kering? Amal Petua Ini

Salah satu dilema kaum wanita adalah melihat perubahan kulit wajah semakin kusam dan kering apabila umur semakin meningkat. Jika tidak dirawat proses penuaan boleh berlaku dengan lebih cepat. Bagi mengekalkan kelembapan kulit dan membantu wanita kelihatan awet muda, anda boleh cuba beberapa petua ini...


ISLAM itu INDAH ,bukan dari SEDERHANA atau MEWAHNYA Tapi dengan penampilan BERSAHAJA dan akhlak mulia

SLAM itu INDAH ,bukan dari SEDERHANA atau MEWAHNYA Tapi dengan penampilan BERSAHAJA dan akhlak mulia
ISLAM ITU INDAH
kita tidak bisa MENILAI Orang dari PENAMPILANNYA saja,

namun BUKAN berarti kita MENGABAIKAN Penampilan diri sendiri,

SEDERHANA itu BUKAN alakadarnya
namun BERSAHAJA

JAGALAH KEINDAHAN Agama dg KEINDAHAN Akhlak mulia
dan BUSANA yg bersahaja



Inginkan KESIHATAN? KECANTIKAN? Baca Ni..

“ISLAM ITU INDAH & MELIPUTI SEGALA KEINDAHANNYA..”
Kesihatan dan kecantikan
Silakan ikuti arahan di atas. Insyaallah, apa yang anda impikan, akan menjadi kenyataan.

:)http://pakarcinta.com

Jumaat, 18 September 2015

Resepi - KERABU MANGGA BERSAMA LIMAU BALI



Bahan-bahan:

2 bj - mangga muda (potong halus memanjang)
1/2 bj - limau bali(ambil isinya)
3 ulas - bawang putih
5 bj- cili padi
2 sb- udang kering
2 sb- gula siam (warna kuning)
1 bj- bawang besar sos nampla @ sos ikan
segengam kacang tanah yg telah di goreng ..(tumbuh kasar)
segengam ikan bilis ..goreng
 

TANDA adakah ANDA akan berjaya?…

Hari ini, saya suka ingin berikan 10 lagi untuk melengkapkan senarai 20 tanda-tanda orang yang berjaya. Cuba lihat, adakah anda mempunyai ciri-ciri ini…
 
Sekiranya tiada, pastikan and amalkannya InsyaAllah!

10lagi
  1. Anda minat pada apa yang anda usahakan

    Seringkali, mereka yang berjaya minat dan suka sangat pada apa yang mereka lakukan. Kerja umpama hobi yang tidak terasa penat lelah berhadapan dengannya.



Jenis Makanan Yang Wanita Patut Elakkan Semasa Datang Bulan

Ketika datang bulan, memang asyik rasa nak makan je tapi kena tahu apa yang boleh dan tak boleh makan.
  • Selepas kami melihat satu posting daripada Facebook Rahsia Hawa semalam, kami juga ingin berkongsi dengan anda senarai makanan yang tidak digalakkan untuk diambil oleh wanita semasa datang bulan


    1. Daging berlemak


    • 73b7 
       Image via frugivoremag.com

    Makanan seperti daging yang berlemak boleh menyebabkan kekejangan dan rasa sakit di bahagian rahim. Ia boleh menambahkan kesakitan kepada senggugut anda. Jika anda ingin makan daging, gantikan daging berlemak dengan ayam atau ikan.
    says.com



Khamis, 17 September 2015

Takut Nak Luahkan Perasaan?

 Situasi yang semua orang pernah rasa :
" Sebenarnya, saya dah lama suka awak,cuma tak berani nak cakap,takut awak tolak saya.." T_T

Malu tahap gaban ke nak luahkan perasaan cinta kau tu pada orang yang kau suka atau kau ni sebenarnya penakut...

Ceh, kau memang penakut !
 
Siapa yang penakut ni huh?
 
Kau la ! Kau yang tengah baca entri ni dan masih single. Sebab kau tak berani nak luahkan perasaan kau tu. Memang ramai yang penakut, hingga la orang tu diambil orang lain, baru nak nyesal tak sudah.
 
Kenapa perlu takut untuk meluahkan perasaan?

Rahsia Di Sebalik ‘Wallpaper Windows XP’ Yang Menjadi Tatapan Jutaan Manusia Seluruh Dunia


Nama Charles O’Rear mungkin masih asing di telinga dan ingatan anda, Tetapi sebenarnya anda mengenali dirinya melalui hasil karya yang menjadi tatapan berjuta ramai orang di muka bumi ini terutamanya pengguna Windows Xp. Hasil karya terkenalnya ialah sebuah gambar pemandangan padang rumput hijau di bawah langit diselaputi awan yang merupakan “wallpaper default “Windows XP.

Menurut Charles, gambar ini diambil di Napa Valley yang terletak di sebelah utara San Francisco pada tahun 1996 dan yang menariknya gambar ini dihasilkan tanpa bantuan perisian “editing”.
Gambar berjudul “Bliss” ini diambil dengan menggunakan kamera Mamiya RZ67 serta bantuan tripod.
 

Jerebu: 5 tanggapan salah masyarakat

Jerebu: 5 tanggapan salah masyarakat
Pihak berkuasa Indonesia juga disaran mencari inisiatif atasi pembakaran hutan dari peringkat akar umbinya.
Hampir setiap tahun sejak beberapa tahun lalu, rakyat Malaysia terpaksa berhadapan dengan keadaan jerebu teruk gara-gara aktiviti pembakaran hutan di Indonesia.

Namun di kala kekerapan situasi ini berulang, masih ramai yang tidak faham dan tidak mengetahui fakta sebenar tentang jerebu.

Mari kita lihat lima perkara yang sering disalah tafsir masyarakat tentang jerebu, seperti yang dilaporkan oleh Jakarta Globe.
 

Cara Untuk Menanam Pokok Jambu Paling Berkesan Tanpa Menggunakan Biji Benih


Sudah pasti ramai antara kita menyukai buah jambu air atau jambu madu ini. Seperti kita ketahui kebanyakkan buah-buah jambu ini akan dibiakkan melalui biji atau secara tampang.

Tetapi tahukah anda pembiakan melalui biji tidak disyorkan kerana menimbulkan masalah ketulenan baka. Biasanya Kaedah tut dan cantuman lebih diutamakan kerana tumbesarannya cepat.

Namun kali ini kami akan berkongsikan kepada anda satu cara lain untuk menanam buah jambu ini yang mudah dan berkesan selain menghasilkan anak benih yang lebih baik.



Mengapa Dinamakan Masjidil Haram?

Masjidil Haram adalah sebuah masjid di kota Mekah, yang dipandang sebagai tempat tersuci bagi umat Islam. Masjid ini juga merupakan tujuan utama dalam ibadah haji. Masjid ini dibina mengelilingi Kaabah, yang menjadi arah kiblat bagi umat Islam dalam mengerjakan ibadah Solat. Masjid ini juga merupakan masjid terbesar di dunia.

Berkaitan dengan Masjidil Haram, tahukah anda mengapa masjid ini dinamakan Masjidil Haram?

Masjidil Haram dalam bahasa Arab: المسجد الحرام artinya masjid yang mempunyai tanah haram. Kenapa dinamakan tanah haram, para ulama mengatakan kerana di dalam tanah itu berlaku berbagai ketentuan yang mengharamkan kita melakukan pelbagai perkara, seperti memburu, mengangkat senjata, mematahkan tumbuhan dan seterusnya, termasuk juga haram untuk dimasuki oleh kafir.
 
 

Rabu, 16 September 2015

Resepi - FISH CAKE HOMEMADE


Assalamualaikum..sebelum ni saya ada berkongsi resepi fishball ..sekarang saya kongsikan resepi fishcake pula..mmg ia sangat kenyal dan seperti dijual dikedai2 yang diusahakan oleh bukan bangsa melayu...insyaallah semua yang saya kongsikan bersih, suci halal dan sangat menjimatkan kita..
 

Soalan Sebelum Bertunang?

Gambar ihsan dari http://blog.syazwanwi.com
Membuat keputusan untuk berkahwin bukanlah suatu perkara yang mudah. Perkahwinan bererti memasuki suatu alam yang berlainan sama sekali dengan alam yang pernah dilalui sebelumnya, bak kata Tan Sri S M Salim dalam salah satu lagunya, ‘dulu lain sekarang lain, dulu bujang sekarang dah kahwin’.

Setiap pasangan yang berkahwin pastinya mengharapkan perkahwinan itu kekal bahagia buat selama-lamanya. Ramai yang berjaya. Namun tidak kurang pula yang kecewa.
Al-Ustaz Jasim Muhammad al-Mutawwa’, bekas kadi ahwal syakhsiyyah di Kuwait menyimpulkan antara sebab berlakunya keretakan dan kegagalan dalam perkahwinan adalah kurang taaruf atau tidak mengenali antara satu sama lain dengan mendalam sebelum berkahwin.


Hikmah Disebalik Runtuhan Kren di Masjidil Haram

Hikmah Disebalik Runtuhan Kren di Masjidil Haram
Nota Editor : Artikel ini asalnya telah dikongsikan oleh Al-Habib Idrus Bin Abdullah al-Jufri.

Ada beberapa keutamaan Jemaah Haji yang menjadi korban tertimpa crane di Masjidil Haram. Dan hanya Allah yang lebih Maha Mengetahui hikmah dalam masalah ini.Wallahu a’lam. Diantaranya :

1. Meninggal di hari yang mulia, yaitu Jumaat.
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : « مَا مِنْ مُسْلِمٍ يَمُوتُ يَوْمَ الْجُمُعَةِ أَوْ لَيْلَةَ الْجُمُعَةِ إِلَّا وَقَاهُ اللَّهُ فِتْنَةَ الْقَبْرِ »
Ertinya: “Dari Abdullah bin ‘Amr radhiyallahu anhuma, ia berkata: Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Tidaklah seorang muslim meninggal dunia pada hari Jumat atau pada malam Jumat melainkan Allah akan melindunginya dari fitnah (pertanyaan) kubur.” (HR. At-Tirmidzi, Ahmad, Humaid, Abu Ya’la, dan Al-Baihaqi).


Selasa, 15 September 2015

Kisah Benar Anak Jadikan Ibu Sebagai Pengasuh Anak


mak 
Mak Ini Duit Upah Mengasuh Bulan Ini” | Saya berbual dihalaman rumah seseorang penduduk kampung ketika nak menjemput mereka ke kenduri kahwin anak saya.
 
Tiba-tiba anak lelakinya yg datang lebih awal muncul dari dalam rumah dan menghulur duit kpd emaknya dan berkata, “Mak, ni duit upah mengasuh bulan ni.”
 
Dia berlalu sambil senyum pada saya. Ibunya berkata pada saya,”Depa hantar cucu tiap hari sebelum pi kerja. Sayalah kena mengasuh.”
 

Inf0 - KHASIAT DAUN KARI


Pokok DAUN KARI memang mudah tumbuh subur jika di tanam. Terkenal di kalangan KAUM INDIA , daun kari juga menjadi antara bahan kegemaran dalam masakan kari untuk menghasilkan masakan kari yang lebih harum.
Bagi anda yang masih belum tahu KHASIAT dan KEGUNAAN DAUN KARI, ini perkongsian untuk kali ini .

Resepi- APAM ICE CREAM CORNETTO


Resepi dari tangan ke tangan dan seterusnya....
APAM ICE CREAM CORNETTO
By: Ibu mertua Erna
Dikongsikan oleh : Mama Fami
sumber dr Azlita masam manis



Cara Kematian Yang Diingini

lubang kubur
lubang kubur
16 CARA KEMATIAN YANG DIINGINI

1. Mengucapkan dua kalimah syahadah sebagai perkataan terakhir sebelum mati, iaitu Hadis Mu’az Bin Jabal, bahawa Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud: “Sesiapa yang akhir perkataannya ialah ‘La ilaha illallah’ maka dia akan masuk syurga”. (Riwayat Abu Daud, 3/190, no: 3116; dan Al-Hakim, 1/503, no: 1299).

2. Ketika mati dahinya berkeringat. Ini berdasarkan hadis dari Buraidah Ibnul Khasib. Adalah Buraidah dahulu ketika di Khurasan, melihat saudaranya yang tengah sakit, namun didapatinya ia sudah mati dan terlihat pada jidatnya (dahi) berkeringat, kemudian dia berkata: “Allahu Akbar, sungguh aku telah mendengar Rasulullah bersabda: Matinya seorang mukmin adalah dengan berkeringat dahinya.” (Hadis Riwayat Ahmad, an-Nasai, at-Tirmidzi, Ibnu Majah, Ibnu Hibban, Al-Hakim dan ath-Thayalusi dari Abdullah bin Mas’ud)
 

KISAH IMAM SYAFIE MEMBERI TIPS KEPADA SEORANG LELAKI YANG MENGADU GAJI TAK CUKUP

Seorang lelaki datang menemui Imam Syafie mengadukan tentang kesempitan hidup yang dia alami….
 
Seorang lelaki datang menemui Imam Syafie mengadukan tentang kesempitan hidup yang dia alami. Dia memberitahu bahawa dia bekerja sebagai orang upahan dengan gaji sebanyak 5 dirham. Dan gaji itu tidak mencukupi untuknya.
Kisah Imam Syafie Memberi Tips Kepada Seorang Lelaki Yang Mengadu Gajinya Tak Cukup
Kisah Imam Syafie Memberi Tips Kepada Seorang Lelaki Yang Mengadu Gajinya Tak Cukup
 

Isnin, 14 September 2015

Info - CARA NAK TAHU RAYBAN ORIGINAL ATAU PALSU

cara nak tahu rayban original.jpg 
CARA NAK TAHU RAYBAN ORIGINAL ATAU PALSU
Saya kongsikan tips ini untuk peringatan kepada semua setelah banyak kedai-kedai yang menjual kacamata rayban palsu yang merebak bukan sahaja di pasar malam atau uptown malah kedai optikal juga turut sama menjual rayban palsu. Kedai optikal yang saya maksudkan bukanlah kedai optikal dengan nama yang besar, tetapi kedai-kedai “single shop”. Sekali imbas memang nampak seperti original dan ditawarkan dengan harga yang sama atau lebih rendah sedikit berbanding dengan original.

Pengalaman saya “survey” dari 1 kedai ke 1 kedai ini, hampir kesemuanya mencampurkan produk original dengan “fake”. Model yang banyak “fake” adalah model dari kategori ‘The Icons’ sebab model-model ini memang popular dan dikeluarkan sepanjang zaman. Model ‘The Icons’ adalah Aviator, Shooter, Outdoorsman, Wayfarer dan beberapa lagi.


Resepi - TAUHU BAKAR

 Tahu Bakar

Resepi tahu bakar
Masa:
Penyediaan: 35 minit | Memasak: 30 minit | Keseluruhan: 65 minit 

Fakta - Negara Paling Kaya Di Dunia..!!!

TABUNG Kewangan Antarabangsa (IMF) adalah sebuah organisasi antarabangsa yang menyelia sistem kewangan dunia mengikut polisi makroekonomi sesebuah negara.

IMF mengambil kira kadar pertukaran asing dan imbangan pembayaran sesebuah negara semasa menentukan keluaran dalam negara kasar (KDNK).

Kadar kekayaan sesebuah negara itu boleh diukur menerusi KDNK yang merangkumi pendekatan produk, pendapatan dan perbelanjaan.

Berdasarkan data perbandingan populasi yang diperoleh daripada IMF pada 15 Jun 2015, ketahui 10 negara yang dianggap paling kaya di dunia.


Ahad, 13 September 2015

Gambar Kemalangan Yang Aneh Dari Seluruh Dunia

Crash Boom Bang

Semalam berlaku kemalangan aneh di Jalan Kuching sehingga mengakibatkan jam sehingga Seremban. Sebuah kereta hilang kawalan dan memasuki lane bertentangan sebelum merempuh sebuah van. Van mengalami rosak teruk dan terbalik 180 darjah. Jalan terus terhalang dengan manusia yang mahukan video viral serta gambar paling banyak kena retweet in Twitter. Kerana ungka-ungka berkumpul tepi jalan macam tak pernah nampak eksiden habis jam berjam lamanya. Berikut ialah gambar eksiden yang aneh yang actually worth it kalau korang berhenti tepi jalan bukan macam eksiden semalam.



Kuasa Doa


Kuasa Doa

If it is meant to be,  it will definitely in your direction. Just keep praying
 
myblogsantai.blogspot.m
 

Anda Berkenan .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...