Ahad, 18 Mei 2014

Kita Semua Akan Memerangi Kaum Yahudi

Dunia sekarang ini didominasi oleh politik Barat yang diketuai oleh Amerika Syarikat. Keputusan politik antarabangsa dipengaruhi kepentingan negara kuasa besar itu. Kumpulan-kumpulan politik yang berkembang di kawasan dunia Arab juga dipengaruhi kuasa dunia itu. Nasib raskyat Palestin terus dipermainkan oleh Amerika dengan menjanjikan sebuah negara Palestin berdaulat dan merdeka yang hidup berdampingan dengan negara Zionis Israel. 

Janji tinggal janji. Hingga ke hari ini janji tersebut tidak pernah dilaksanakan. Namun demikian, apakah umat Islam perlu berharap janji tersebut bakal menjadi kenyataan? Bukan kerana kita sudah mengenali watak Amerika yang memang biasa berjanji yang tidak pernah ditepati jika melibatkan kepentingan bangsa Palestin. 
 

Sebagai seorang muslim seharusnya kita bertanya terlebih dahulu kepada Allah (Al-Quran) dan Rasul-Nya (Al-Hadith) sebelum melabuhkan harapannya kepada manusia manapun di atas muka bumi ini, lebih-lebih lagi menaruh harapan kepada Amerika dan Israel. Sepatutnya seorang muslim bertanya terlebih dahulu: benarkah suatu bangsa seperti Amerika layak dijadikan tempat bergantung? Benarkah sebuah kaum seperti bangsa Zionis Yahudi Israel layak dijadikan jiran dimana umat Islam hidup damai berdampingan dengan mereka?
peta
Jika kita buka pelbagai keterangan Allah di dalam kitab Nya, kita akan menjumpai begitu banyak penjelasan mengenai watak bangsa Yahudi dan siapa saja yang bersekutu dengan bangsa Yahudi. Mengenai sifat fitrah bangsa ini terdapat suatu ayat yang sangat jelas dan tegas berbunyi :

لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا
"Sesungguhnya kamu dapati orang-orang yang paling keras permusuhannya terhadap orang-orang yang beriman ialah orang-orang Yahudi dan orang-orang musyrik." (QS Al-Maidah ayat 82)

Inilah gambaran Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang mengenai kaum Yahudi. Allah telah memberi amaran kepada kita akan bahayanya yahudi itu. Mereka pada umumnya mempunyai jiwa permusuhan terhadap umat Islam yang beriman. Sudah tentu ada pengecualian bagi beberapa orang yahudi, iaitu orang Yahudi yang memperoleh hidayah Allah sehingga memeluk Islam. Bekas Yahudi yang menjadi muslim umumnya bersikap damai terhadap sesama muslim kerana dia sendiri telah mempunyai identiti baru yang lebih dia hargai daripada identiti lamanya. Kita tidak lagi menganggap mereka sebagai seorang Yahudi apabila memeluk Islam. Namun secara umum watak mereka ialah penuh kebencian terhadap orang-orang beriman. Cuba perhatikan hadis berikut:
إن اليهود قوم حسد
" Sesungguhnya bangsa Yahudi merupakan kaum yang penuh sifat hasad"( HR Shohih Ibnu Khuzaimah 1500 )

Adapun bangsa yang bersekuti kepada kaum Yahudi, Allah gambarkan mereka di dalam Kitab Nya sebagai berikut:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ وَالنَّصَارَى أَوْلِيَاءَ
بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ
إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ

"Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengambil orang-orang Yahudi dan Nasrani menjadi pemimpin-pemimpin (mu); sebahagian mereka adalah pemimpin bagi sebahagian yang lain. Barang siapa di antara kamu mengambil mereka menjadi pemimpin, maka sesungguhnya orang itu termasuk golongan mereka. Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang zalim." (QS Al-Maidah ayat 51)

Allah melabelkan kaum yang bersekutu kepada Yahudi dan Nasrani adalah sama ertinya dengan menjadi ahli golongan mereka. Bangsa Amerika yang menuntut diri mereka sebagai sekutu abadi bagi negara Zionis Israel, bererti telah mengumumkan diri mereka menjadi sebahagian dari bangsa Yahudi itu sendiri. Maka kita pun tidak hairan jika berlaku konflik Palestin-Israel, Amerika akan memberikan sokongan penuh kepada Israel melakukan kekejaman seperti yang berlaku semasa perang Furqon di Gaza akhir tahun 2008 awal tahun 2009 kemarin.
Segala watak dan karakter bangsa Yahudi telah diterima pakai oleh bangsa Amerika dan akibatnya mereka menyerahkan kesetiaan penuh kepada pihak Yahudi. Hal ini bukan saja berlaku bagi bangsa Amerika, tetapi kepada sesiapa saja, bangsa atau negara apabila menunjukkan kesetiaan mereka kepada kaum Yahudi maka lambat laun watak dan karakter yahudi akan menjelma di dalam diri mereka mahupun bangsa berkaitan.

Maka setelah kita bertanya kepada Allah dan Rasul-Nya kemudian mendapatkan jawapannya, mari kita kembali kepada soalan di atas: "Masih layakkah kita ummat Islam menyerahkan kepercayaan atau menaruh harapan kepada Amerika apalagi kepada Israel dalam penyelesaian konflik di tanah suci kiblat pertama umat Islam Baitul Maqdis? "Saya kira sesiapa muslim yang berakal sihat dan berhati nurani tentu tahu jawapannya. Islam tidak membenarkan kita bertoleransi dengan kaum Yahudi yang kini mengongkong masjid Al-Aqsa setiap hari. Ketika ini mereka bukan saja berlaku zalim terhadap umat Islam tetapi kaum Nasrani pun turut dianiaya. Kita juga mendengar berita bahawa sebahagian rakyat mereka sendiri dizalimi oleh pemimpin kerajaan Yahudi Zionis Israel apabila menunjukkan sedikit simpati kepada rakyat Palestin.


Maka saudaraku, mengertilah kita sekarang mengapa Rasulullah Muhammad sallallahu'alaihiwasallam lima belas abad yang lalu telah mempersiapkan umat Islam untuk bersedia memerangi bangsa Yahudi. Baginda tanpa keraguan telah meramalkan bahawa umat Islam orang-orang beriman semuanya bakal terlibat dalam perang akhir zaman menghadapi kaum Yahudi.

عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لَتُقَاتِلُنَّ الْيَهُودَ فَلَتَقْتُلُنَّهُمْ
حَتَّى يَقُولَ الْحَجَرُ يَا مُسْلِمُ هَذَا يَهُودِيٌّ فَتَعَالَ فَاقْتُلْهُ

Diriwayatkan daripada Ibnu Umar ra katanya: Nabi SAW : "Kamu semua akan membunuh orang-orang Yahudi. Maka kamu semua akan membunuh mereka sehingga batu akan berkata: Wahai para muslimin ! Di sini ada orang Yahudi, datanglah kemari dan bunuhlah dia." (HR Muslim)



Bayangkan saudaraku, ini adalah ucapan manusia paling berakhlak selepas Nabi Muhammad shollallahu ' alaih wa sallam ... ! Beliau yang dikenali cintakan kedamaian dan sangat menghargai nyawa manusia, namun bila berkaitan kaum Yahudi, Umar bersikap sangat tegas dan tanpa keraguan sedikitpun. Melalui hadis ini adalah jelaslah bagi kita umat Islam, jika melibatkan bangsa Yahudi sudah semestinyalah kita harus bersikap berwaspada. 

Kita semua orang-orang beriman bakal terlibat dalam memerangi mereka sehingga batu pun turut berpihak dan bakal diterima Allah untuk dibolehkan berbicara: "Wahai para muslimin ! Di sini ada orang Yahudi , datanglah kemari dan bunuhlah dia. " Cuba perhatikan bagaimana Nabi SAW menggambarkan bahawa tatkala batu berbicara, ia akan memanggil kita tidak dengan panggilan berdasarkan bangsa atau sifat-sifat identiti lain. Batu bakal menyapa para mujahidin hanya dengan satu panggilan identiti yang memang Allah banggakan atas mereka, iaitu identiti keislamannya!!! Batu tidak akan diterima Allah memanggil dengan sapaan: "Wahai bangsa Palestin, wahai bangsa Arab, wahai bangsa Mesir, bangsa Yordan, bangsa Saudi, bangsa Indonesia, bangsa Malaysia...

" TIDAK.. !!! 

Allah hanya membenarkan batu bercakap untuk memanggil para pejuang yang memerangi kaum Yahudi dengan satu panggilan universal: "Wahai para muslimin!"

Wahai kaum muslimin, bangkitlah dari tidur panjang kalian. Sedarlah bahawa segala usaha penyatuan kumpulan manusia tidak akan mencapai kejayaan kecuali dengan kembali kepada identiti asal kita sebagai suatu umat. Tinggalkan dan tanggalkanlah segala bentuk bendera dan fanatisme kelompok masing-masing, bangsa, suku, adat, parti, golongan, nama Jamaah, atau nama pergerakan apapun. Kembalilah hanya kepada identiti asal yang memang Allah banggakan kita atasnya, iaitu Islam. 

Jika anda ditanya termasuk bangsa mana, jawablah dengan tegas: "Saya bangsa Muslim. Suku saya dan tanah air saya adalah Islam. "Semua bentuk fanatisme kelompok tidak mempunyai justifikasi di dalam ajaran Allah Yang Maha Suci ini. Satu-satunya fanatik yang dibenarkan adalah menjadi seorang yang fanatik kepada komitmen ketaatan dan ketaqwaan kepada Allah 'Azza wa Jalla. Mengikuti sunnah Nabi Muhammad SAW dengan murni dan konsekuen.
هُوَ سَمَّاكُمُ الْمُسْلِمِينَ مِنْ قَبْلُ وَفِي هَذَا لِيَكُونَ
الرَّسُولُ شَهِيدًا عَلَيْكُمْ وَتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ

"Dia (Allah) telah menamai kamu sekalian orang-orang muslim dari dahulu, dan (begitu pula) dalam  Al-Quran ) ini, supaya Rasul itu menjadi saksi atas dirimu dan supaya kamu semua menjadi saksi atas segenap manusia." (QS al-Hajj ayat 78)
Saat kita bangga mendedahkan identiti diri hanya sebagai sebahagian dari kaum muslimin sedunia, maka bila mana tiba harinya Allah taqdirkan umat Islam memerangi kaum Yahudi ada harapan diri kita dipilih Allah menjadi sebahagian dari barisan para mujahid yang turut serta memerangi kaum Yahudi tersebut. 

Namun jika kita terus saja bermimpi dengan aneka identiti lain selain sebagai seorang muslim, jangan-jangan ketika hari itu, kita tidak termasuk yang dipilih Allah ke dalam barisan mujahidin untuk memerangi kaum Yahudi, bahkan sebaliknya Allah paksakan kita berada di pihak pembela kaum Yahudi itu sendiri. Wa na'udzu billaahi min dzaalika 

*Diterjemahkan oleh Detik Islam dari sumber eramuslim.com
detik islam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...