Jumaat, 9 Mei 2014

Keindahan gunung berapi meletus dari angkasalepas

Gunung berapi Sarychev di Kepulauan Kuril, Russia
Gunung berapi Sarychev di Kepulauan Kuril, Russia  
Imej diatas diambil oleh angkasawan di atas kapal Stesen Angkasa Antarabangsa (ISS) iaitu gumpalan besar asap, wap dan abu yang meletus daripada gunung berapi Sarychev di Kepulauan Kuril, Russia. Adalah difikirkan bahawa letusan itu telah menyebabkan lubang terbentuk di dalam lapisan awan di atasnya.
 

Gunung berapi Manam, di Papua New Guinea

Gunung berapi Manam, di Papua New Guinea  

Imej dari NASA iaitu Gunung Berapi Manam, Papua New Guinea yang melepaskan awan berkelompok yang nipis, pudar di kemuncak gunung berapi yang diambil oleh itu The Advanced Land Imager (ALI) di satelit Earth Observing-1 (EO-1) atas Pulau Manam, 8 kilometer di luar pantai tanah besar Papua New Guinea.


Gunung berapi Etna, di Pulau Sicily, Itali

Gunung berapi Etna, di Pulau Sicily, Itali

Imej satelit SPOT menunjukkan kepulan asap yang datang dari Gunung Etna, yang menduduki bahagian timur pulau Sicily, Itali. Gunung Etna adalah gunung berapi terbesar di Eropah dan yang paling aktif.


Gunung Merapi, Indonesia

Gunung berapi Merapi, Indonesia

Imej satelit DigitalGlobe menunjukkan letusan dan aliran lava Gunung Merapi, Indonesia. Gunung berapi di pinggir kota Yogyakarta di Jawa Tengah ini mula memuntahkan gas panas dan awan abu yang membakar lebih daripada dua minggu lalu, dimana ia telah membunuh 194 orang dan menyebabkan perpindahan penduduk lebih daripada 320,000 orang.


Puyehue Cordon-Caulle, selatan Santiago, Chile

Puyehue Cordon-Caulle, selatan Santiago, Chile

Gambar yang diambil oleh satelit Spot 4, dibina oleh Astrium, menunjukkan pembentukan kawah baru di  gunung berapi kompleks Puyehue Cordon-Caulle, 800 km ke selatan Santiago, Chile.


Gunung berapi Chaiten, Chile

Gunung berapi Chaiten, Chile

Imej palsu-warna yang ditangkap oleh Advanced Spaceborne Thermal Emission and Reflection Radiometer (ASTER) di satelit NASA Terra iaitu gumpalan besar abu dan wap yang naik dari gunung berapi Chaiten selepas keruntuhan kubah separa di Chile. Tumbuh-tumbuhan adalah tanah merah, yang terdedah atau abu-diliputi coklat dan air hitam.


Gunung Cleveland, di kepulauan Aleutian, Alaska

Gunung Cleveland, di kepulauan Aleutian, Alaska

Gunung Cleveland di Kepulauan Aleutian Alaska meletus, seperti yang dilihat dari Stesen Angkasa Antarabangsa. Gunung berapi ini mencapai ketinggian 1,730 meter.


Gunung Stratovolcano Shiveluch, Semenanjung Kamchatka, Russia

Gunung Stratovolcano Shiveluch, Semenanjung Kamchatka, Russia

Stratovolcano Shiveluch (juga dieja Sheveluch), salah satu gunung berapi yang terbesar dan paling aktif di Semenanjung Kamchatka di Rusia, yang diambil oleh The Advanced Land Imager (ALI) di satelit Earth Observing-1 (EO-1).


Gunung berapi Klyuchevskaya di Russia

Gunung berapi Klyuchevskaya di Russia

Imej NASA Gunung Berapi Klyuchevskaya di Russia meletus, ditangkap oleh Advanced Land Imager (ALI) di atas satelit Earth Observing-1 (EO-1).


Gunung Shinmoedake di Jepun

Gunung Shinmoedake di Jepun

Awan abu gunung berapi dilihat yang dipancarkan dari puncak Shinmoedake, terletak di antara wilayah Miyazaki dan Kagoshima di Jepun.

[The Telegraph , Daily Mail , NASA]
 unikversiti.blogspot.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...