Jumaat, 18 April 2014

Kenali dan kelebihan Kulat Tahun | Cendawan Petir

  
Cendawan ialah sejenis kulat yang tumbuh di atas tanah atau sumber nutriennya. Cendawan yang dikenali ramai ialah cendawan butang (Agaricus bisporus), yang berbatang pendek dan bahagian atasnya berbentuk payung atau cuping. Namun banyak lagi cendawan yang berbentuk lain. Seperti Kulat Tahun, @ Kulat Taun atau ada juga orang menyebut Cendawan Petir. Mungkin kerana ketika musim hujan dan petir sahaja baru kulat ini ditemui atau keluar.

Cendawan turut diiktiraf sebagai herba yang berguna pada manusia. Sesetengahnya tumbuh meliar manakala sesetengah lagi ditanam oleh manusia sebagai makanan serta untuk perubatan. Kajian mendapati cendawan boleh mengurangkan kandungan gula dan menambah insulin di dalam darah, membunuh beberapa jenis virus yang membawa penyakit berjangkit dan turut berperanan sebagai agen mempertahankan badan dari serangan barah. 
 

  
Cendawan boleh digunakan secara segar seperti dimakan sebagai sayuran. Selain itu pada masa sekarang kebanyakan cendawan ini telah dijadikan serbuk didalam bentuk kapsul. Ini untuk memudahkan para pengguna kerana cendawan yang segar agak terhad di dalam pasaran.

Kebiasanya kulat tahun sedap dimasak tumis air, digoreng, bagi masyarakat sebelah negeri Pahang mereka buat masak tempoyak atau disebut juga gulai masam kulat tahun. Rasanya sememang amat sedap. Tapi awas harus diketahui  tidak semua kulat atau cendawan ini boleh dimakan kerana ianya beracun. Cuma seratus peratus kulat tahun tidak beraracun. Kecuali jika tanah atau tapak tersebut sudah disembur racun atau kesan lainnya, jika ianya tidak dimasak dengan cara yang betul atau tidak cukup dimasak. Mungkin boleh mendatangkan kemudaratan.

Tips dan petua untuk mencabut kulat tahun ini, kita mestilah mulakan dengan Bismillah hir-Rahman nir-Rahim sambil berkata "lembut-lembut" dan sambil mengoyangkanya pasti ianya akan tercabut dengan mudah. Jika tidak mungkin kulat tersebut akan akan patah atau tertinggal sebahagianya didalam tanah.
aku anak pahang

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...