Selama
ini kita mengenali dua bentuk rawatan. Rawatan sebelum dijangkiti
penyakit / pencegahan (At-thib Al-wiqo`i), dan rawatan selepas
dijangkiti penyakit (at-thib al-`ilaji).
Dengan mencontohi pola makan
Rasulullah S.a.w, kita sebenarnya sedang menjalani terapi pencegahan
penyakit dengan makanan. (Attadawi bil ghidza`). Ini tentu jauh lebih
baik daripada kita harus "berhubungan" dengan ubat-ubat kimia.
Dalam setiap aktiviti dan pola
hidupnya, Rasulullah S.a.w memang sudah disiapkan untuk menjadi contoh
teladan bagi semua manusia, termasuk dalam hal pola makan. Ini bukan
perkara remeh. Sebab salah satu faktor penting penunjang fizikal utama
Rasulullah adalah kecerdasan beliau dalam memilih menu makanan dan
mengatur pola konsumsinya.
Perkara pertama yang menjadi
menu seharian Rasulullah S.a.w adalah udara segar di subuh hari. Sudah
umum di ketahui bahawa udara pagi kaya dengan oksigen dan belum dikotori
oleh bahan-bahan lain. Ini ternyata sangat besar pengaruhnya terhadap
vitaliti seseorang dalam aktivitinya selama sehari penuh. Maka tidak
usah hairan ketika kita tidak bangun di subuh hari, kita menjadi terasa
begitu malas untuk beraktiviti. Selanjutnya Rasulullah menggunakan siwak
untuk menjaga kesihatan mulut dan gigi.
Lepas dari subuh, Rasulullah
S.a.w membuka menu sarapannya dengan segelas air yang dicampur dengan
sesudu madu asli. Khasiatnya luar biasa. Dalam Al qur`an, kata "syifa" /
kesembuhan, yang dihasilkan oleh madu, diungkapkan dengan isim nakiroh,
yang bererti nama am, atau menyeluruh. Di tinjau dari ilmu kesihatan,
madu berfungsi membersihkan perut, mengaktifkan usus-usus, menyembuhkan
sembelit, buasir dan keradangan. Dalam istilah orang arab, madu dikenali
dengan "al-hafidz al-amin", kerana boleh menyembuhkan luka bakar.
Masuk waktu dhuha, Rasulullah
S.a.w selalu makan tujuh butir kurma ajwa` / matang. Sa’ad r.a mendengar
Rasulullah bersabda, "Barang siapa memakan tujuh butir kurma ajwah di
pagi hari, maka racun dan sihir tidak akan membahayakannya pada hari
itu." (Hadits riwayat Bukhari). Dan ini terbukti apabila seorang wanita
Yahudi menaruh racun dalam makanan Rasulullah dalam sebuah percubaan
pembunuhan di Perang Khaibar, racun yang ditelan oleh baginda kemudian
boleh dineutralkan oleh bahan-bahan yang terkandung dalam kurma. Bisyir
ibnu al-Bara ', salah seorang sahabat yang ikut makan racun tersebut,
akhirnya meninggal. Tetapi Rasulullah selamat. Apa rahsianya? Tujuh
butir kurma!
Dalam sebuah kajian di Mesir,
penyakit kanser ternyata tidak tersebar ke kawasan-kawasan yang
penduduknya banyak mengambil kurma. Kebelakangan ini terbukti bahawa
kurma mempunyai zat-zat yang boleh mematikan sel-sel kanser. Maka tidak
perlu hairan jikalau Allah menyuruh Maryam r.a, untuk makan kurma disaat
kehamilannya. Sebab memang itu bagus untuk kesihatan janin.
Rasulullah S.a.w selalu berbuka
puasa dengan segelas susu dan kurma, kemudian solat maghrib. Kedua-dua
jenis makanan itu kaya dengan glukosa, sehingga langsung menggantikan
zat-zat gula yang kering setelah seharian berpuasa. Glukosa itu sudah
cukup mengenyangkan, sehingga setelah solat maghrib, tidak akan
berlebihan apabila bermaksud untuk makan lagi.
Menjelang petang hari, menu
Rasulullah selanjutnya adalah cuka dan minyak zaitun. Tentu saja bukan
hanya cuka dan minyak zaitunnya sahaja, tetapi di pengambilan dengan
makanan pokok, seperti roti misalnya. Manfaatnya banyak sekali,
antaranya mencegah lemah tulang dan kenyanyukan di hari tua, melancarkan
sembelit, menghancurkan kolesterol dan melancarkan pencernaan. Ia juga
berfungsi untuk mencegah kanser dan menjaga suhu tubuh di musim sejuk.
Ada kisah menarik berkaitan
dengan buah tin dan zaitun, yang Allah bersumpah dengan kedua-duanya.
Dalam alquran, kata "at-thin" hanya ada satu kali, sedangkan kata
"az-zaytun" di ulang sampai tujuh kali. Seorang ahli kemudian melakukan
kajian, yang kesimpulannya, jika bahan-bahan yang terkandung dalam tin
dan zaitun berkumpul dalam tubuh manusia dengan perbandingan 1:7, maka
akan menghasilkan "ahsani taqwim", atau tubuh yang sempurna, seperti
yang dinyatakan dalam Surah at-thin. Subhanallah!
Syeikh Ahmad Yasin adalah salah
seorang yang secara rutin mengambil jenis makanan ini, sehingga wajarlah
beliau tetap sihat, kuat dan begitu menggerunkan para Yahudi, walaupun
lumpuh sejak kecil. Kalau saja beliau tidak lumpuh, barangkali sudah
habis para Yahudi Israel itu.
Di malam hari, menu utama
Rasulullah adalah sayur-sayuran. Beberapa riwayat mengatakan, baginda
selalu mengambil sana al makki dan sanut. Anda kenal nama tersebut? Di
mesir, kata Dr. Musthofa, kedua-duanya serupa dengan sabbath dan
ba`dunis. Masih tidak kenal juga? Dr. Musthofa kemudian menjelaskan,
secara umum sayur-sayuran mempunyai kandungan zat dan fungsi yang sama,
iaitu memperkuat daya tahan tubuh dan melindunginya daripada serangan
penyakit. Jadi, asalkan namanya sayur-sayuran, sepanjang ianya halal,
Insya Allah berkhasiat tinggi. Maka, para penggemar kangkung dan bayam
tidak usah panik. Para peniaga tauge juga tidak perlu pindah haluan.
Disamping menu wajib di atas,
ada beberapa jenis makanan yang disukai Rasulullah tetapi beliau tidak
rutin mengambilnya. Diantaranya tsarid, iaitu campuran antara roti dan
daging dengan kuah air masak. Kemudian beliau juga senang makan buah
Yaqthin atau labu manis, yang terbukti boleh mencegah penyakit gula.
Kemudian beliau juga senang makan anggur dan hilbah.
Sekarang masuk pada tata cara
mengambilnya. Ini tidak kurang pentingnya dengan pemilihan menu. Sebab
setinggi apa pun gizinya, kalau pola konsumsinya tidak teratur, akan
buruk juga akibatnya. Yang paling penting adalah mengelakkan isrof, atau
berlebihan. Kata Rasulullah, "cukuplah bagi manusia itu beberapa suap
makanan, kalaupun harus makan, maka satu pertiga untuk makanannya, satu
pertiga untuk air minumnya dan sepertiga lagi untuk nafasnya" (al
hadis). Ketika seseorang terlalu banyak makanannya, maka perutnya akan
penuh dan pernafasannya tidak bagus, sehingga zat-zat yang terkandung
dalam makanan tersebut menjadi tidak berfungsi dengan baik. Imbasnya,
keadaan fizikal menjadi tidak prima, dan aktiviti pun tidak akan
maksima.
Dr. Musthofa menekankan bahawa
as-syab`u, yang bererti kenyang itu bukan al-imtila`, atau memenuhi.
Tetapi kenyang adalah mencukupinya tubuh dengan bahan-bahan yang
diperlukan, sesuai dengan perkadaran dan ukurannya. Jadi ini penting,
jangan kekenyangan!
Rasulullah juga melarang untuk
idkhol at-thoam ala at-thoam, atau makan lagi sesudah kenyang. Suatu
hari, di masa selepas wafatnya Rasulullah, para sahabat melawat Aisyah
r.a. Waktu itu daulah islamiyah sudah sedemikian luas dan makmur. Lalu,
sambil menunggu Aisyah r.a, para sahabat, yang sudah menjadi orang-orang
kaya, saling bercerita tentang menu makanan mereka yang meningkat dan
bermacam-macam. Aisyah r.a, yang mendengar hal itu tiba-tiba menangis.
"Apa yang membuatmu menangis, wahai bonda?" Tanya para sahabat. Aisyah
r.a lalu menjawab, "dahulu Rasulullah tidak pernah mengenyangkan
perutnya dengan dua jenis makanan. Ketika sudah kenyang dengan roti,
beliau tidak akan makan kurma, dan ketika sudah kenyang dengan kurma,
baginda tidak akan makan roti ".
Dan penelitian membuktikan
bahawa berkumpulnya berjenis-jenis makanan dalam perut telah melahirkan
bermacam-macam penyakit. Maka sebaiknya jangan mudah tergoda untuk makan
lagi, kalau sudah yakin bahawa anda sudah kenyang.
Rasulullah tidak makan dua jenis
makanan panas atau dua jenis makanan yang sejuk secara serentak. Beliau
juga tidak makan ikan dan daging dalam satu-satu masa dan juga tidak
terus tidur selepas makan malam, kerana tidak baik bagi jantung. Beliau
juga meminimumkan dalam mengambil daging, sebab terlalu banyak daging
akan mengakibatkan buruk pada sendi dan buah pinggang. Mesej Umar r.a
"Jangan kau jadikan perutmu sebagai kuburan bagi haiwan-haiwan
ternakan!". Ayam, kambing, lembu, kerbau semuanya masuk.
Masih banyak pola hidup sihat
ala Rasulullah S.a.w yang boleh kita pelajari. Kali ini, Dr. Musthofa
memang khusus membincangkan menu makan dan cara mengambilnya. Dari sini
kita boleh tahu bahawa ternyata Rasulullah sangat memerhatikan masalah
gizi dan menu makanan. Dan di tengah kaburnya semangat untuk mengikuti
sunnah Rasul, ini boleh menjadi semangat untuk memulakan menghidupkannya
kembali. Apalagi menu-menu tersebut terbukti boleh
dipertanggungjawabkan secara kesihatan.
[Disarikan dari Ceramah Umum
"ghidza` unnabi" oleh Prof. Dr. Musthofa Romadhon di Wisma Nusantara,
Kaherah, Mesir) tulisan ini ditulis oleh Muhammad As'ad Mahmud, Lc. -
lintasberita.com]
http://unikversiti.blogspot.com
Tiada ulasan:
Catat Ulasan