Masjidil Haram adalah
sebuah masjid di kota Mekah, yang dipandang sebagai tempat tersuci bagi
umat Islam. Masjid ini juga merupakan tujuan utama dalam ibadah haji.
Masjid ini dibina mengelilingi Kaabah, yang menjadi arah kiblat bagi
umat Islam dalam mengerjakan ibadah Solat. Masjid ini juga merupakan
masjid terbesar di dunia.
Berkaitan dengan Masjidil Haram, tahukah anda mengapa masjid ini dinamakan Masjidil Haram?
Masjidil Haram dalam
bahasa Arab: المسجد الحرام artinya masjid yang mempunyai tanah haram.
Kenapa dinamakan tanah haram, para ulama mengatakan kerana di dalam
tanah itu berlaku berbagai ketentuan yang mengharamkan kita melakukan
pelbagai perkara, seperti memburu, mengangkat senjata, mematahkan
tumbuhan dan seterusnya, termasuk juga haram untuk dimasuki oleh kafir.
Berikut alasan disebut tanah haram:
1. Haram Dimasuki Orang Kafir
Dasar larangan bagi
orang non muslim untuk memasuki wilayah al-haram di Makkah Al-Mukarramah
adalah sebuah firman Allah SWT di dalam surat At-Taubah.
"Hai orang-orang yang
beriman, sesungguhnya orang-orang yang musyrik itu najis, maka janganlah
mereka mendekati Masjidilharam sesudah tahun ini," (QS. At-Taubah: 28)
Kenajisan orang musyrik
ini memang bukan najis 'aini, sehingga jasad orang musyrik pada dasarnya
tetap suci, bahkan bekas minum mereka pun tidak najis. Namun kenajisan
mereka adalah najis secara maknawi.
2. Batas Tanah Haram
Sedangkan batas tanah
haram yang berlaku semua ketentuan mengenai tanah haram itu adalah batas
miqat makani sebagaimana yang berlaku buat jamaah haji. Maka para
batas-batas miqat itulah seorang non muslim sudah tidak boleh lagi masuk
ke dalamnya.
Di sebelah timur ada
Dzatu 'Irqin, yaitu batas orang yang masuk dari arah negeri Iraq.
Beralih ke Selatan masih di timur ada Qarnul Manazil. Paling selatan,
iaitu dari arah negeri Yaman, ada Yalamlam. Sedangkan dari arah utara,
beberapa kilometer dari Kota Madinah, ada Bi'ru Ali, atau disebut juga
dengan Dzil Hilaifah. Di sebelah Barat ada Juhfah atau disebut juga
Rabigh. Maka kota Makkah seluruhnya tentu saja termasuk kawasan tanah
haram. Artinya, orang kafir tidak boleh masuk wilayah ini.
3. Syarat Berkaitan dengan Wilayah Al-Haram
Selain tidak boleh dimasuki oleh non muslim, tanah Al-Haram di Makkah juga mempunyai ketentuan-ketentuan lainnya, antara lain:
1. Solat di wilayah
Al-Haram Makkah akan dibalas dengan pahala yang berlipat ganda, iaitu
100,000 kali. Hal itu sebagaimana yang ditetapkan oleh Baginda
Rasulullah SAW:
Dari Jabir
radhiallahu'anhu sesunggunya Rasulullah sallallahu 'alaihi wa sallam
bersabda: "Solat di masjidku, lebih utama seribu kali (berbanding)
shalat di selainnya kecuali Masjidil haram. Dan sembahyang di Masjidil
Haram lebih utama seratus ribu (berbanding) shalat di selainnya. "(HR.
Ahmad dan Ibnu Majah, no. 1406. Hadits dishahihkan oleh Al-Mundziri dan
Al-Bushoiry. Al-Albany berkata:" Sanadnya shahih sesuai syarat Bukhari
dan Muslim, Irwaul Ghalil, 4/146).
2. Tidak ada larangan
untuk melakukan solat pada bila-bila pun, bahkan termasuk pada
waktu-waktu yang sebenarnya haram untuk melakukan solat. Seperti pada
saat matahari terbit, terbenam atau pas di atas kepala. Nabi Muhammad
SAW telah bersabda:
Daripada Jubair bin
Muth'im bahawa Rasulullah shallallahu alaihi wasallam bersabda: "Wahai
Bani Abdi Manaf [1], janganlah kalian melarang seoranpun yang akan
thawaf (mengelilingi tujuh kali) sekitar Ka'bah, dan seorang yang akan
menunaikan solat pada waktu malam atau siang , "(HR Abu Daud dan Nasa'i,
dan Tirmidzi dan Ibnu Majah dan di shahihkan al-Albani).
3. Haram Membawa Senjata
Di tanah Haram Makkah, haram hukumnya membawa senjata. Sebagaimana sabda Rasulullah SAW:
Dari Jabir bin Abdillah
Radhiyallahuanhu, ia berkata: saya mendengar Rasulullah shallallahu
alaihi wasallam bersabda: "Tidak dibenarkan bagi kalian membawa senjata
[2] di Makkah," (HR Muslim).
4. Haram Menumpahkan Darah (Pembunuhan) dan Mematahkan Tumbuhan
"... .maka Sejak itu
(negeri Makkah) haram dengan keharaman Allah hingga hari kiamat,
duri-durinya tidak boleh dipatahkan, binatang buruannya tidak boleh di
usir (diganggu), barang yang jatuh di Makkah tidak boleh diambil,
kecuali untuk mencari (pemiliknya) , tumbuh-tumbuhannya tidak boleh
ditebang ... .., "(HR Bukhari dan Muslim)
Seluruh umat islam
diperintah untuk memalingkan wajahnya dan hatinya kearah masjidil haram
di mana-mana berada, hal ini di perkuat dengan surah al-Baqarah ayat 149
dan 150. Perintah ini hampir sama darjatnya dengan perintah Allah yang
lain seperti hal melakukan solat, zakat, puasa, haji sebagai wujud hati
yang terikat dan ingat kepada Allah dalam segala hal duniawi ini.
Sebagaimana dalam firman Allah SWT berikut ini:
"Dan dari mana saja kamu
keluar (datang), maka palingkanlah wajahmu ke arah Masjidil Haram,
sesungguhnya ketentuan itu benar-benar sesuatu yang hak dari Tuhanmu.
Dan Allah sekali-kali tidak lengah dari apa yang kamu kerjakan,
"(QS.al-Baqarah: 149)
"Dan dari mana saja kamu
(keluar), maka palingkanlah wajahmu ke arah Masjidil Haram. Dan di mana
saja kamu (sekalian) berada, maka palingkanlah wajahmu ke arahnya, agar
tidak ada hujjah bagi manusia atas kamu, kecuali orang-orang yang zalim
di antara mereka. Maka janganlah kamu takut kepada mereka dan takutlah
kepada-Ku (saja). Dan agar Ku-sempurnakan nikmat-Ku atasmu, dan supaya
kamu mendapat petunjuk, "(QS.al-Baqarah: 150) [3]
Keterangan:
[1] Rasulullah
mengkhususkan sabdanya ini kepada Bani Abdi Manaf kerana beliau
mengetahui bahawa pemerintahan dan kekuasaan di Makkah kembali pada
mereka, kerana mereka adalah pemimpin-pemimpin Makkah, dan urusan-urusan
dalam haji (menjamu jemaah haji dengan memberikan minum, makanan,
keselamatan) mereka yang melakukannya. (Kitab Tuhfatul Ahwadzi bi Syarh
Jami Tirmizi, cetakan Daarul Fikr th 1995 M - 1415 H, hal 531 juz 3,
pen).
[2] Larangan ini jika
tidak ada hajat keperluan membawa senjata, jika ada hajatnya maka
dibenarkan. (Syarh Shahih Muslim Imam Nawawi, hal 130-131, juz 9 jilid
ke 5 cetakan Daarul fikr, pen).
[3] Dalam suatu riwayat
dikemukakan bahwa turunnya ayat ini (S. 2: 150) sehubungan dengan
peristiwa berikut: Ketika Nabi SAW memindahkan arah kiblat dari Baitul
Maqdis ke Kaabah, kaum Musyrikin Mekah berkata: "Muhammad dibingungkan
oleh agamanya. Ia memindahkan arah qiblatnya ke arah qiblat kita. Ia
mengetahui bahawa jalan kita lebih benar daripada jalannya. Dan ia sudah
hamir masuk agama kita. "(Diriwayatkan oleh Ibnu Jarir yang bersumber
dari as-Suddi melalui sanad-sanadnya.
*sumber dari www.islampos.com
Tiada ulasan:
Catat Ulasan