Isnin, 14 April 2014

Resepi mudah - Roti Cheese Inti Ayam sedap

Resepi yer... kat sini..
Roti Cheese Inti Ayam (nama kena lain sebab banyak derhaka)... hehehehee
Antara bahan yang perlu korang sediakan cam roti gardenia (jenama lain pon boleh), bawang putih, bawang besar, isi ayam atau daging, sos tiram, serbuk lada hitam, susu segar atau susu cair, telor, kepingan cheese, parutan cheddar atau mozarella, sayuran (optional) dan minyak tuk menumis..
 
 
Step 1
Cam biasa la, aku takde nak ikut sukatan sangat... masak main agak2 jer banyak mana... cam untuk inti ni just guna seulas bawang putih dan separuh bawang besar yang sederhana tu... bawang putih tu hiris halus... bawang besar potong dadu... okey??
Aku beli isi ayam yang memang takde tulang tu senang... potong kecik2 jugak... sos tiram (tambah sendiri), serbuk lada hitam (resepi asal guna perencah lada hitam)... garam gula aku tak tambah pon... minyak tuk menumis..
Cara nak buat inti senang jer... panaskan minyak then tumis bawang putih hingga garing... pastu masuk bawang besar... agak2 dah layu terus masukkan isi ayam... tunggu sat air dari ayam tu kuar... dah separuh masak ayam tu masukkan sos tiram dan serbuk lada hitam... pastu boleh la boh sayur kalo nak then tambah sikit air... aku tak letak sayur pon... payah nanti hero2 dok pilih... perasakan la kalo nak tambah masin ke manis ke... pastu masak la inti tu sampai kering... dah siap inti sejukkan tuk seketika... settle bab inti :)
 
Step 2
 
Sekarang masuk bab lain plak... resepi asal guna fresh milk 200ml dan 3biji telur... aku just guna 2biji telur dan 100ml susu cair (bab ni aku kena sukat takot terlebih... hehehe)... aku blend kan aje senang keje..
Step 3
Sapukan majerin pada loyang tuk elakkan dari melekat..
Celup kepingan roti pada campuran susu + telur tadi pastu susun la kat loyang korang... (patutnya guna loyang pat segi tapi i'olls ada yang bulat ajer... so guna je lah jangan banyak cakap )
Letak inti atas susunan roti dan lapiskan dengan kepingan cheese..
Aku tambahkan salad ngan tomato atas slice cheese tu then isikan lagi sekali inti... hehhehe
Susun lagi sekali kepingan roti yang dicelup ngan campuran susu+telor tadi... pastu ulang balik la korang langkah yang sama... ikut suka hati korang la nak tebal mana... aku wat selapis jer sebab loyang tak tinggi..
Kalo ada lebihan bancuhan susu + telor tu  jangan membazir... curah jerk terus dalam loyang..
Akhir sekali atas lapisan roti terakhir, tabur parutan cheddar cheese sebanyak mana yang korang suka... selimutkan roti tu betul2..
Bakar pada suhu 180c dalam masa lebih kurang 35-45minit... (aku punya oven melampau panasnya so suhu 160c dah cukup... masa cuma 40minit) 
siapppp... 
(ehhh kalo korang tak paham step aku, sila refer resepi asal) i'olls malas nak snap step by step..
 
yummehhh... oppppsss nak makan dengan cili sos pon boleh... 
 auntummawar.blogspot.

1 ulasan:

  1. sedapnya... nnt nak try buat lak lah..tq coz sharing! sbb roti kt rumah slalu tak habes..huhu


    http://ourlovebonding.blogspot.com/2014/04/stimulate-atau-rangsang-pengeluaran.html

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...