Khamis, 15 Mei 2014

"Flying Fox" Antarabangsa Yang Terletak Antara Sempadan Sepanyol & Portugal

Bagi mereka yang meminati aktiviti lasak seperti 'flying fox', kunjungan anda ke tempat seperti ini mungkin sesuatu yang menyeronokkan..Selain berfungsi sebagai sesuatu yang menyeronokkan, ia juga sebenarnya berfungsi sebagai satu pengangkutan cara baru untuk melepasi sempadan antara Sepanyol dan Portugal..Nak tahu dengan lebih lanjut, meh usha kat bawah ni..


Sekiranya anda pandang buat kali pertama, anda mungkin tidak akan perasan bahawa sebenarnya terdapat satu kabel keluli menghubungkan Sanlucar de Guadiana, di Andalucia, Sepanyol, ke Alcoutim, di Algarve, Portugal. Dengan kepanjangan melebihi 720 meter panjang, laluan umpama 'flying fox' ini hanya satu-satunya di dunia digunakan untuk menyeberangi sebuah sempadan antarabangsa dengan membawa pelancong meluncur di atas Sungai Guadiana pada kelajuan antara 70 dan 80 kilometer sejam.
 

Platform perlepasan terletak di tepi istana SanlĂșcar de Guadiana, hampir 100 meter di atas sungai. Titik pendaratan adalah lebih kurang 15 meter, di Alcoutim, bagi mewujudkan sudut purata bagi kecondongan penurunan kira-kira 12.47%, yang boleh mencatatkan masa perjalanan dalam masa kurang daripada satu minit. Lawatan itu, sebaik sahaja selesai, pelawat akan dibawa naik ke dalam feri dan dibawa kembali ke Sepanyol di seberang sungai. Para peserta boleh mendapatkan sijil, membeli gambar-gambar atau menyewa topi keledar berkamera untuk memfilemkan perjalanan mereka.

Laluan "flying fox" ini telah dibiayai sepenuhnya secara persendirian oleh seorang warga Inggeris, David Jarman. "Dua kampung di sebelah dua negara, terpisah oleh sebatang sungai 150 meter lebar - cara ini yang nampak lebih menyerlah pada saya," katanya.

Pada hari yang sibuk, laluan ini akan yang mengambil masa 24-30 orang untuk setiap jam, pada harga €15 bagi setiap orang. Laluan ini juga berfungsi 200 hari setahun: proses penutupan dibuat pada separuh kedua bulan November dan separuh kedua bulan Februari. Ia akan memberi pekerjaan kepada 5 hingga 7 orang di kedua-dua belah sempadan.

 


p/s: Perghhh!! Gayat siottt!
drysheet

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...