Ahad, 25 Mei 2014

Khasiat Ikan Patin


khasiat ikan patin
Khasiat ikan patin untuk kesihatan amat banyak. Patin adalah sejenis sepsis ikan bermisai (Siluriformes) yang termasuk dalam genus Pangasius, famili Pangasiidae. Nama “patin” juga disematkan pada salah satu spesis, P. nasutus. Kelompok ikan ini banyak mempunyai nilai ekonomi tinggi, seperti patin dan patin siam (P. hypophthalmus syn. Pangasius sutchi, atau beberapa pustaka menyebutnya jambal siam). Biasanya ikan patin ini mendiami kawasan sungai-sungai dan lombong-lombong, walau pun sekarang ianya dipelihara dalam kolam dan sangkar. Beberapa spesis yang hidup di Sungai Mekong didapati berukuran sangat besar, mencapai panjang melebihi dua meter.
 
 
Bentuk fizikal utamanya adalah mempunyai dua sengat di kiri kanan dan satu di belakang badan, tidak bersisik dan lembut. Saiznya boleh mencecah 1 meter panjang dan beratnya boleh menjangkau 20kg. Diet utama spesis ini adalah anak-anak ikan, buah-buahan sungai, udang dan bangkai binatang.Ikan ini pernah mencetuskan kontroversi di Malaysia kerana harganya yang boleh mencecah RM180.00 sekilogram terutamanya di sekitar negeriPahang. Ikan Patin di Pahang terkenal dengan keenakan dan kelembutannya kerana mempunyai persekitaran yang sesuai sebagai habitat ikan ini. Masakan yang menjadi identiti bagi ikan ini adalah gulai masam tempoyak. Ikan patin sungai mempunyai nilai komersial yang tinggi dan ada yang diternak di kolam-kolam (patin kolam) dan di sangkar-sangkar (patin sangkar). Terdapat beberapa jenis ikan patin yang biasa dikenali antaranya ialah:
  1. Patin Kolam (Biasanya berwarna hitam)
  2. Patin Sangkar (Biasanya berwarna hitam dan putih)
  3. Patin Sungai (Biasaya berwarna cerah atau kelabu)
Manfaat ikan patin bagi kesihatan ditandai dengan adanya kandungan yang lemak lebih rendah dibanding ikan jenis lain, terutama dua asid lemak penting DHA iaitu kira-kira sebanyak 4.74 % dan EPA yaitu kira-kira sebesar 0.31 %. Kedua jenis omega-3 asam lemak ini biasanya dihasilkan dari jenis ikan yang hidup di air dingin seperti ikan salmon, ikan tuna, dan ikan sardin. Kadar lemak total yang terkandung dalam daging ikan patin adalah sebanyak 2.55 % sampai dengan 3.42 %, dimana asid  lemak tak tepu nya adalah di atas paras 50 %. Asid oleat adalah asid lemak tak tepu tunggal yang paling banyak terkandung di dalam daging ikan patin iaitu sebanyak  8.43 %.
 
Berdasarkan hasil dari penelitian, kandungan gizi di dalam ikan patin yang berupa lemak tak tepu (USFA sebanyak  50 %) sangatlah bagus untuk mencegah terjadinya risiko penyakit Kardiovaskular. Lemak tak tepu juga bermanfaat untuk menurunkan kadar kolesterol total dan kolesterol LDL yang terkandung di dalam darah sehingga dapat mencegah dan mengurangi terkena penyakit jantung koroneri.Jika dilihat dari rendahnya kadar kolesterol yang terkandung dalam daging ikan patin ( 21-39mg/100 gram), maka manfaat ikan patin sangatlah baik bagi anda yang sedang menjalankan program diet kerana mampu mengurangi asupan kolesterol harian di dalam menu makanan anda.
Berikut adalah antara jenis-jenis nutrien yang terdapat pada ikan patin dan manfaatnya kepada kesihatan:
  • Omega 3, untuk proses perkembangan otak pada janin dan penting untuk perkembangan fungsi syarat dan penglihatan bayi.
  • Mengandung serat protein yang pendek sehingga mudah dicerna
  • Kaya akan asid amino seperti taurin untuk merangsang pertumbuhan sel otak balita.
  • Vitamin A dalam minyak hati untuk ikan untuk mencegah kebutaan pada anak.
  • Vitamin D dalam daging dan minyak hati ikan untuk pertumbuhan dan kekuatan tulang.
  • Vitamin B6, membantu metabolisme  asid amino dan lemak serta mencegah anemia dan kerosakan saraf.
  • Vitamin B12, untuk pembentukkan sel darah merah, membantu metabolism lemak, dan melindungi jantung dan juga kerosakan saraf.
  • Zat besi yang mudah diserap oleh tubuh.
  • Sodium untuk mencegah terjadinya penyakit beguk, mengelak daripada terbantutnya tumbesaran anak.
  • Selenium untuk membantu metabolism tubuh dan sebahagian antioksidan yang melindungi tubuh dan radikal bebas.
  • Zinc yang membantu kerja enzim dan hormon.
  • Florin yang berperanan dalam menguatkan dan meyehatkan gigi anak.
panduan percuma

2 ulasan:

  1. Cucu Puan Mazili, Kanser Leukimia ALL B- Cell.
    Puan Mazili ada cucu lelaki berumur 3 tahun 8bulan yang dulu menghidap kanser Leukimia ALL B-Cell (Acute Precursor B-Cell All). Kalau dulu dia mengalami komplikasi limpa dan hati yang dah bengkak tapi sekarang syukur dia dah sembuh dengan rawatan doktor dan rawatan dari Jutawan Herbs.Sekarang dia menjalani kehidupan seperti kanak-kanak sihat lain.
    ..................................................................

    ▪️Puan Roselawaty bt Jaafar, Kanser payudara tahap 2.
    Pada tahun 2019 doktor telah mengesahkan dia menghidap kanser payudara tahap 2. Sekarang ni dah sembuh dari kanser selepas membuat rawatan di hospital dan mengamalkan Jus Jutawan Herbs.

    .................................................................

    ▪️Puan Zalina bt Ismail, Kanser Payudara.
    Dia telah disahkan menghidap kanser payudara pada tahun 2018 dan kini dah sembuh setelah menjalani rawatan hospital dan merawat dengan rawatan Jus Jutawan Herbs.

    ..................................................................

    ▪️Puan Noraini Yusof, Kanser Payudara tahap 3.
    Pada tahun 2017 dia disahkan doktor menghidap kanser payudara tahap 3.size ketulan kanser Puan Noraini dalam 13.3 cm. Disamping meneruskan rawatan hospital, dia juga terus kekal minum Jus Neo Plus Jutawan Herbs yang juga merawat dan memastikan kesihatan terus baik. Keputusan ujian kesihatan semua bagus dan sekarang dah sembuh.

    ...............................................................

    Nanti boleh hubungi saya sendiri untuk testimoni2 td tu yer dan testimoni2 pesakit2 lain dan banyak lagi ..๐Ÿ˜‰

    Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap saya sendiri okay๐Ÿ‘‡๐Ÿป
    En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


    ๐Ÿ’Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..๐Ÿคฒ๐Ÿผ


    Call order wasap@call saya- En mohd zuhairi- 0174687570

    ๐Ÿ˜kalau wasap saya blas lambat (biasa nya sebab ramai yg wasap saya.)
    Tak pa nanti sy balas wasap pelan2 taw
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring
    En. Mohd Zuhairi ,Pengasas Jutawan Herbs- 017468 7570

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...