Isnin, 12 Mei 2014

Kebaikan Menanam Rumput Di Laman Rumah

  

 
10 sebab mengapa perlu ditanam rumput dilaman rumah.

1. Menghalang hakisan tanah. Kawasan yang berumput akan mengurangkan kesan hakisan air berbanding kawasan lapang yang botak.

2. Mengurangkan habuk. Kawasan lapang yang botak akan berhabuk atau berdebu bila cuaca kering.





3. Mengelakkan larian permukaan. Pergerakkan air yang banyak diatas permukaan yang tidak berumput akan membawa debu, tanah atau sampah dalam alirannya.


  
4. Menapis air; rumput boleh bertindak sebagai tapisan untuk air yang mengalir melaluinya, samada untuk masuk ke dalam tanah atau ke longkang, parit, sungai, tasik dan sebagainya.

5. Permukaan daun rumput (seperti juga lain-lain tumbuhan) boleh memerangkap sebahagian jenis cemaran udara terutamanya dari jenis partikel-partikel besar.

6. Membekalkan oksigen. Melalui proses fotosintesis tumbuhan hijau akan menyerap karbon dioksida (CO2) dan membebaskan oksigen (O2).

7. Penyejukkan. Berbanding dengan tanah kosong atau simen konkrit, dengan keluasan yang sama, rumput turf akan menyejukkan kawasan sekelilingnya.


  
8. Kecantikkan. Walau jenama apa pun jubin atau marmar yang digunakan, di hari yang panas, hanya kawasan rumput hiasan yang terurus yang akan menyejukkan mata dan suhu.

9. Nilai hartanah. Samada tanah sebesar setem poskad di rumah teres atau taman permainan di kawasan perumahan, rumput hiasan yang terurus boleh menaikkan harga rumah atau hartanah.

10. Kawasan sukan dan rekreasi. Rumput yang sesuai boleh digunakan untuk kawasan rekreasi kanak-kanak ataupun padang-padang sukan.
http://juairumah.blogspot.com/

3 ulasan:

  1. syoknya kalau sekeliling rumah warna hijau..tenang ajer rasanya kan :D

    BalasPadam
  2. memang best.... dan ketenangan dengan warna hijau...

    BalasPadam
  3. memang best........ tengok pula warna hijau...

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...