Firman Allah SWT yang bermaksud:
“Bagaimana kamu tergamak kufur (mengingkari) Allah pada hal kamu
dahulunya mati (belum lahir), kemudian Ia menghidupkan kamu; setelah itu
Dia mematikan kamu, kemudian Dia menghidupkan kamu pula (pada hari
akhirat); akhirnya kamu dikembalikan kepada-Nya (untuk diberi pembalasan
bagi segala yang kamu kerjakan).” (Surah al-Baqarah, ayat 28)
Mengingkari Allah SWT setelah
menyaksikan sendiri dalil yang jelas serta menerima pelbagai nikmat-Nya
adalah kekufuran yang amat buruk dan keji.
Antara pendekatan al-Quran supaya
manusia beriman kepada Allah SWT dan risalah yang dibawa oleh Nabi serta
Rasul ialah dengan mengingatkan mereka perkara yang dekat dengan
mereka.
Allah SWT menjelaskan antara tanda
kebesaran-Nya yang sememangnya cukup mudah difahami ialah penciptaan
mereka sehinggalah kepada kematian mereka. Allah SWT mencipta manusia
dalam bentuk paling baik dan melebihkan mereka dengan mengurniakan akal,
pengetahuan dan pemahaman.
Kenyataan di mana kita masih boleh
bernafas dan hidup sekarang sebenarnya dalil yang kuat menunjukkan
adanya Allah SWT. Hidup ini yang berakhir dengan kematian juga adalah
dalil kewujudan Allah SWT yang menentukan kematian itu.
Firman Allah SWT yang bermaksud: “Dialah
yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) untuk menguji dan
menzahirkan keadaan kamu siapakah di antara kamu yang lebih baik
amalnya.” (Surah al-Mulk, ayat 2)
Persoalan hidup, mati
Persoalan hidup dan mati dua perkara
yang tidak menjadi pertikaian manusia kerana mereka dapat melihat
sendiri kematian ahli keluarga, sahabat handai dan yakin bahawa mereka
tidak boleh melepaskan diri daripada kematian.
Apa yang diragukan oleh mereka ini ialah bagaimana manusia boleh dihidupkan kembali dan akan dihisab.
Firman Allah SWT yang bermaksud: “Dan
mereka berkata: “Tiadalah hidup yang lain selain daripada hidup kita di
dunia ini. Kita mati dan kita hidup (silih berganti); dan tiadalah yang
membinasakan kita melainkan edaran zaman. Pada hal mereka tidak
mempunyai sebarang pengetahuan mengenai hal itu; mereka hanyalah menurut
sangkaan semata-mata.” (Surah al-Jathiah, ayat 24)
Pada hakikatnya, Allah SWT menghidupkan
kembali manusia bukan suatu yang pelik dari sudut pemikiran, mengadakan
sesuatu yang tidak pernah wujud seperti seorang manusia mampu dilakukan
oleh Allah SWT, apalah sangat di sisi Allah menghidupkan sesuatu yang
sudah ada.
Firman Allah SWT yang bermaksud: “Serta
ia mengemukakan satu misal perbandingan kepada Kami (mengenai kekuasaan
itu), dan ia pula lupakan keadaan Kami menciptakannya sambil ia
bertanya: Siapakah yang dapat menghidupkan tulang-tulang yang telah
hancur seperti debu? Katakanlah: Tulang-tulang yang hancur itu akan
dihidupkan oleh Tuhan yang telah menciptakannya pada awal mula wujudnya;
dan Dia Maha Mengetahui akan segala keadaan makhluk-makhluk (yang
diciptakan-Nya).” (Surah Yasin, ayat 78-79)
Manusia begitu gembira dan seronok
berbicara soal kehidupan dan akan mengelak daripada berbicara soal
kematian. Ini adalah sesuatu yang didedah oleh Allah SWT melalui
firman-Nya yang bermaksud: “Katakanlah (wahai Muhammad): Sebenarnya maut
yang kamu melarikan diri daripadanya itu, tetaplah ia akan menemui
kamu; kemudian kamu akan dikembalikan kepada Allah yang mengetahui
segala yang ghaib dan yang nyata, lalu Dia memberitahu kepada kamu apa
yang kamu telah lakukan (serta membalasnya).” (Surah al-Jumuah, ayat 8)
Jadikan kehidupan sebagai wadah
Kehidupan ini bermula daripada Allah dan
berakhir kepada Allah, justeru kita wajar menjadikan kehidupan sebagai
wadah untuk mencari keredaan Allah SWT. Menjadi satu hikmah besar kita
tidak mengetahui bila dan di mana kematian supaya sentiasa bersiap sedia
untuk bertemu Allah SWT dengan membawa bekalan amal yang secukupnya.
Bagi Mukmin yang memahami hakikat mereka
akan kembali kepada Allah SWT, pasti akan membetulkan jalan hidup
dengan mengikut manhaj al-Quran. Mereka akan memahami matlamat kehidupan
sebenar seperti mencari rezeki halal dan membina kehidupan keluarga
bersyariat.
Sekurang-kurangnya ada tiga perkara
harus kita renungkan waktu di dunia ini. Pertama, bagaimana cara terbaik
kita boleh bahagia dan dapat memberi sumbangan kepada orang lain.
Kedua, apakah perasaan isteri, suami, anak, keluarga dan rakan taulan
selepas ketiadaan kita.
Ketiga, berapa banyak amalan soleh yang
kita bawa untuk bertemu Allah SWT. Sudah tentu setiap daripada kita jika
sentiasa berfikiran begitu akan berusaha melakukan yang terbaik dalam
hidup ini.
Jika kita seorang pekerja, sudah tentu
kita bekerja dengan tekun dan amanah. Jika kita seorang suami, kita
pasti berusaha menjadi suami yang bertanggungjawab dan penyayang. Jika
kita seorang pemimpin, sudah tentu kita menjadi pemimpin yang adil
kepada semua rakyat.
AHMAD SHUKRI YUSOFF
http://merdeka-online.com
Tiada ulasan:
Catat Ulasan