Jumaat, 4 April 2014

Info -Makanan Terbaik Dalam Membentuk Tubuh Ideal

Makan tak hanya sekadar untuk menghilangkan rasa lapar. Anda harus selalu memperhatikan hidangan makanan untuk menjaga keseimbangan nutrisi sehingga tubuh selalu sihat sekaligus mewujudkan berat badan yang ideal. 
Berikut 10 jenis makanan yang berkhasiat bagi kesehatan tubuh Anda:
 
 
 

1. Apple

Merupakan sumber antioksidan terbaik untuk melawan radikal bebas yang menjadi penyebab berbagai penyakit dan penuaan usia. Mengambil apple secara teratur dapat mencegah penyakit jantung. 

2. Avocado

  
Penyelidik dari Ohio State University mengungkapkan bahawa vitamin yang terkandung dalam buah avacado dapat mencegah pertumbuhan sel penyebab kanser. Avocado merupakan sumber kalori yang sihat dan tidak mengandungi lemak sehingga menjadi pilihan yang tepat untuk menurunkan berat badan. 

3. Blueberry

  
Mengambil blueberry secara rutin dapat meningkatkan imunitasi tubuh kerana blueberry kaya akan kandungan antioksidan dan anti inflamasi. Penelitian yang dilakukan Texas Women’s University mengungkapkan bahawa buah ini dapat menjaga berat badan tetap ideal.

4. Brokoli

Menurut The American Cancer Society,kandungan fitokimia antikanser dalam brokoli dapat mencegah risiko kanser payudara, usus, dan paru-paru. Kandungan asam folat di dalamnya juga mengurangi risiko penyakit Alzheimer. 

5. Gandum

Kandungan serat yang tinggi membuat makanan berbahan gandum dapat mengatasi masalah pencernaan. Menurut jurnal Obesity, gandum juga berkhasiat mengurangi lemak yang tersembunyi di bahagian dalam perut yang boleh memicu penyakit hati.   


6. Salmon

Jenis ikan laut, seperti salmon mengadungi asam lemak dan omega-3 yang bermanfaat untuk kesihatan jantung dan sistem saraf. 

7. Kacang Almond

Kerana vitamin E yang tinggi, almond menjadi makanan antioksidan yang mampu mencegah kerosakan sel akibat radikal bebas. Almond juga mengandungi serat, zat besi, kalsium, dan riboflavin yang dapat mengurangi penimbunan kalori dalam bentuk lemak tubuh sehingga mengurangi risiko kelebihan berat badan. 

8. Kentang

The Center for Science menemukan fakta bahwa kentang mengandungi vitamin B6 yang bermanfaat untuk menghilangkan stres dan membuat tubuh lebih relaks.

9. Oatmeal

Mengambil semangkuk oatmeal setiap hari dapat menjaga kadar kolesterol dan gula darah tetap normal. Dengan kandungan karbohidrat kompleks dan beta-glucans, yakni jenis serat yang mudah larut dalam air, makanan ini dapat mencegah penyakit jantung dan obesitas.

10. Sayuran Hijau

Sebagai sumber serat yang bebas lemak, sayuran hijau bermanfaat melancarkan pencernaan dan merupakan menu diet yang sihat. Sayuran hijau juga mengandungi kalsium yang berkhasiat memperkuat tulang dan klorofil yang dapat melindungi tubuh terhadap risiko kanser.
kumbang jingga

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...